Abarth 595 50 Anniversario: poczuj jad skorpiona
Mały miejski samochód o mocy 180 KM to szalony pomysł? Tak może się wydawać, ale Włosi udowadniają, że jest to możliwe. 50 lat po stworzeniu oryginalnego Abartha 595 powstał model jubileuszowy, który nie tylko jest hołdem złożonym historycznemu autu, ale też pokazuje na co stać inżynierów marki tworzącej sportowe wersja miejskich Fiatów. Abarth 595 50 Anniversario to najmocniejsza i najszybsza „500-ka” w historii.
Carlo Abarth był konstruktorem samochodów wyścigowych i sportowych, który jak nikt inny wiedział, że sposobem na osiągnięcie szybkości jest lekkość. Samochody jego konstrukcji nie posiadały ogromnej mocy, ale dzięki niewielkiej masie osiągały świetne wyniki. W 1963 roku utalentowany Włoch był już znanym inżynierem i stworzył samochód, dzięki któremu pamiętamy go do dziś. Nie była to kolejna konstrukcja wyścigowa, ale usportowiona wersja Fiata 500. Dzisiaj może się wydawać, że w Abarcie 595 nie było dużo sportu. Moc 27 KM i przyspieszenie do 100 km/h w 17,7 s nie brzmi tak imponująco, dopóki nie uświadomimy sobie, że standardowa „500-ka” oferowała 13 KM, a od 1960 roku - 17 KM. 50. urodziny tej wyjątkowej konstrukcji marka Abarth świętuje z limitowanym modelem 595 50 Anniversario.
Jubileuszowy Abarth jest wyjątkowy z dwóch powodów. Pierwszy to jego ekskluzywność. Włoska marka stworzy zaledwie 299 egzemplarzy tego niezwykłego modelu. Wszystkie samochody otrzymają taki sam matowy biały lakier, czerwone naklejki z oznaczeniami modelu po bokach wraz z logo Abarth na prawej stronie maski i srebrną listwą przebiegającą przez jej środek. O historycznym znaczeniu tej odmiany świadczy dodatkowy emblemat umieszczony przed tylnymi błotnikami. Również we wnętrzu nie zabrakło takich akcentów jak numer seryjny danego egzemplarza i liczba „595” wyszyta na oparciu fotela i półce przy tylnej szybie.
Środek jubileuszowego modelu został spersonalizowany tak, aby wyróżniał się na tle innych pięćsetek. Z drugiej strony zachowano styl i wygodę znaną z tego małego Fiata. Na szczęście Włosi nie zdecydowali się na twarde sportowe fotele kubełkowe, które choć sprawdzają się na torze, to podczas codziennej jazdy męczą już po kilku minutach. W modelu jubileuszowym znalazły się sportowe siedziska, które zapewniają bardzo dobre trzymanie w zakrętach, a przy tym są wygodne również przy dłuższej podróży.
Przejdźmy jednak do drugiej przyczyny wyjątkowości Abartha 595 50 Anniversario. Są to osiągi tego małego auta. Jeżdżąc podstawowym Abarthem 500 o mocy 135 KM wydaje się, że to już wszystko co można wycisnąć z tego modelu. Okazuje się jednak, że włoscy inżynierowie bardzo dobrze wszystko przemyśleli. Standardowy Abarth otrzymał zawieszenie i hamulce niezbędne przy 135 KM, nic na wyrost. Odmiana 180-konna to zupełnie inna liga.
Jeszcze 10 lat temu moc 180 KM i przyspieszenie do 100 km/h w 6,9 s były zarezerwowane dla samochodów sportowych lub kompaktowych hot-hatchy. Takie osiągi w niewielkim aucie segmentu A wydają się przesadzone, a wręcz niepotrzebne. Podchodząc do najmocniejszej „500-ki” w historii obawiałem się, że to jeden z tych samochodów, który ma za dużo mocy i sobie z nią nie poradzi. Wystarczyło kilka zakrętów, abym się przekonał jak bardzo się mylę. Jubileuszowy Abarth 595 to po prostu najlepszy samochód w tej klasie jaki kiedykolwiek powstał.
