A4 Brzesko-Wierzchosławice w czerwcu 2013
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpisała przetarg na kontynuację budowy odcinka autostrady A4 Brzesko-Wierzchosławice.
Chodzi o dokończenie budowy 21-kilometrowego fragmentu A4 z Brzeska do Wierzchosławic, z którego wycofali się wykonawcy. Konsorcjum polsko-macedońskich firm NDI i SB Granit - odstąpiło w lutym od umowy, argumentując, że GDDKiA nie płaciła za wykonane prace. GDDKiA twierdziła natomiast, że uregulowała wszystkie należności wobec konsorcjum, a winę za rozwiązanie umowy ponosi wykonawca, który miał wielomiesięczne opóźnienia w realizacji kontraktu. W kwietniu GDDKiA poinformowała, że wykonawca porzucił plac budowy.
Jak podała GDDKiA w środę, obecne zamówienie zostało podzielone na trzy etapy. Pierwszy obejmuje wykonanie mostu wraz z dojazdami w ciągu drogi gminnej Wokowice - Biadoliny, drugi: wykonanie Węzła Wierzchosławice wraz z odcinkiem ok. 1,5 km autostrady, trzeci - pozostały 19,5 km odcinek autostrady.
Projekt ma zostać zrealizowany w terminie nie dłuższym niż 21 miesięcy od daty rozpoczęcia robót. Do czasu realizacji wlicza się również okresy zimowe.
Wykonawca jest zobowiązany do wniesienia wadium w wysokości 5 mln zł. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty będzie decydowała przede wszystkim cena (70 proc.), a w drugim rzędzie termin wykonania (30 proc.). Oferty można składać do 19 sierpnia do godz. 11,30.
Wiceminister infrastruktury Radosław Stępień zapowiadał w ubiegłym tygodniu w Senacie, że przetarg na A4 zostanie szybko rozpisany, bo resort i GDDKiA robią wszystko, by przed Euro 2012 kierowcy mogli korzystać z jak największej ilości dróg. Zastrzegł jednak, że te drogi mają służyć kierowcom także po zakończeniu mistrzostw, więc "to udostępnienie nie może się odbywać kosztem jakości wykonywanych dróg".
Wykonawcami pozostałych dwóch odcinków są: polsko-słowacko-czeskie konsorcjum firm Polimex-Mostostal, Doprastav i Metrostav oraz hiszpański Dragados.
Budowę blisko 57-kilometrowego odcinka autostrady A4 między Szarowem a Tarnowem dofinansowuje w znacznej części unijny Fundusz Spójności.
Autostrada projektowana jest jako dwujezdniowa droga klasy A. Każda z jezdni będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pas awaryjny (3 m) oraz pobocze gruntowe (1,25 m). Ponadto przewidziano rezerwę terenu dla dodatkowego trzeciego pasa ruchu po zewnętrznej stronie każdej jezdni. Na trasie autostrady powstaną cztery węzły autostradowe: Bochnia, Brzesko, Wierzchosławice, Krzyż. Zbudowanych zostanie sześć Miejsc Obsługi Podróżnych.
Autostrada z Krakowa do Tarnowa będzie częścią biegnącej z Europy Zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w III Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy w Zgorzelcu do wschodniej granicy w Korczowej. Łączna długość trasy wyniesie ok. 670 km.
tb/