8 mln Audi z napędem na cztery koła quattro
Z taśmy montażowej w meksykańskiej fabryce Audi zjechał 8-milionowy egzemplarz samochodu tej marki wyposażony w napęd na cztery koła quattro. Jubileuszowym modelem jest granatowo-czerwone Q5 2.0 TFSI quattro.
Technika ta zadebiutowała w 1980 r. w modelu Ur-quattro, a dziś jest dostępna w ponad 100 wersjach modelowych. W Q7, A4 allroad quattro, A6 allroad quattro, A8, Audi R8 oraz we wszystkich modelach typu S i RS, napęd na cztery koła quattro należy do wyposażenia seryjnego, a we wszystkich pozostałych seriach modelowych dostępny jest na życzenie. W 2015 r. 44 proc. wszystkich klientów Audi na całym świecie wybrało model z tego typu napędem. Na czele tej listy znajduje się Audi Q5, którego jak dotąd wyprodukowano w ilości prawie 262 000 egzemplarzy. W Polsce 62 proc.wszystkich sprzedanych w 2016 roku samochodów Audi wyposażone było w napęd quattro.
Oferowane są różne wersje quattro, każda dopasowana do konkretnego modelu. W gamie samochodów kompaktowych z silnikiem montowanym poprzecznie, sterowane elektronicznie, hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe, montowane jest na tylnej osi. W sportowych modelach R8 z silnikiem montowanym centralnie, sprzęgło wielopłytkowe umieszczone jest na osi przedniej. W zależności od bieżącej sytuacji drogowej, te aktywne systemy dystrybuują moment obrotowy zmiennie na obie osi. Samoblokujący, międzyosiowy mechanizm różnicowy stosowany w wielu modelach Audi z silnikiem montowanym wzdłużnie z przodu, to czysto mechaniczna przekładnia planetarna. W standardowym trybie jazdy rozdziela ona moment obrotowy na oś przednią i tylną w stosunku 40:60.
Sportowy mechanizm różnicowy montowany na tylnej osi, dostępny jest dla niektórych wersji z najbardziej zaawansowanymi i największymi silnikami. Mechanizm ten aktywnie dystrybuuje moment obrotowy pomiędzy tylnymi kołami za pomocą dwóch zachodzących na siebie zespołów, z których każdy wyposażony został w elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe. W sytuacjach ekstremalnych, prawie cały moment obrotowy dociera do jednego koła – system wciska auto w zakręt, eliminując w ten sposób zjawisko podsterowności.
Najnowszym rozwiązaniem jest napęd na cztery koła quattro z techniką ultra. Układ ten również zaprojektowano dla modeli z silnikiem montowanym wzdłużnie. Przy tym rozwiązaniu, sterowane sprzęgło wielopłytkowe umieszczone na końcu skrzyni biegów, rozdziela moment obrotowy pomiędzy osie napędowe. Dodatkowo w dyferencjale tylnej osi umieszczono wysprzęglik. W sytuacji, w której napęd na cztery koła nie daje żadnych korzyści, sprzęgło i wysprzęglik zostają otwarte. Dzięki temu, elementy tylnego zespołu napędowego wytwarzające opory, zatrzymują się i nie generują strat energii. Sterownik systemu, na podstawie wielu danych przewiduje stan pojazdu z wyprzedzeniem rzędu około pół sekundy. Jeżeli na przykład system rozpozna, że wewnętrzne koło znajdujące się w zakręcie dociera blisko granicy przyczepności, przewidująco włącza napęd na cztery koła. Napęd na cztery koła jest więc aktywny wtedy, kiedy jest potrzebny.
Źródło: Audi
ll/Wirtualna Polska