Pod maską znalazł się turbodoładowany silnik T-Jet o pojemności 1,4 l, z którego udało się wycisnąć 180 KM przy 5750 obr./min i 250 Nm przy 5000 obr./min. Efekt jest imponujący, pierwsza „setka” pojawia się na liczniku po 6,9 s, a samochód rozpędza się do 225 km/h. Jednak to nie osiągi na prostej zapewniają zabawę podczas jazdy małym Abarthem. Uśmiech na twarzy kierowcy pojawia się już na pierwszym zakręcie. Wraz z podniesieniem mocy inżynierowie zadbali też o poprawę właściwości jezdnych. Abarth 595 50 Anniversario otrzymał sportowe, obniżone zawieszenie oraz hamulce Brembo, które z przodu mierzą 305 mm średnicy i zostały wyposażone w 4-tłoczkowe zaciski.
Nowe elementy tuningowe znacząco poprawiły osiągi małego Fiata. Zawieszenie pozwala na skuteczne wykorzystanie 180 KM. Połączone z niskoprofilowymi oponami nie zapewnia ono szczególnego komfortu, ale na torze sprawdza się bardzo dobrze. Mimo odczuwalnej podsterowności nie jest ona tak duża jak można by się spodziewać. Ważniejsze są jednak odczucia subiektywne. Fiat 500 to samochód, który nie jest najbardziej praktyczny, przestronny, ani najszybszy, jednak już podstawowe modele mają w sobie coś, co wywołuje uśmiech na twarzy. W momencie, gdy pod maską znalazło się 180 KM zabawa jest jeszcze lepsza.
Sekwencyjna skrzynia biegów Abarth Competizione z łopatkami umieszczonymi za kierownicą sprawnie zmienia przełożenia. Przyspieszenie jej pracy odbyło się kosztem komfortu i nawet przy niskich obrotach każdej zmianie towarzyszy odczuwalne szarpnięcie, jednak jest to jedna z tych wad, które łatwo wybaczamy w samochodzie nastawionym na osiągi.
Jubileuszowy Abarth 595 pokazuje jak długą drogę przebyły samochody w ciągu ostatnich 50 lat. Zamiast 27 KM silnik dostarcza ich aż 180, a niemal wyczynowe zawieszenie i hamulce zapewniają dobre właściwości jezdne. Niektórzy może powiedzą, że brakuje mu charakteru i lekkości samochodu sprzed lat, ale prawda jest taka, że wygodniejsze i bardziej przestronne wnętrze czyni z nowego Abartha 595 całkiem komfortowy samochód, który bez zbędnych wyrzeczeń można użytkować na co dzień. Natomiast na pewno zarówno staremu, jak i nowemu modelowi nie brakuje włoskiego stylu.
Jest tylko jedna zła wiadomość. Abarth 595 50 Anniversario to samochód limitowany i powstanie zaledwie 299 egzemplarzy tej odmiany. Choć po wersjach 695 Tributo Ferrari (który miał mniejsze hamulce), 695 Competizione i 695 Maserati Edition, jest to kolejny model o takich samych parametrach, to właśnie model jubileuszowy otrzymał najbardziej uniwersalny zestaw w postaci twardego dachu i komfortowych foteli. Niestety patrząc na cenę, która wyniesie około 150 tys. zł, najszybszy Abarth nie jest tanią zabawką. Dla osób, które nie załapią na model limitowany czeka cała gama odmian o mocy 160 KM i standardowa 135-konna wersja.
Szymon Jasina, moto.wp.pl
"Abarth 595 50 Anniversario" - DANE TECHNICZNE
Typ silnika | null |
Pojemność silnika cm3 | "1368" |
Moc KM / przy obr./min | "180 / 5750" |
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. | "250 / 5500" |
Skrzynia biegów | "automatyczna, 5-biegowa" |
Prędkość maksymalna km/h | "225" |
Przyspieszenie (0-100 km/h) s | "6,9" |
Zużycie paliwa: | |
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) | "b.d." |
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) | "b.d." |
Pojemność bagażnika min./max. / l | "182 / 520" |
Wymiary (dł./szer./wys.) mm | "3546 / 1627 / 1488" |
Cena wersji podstawowej w zł | "ok. 150 000" |
Cena testowanego modelu w zł | "ok. 150 000" |
Plusy | null |
Minusy | null |