7 mitów na temat akumulatorów
Akumulatory żelowe są najlepsze
Jak nasz tryb jazdy wpływa na sprawność akumulatora? Czy baterie żelowe rzeczywiście są najlepsze? Czy warto wybierać te o większej pojemności?
Jak nasz tryb jazdy wpływa na sprawność akumulatora? Czy baterie żelowe rzeczywiście są najlepsze? Czy warto wybierać te o większej pojemności? Przedstawiamy 7 mitów o akumulatorach samochodowych i - z pomocą Krzysztofa Najdera, eksperta serwisu Akumulator.pl - wyjaśniamy, dlaczego niektóre z nich mogą być bardzo niebezpieczne.
Akumulatory żelowe są najlepsze? To fałsz. Ze względu na niską moc rozruchową, nie są najlepszym rozwiązaniem w samochodach osobowych, które potrzebują często (zwłaszcza w okresie zimowym) większej dawki energii do odpalenia silnika. Problem tkwi w nazewnictwie, ponieważ mówiąc "akumulator żelowy" najczęściej mamy na myśli te wykonane w technologii AGM, w której płyty akumulatora są umieszczone w absorbujących elektrolit matach szklanych, co znacznie zwiększa ich wydajność. Tymczasem akumulator żelowy, to nie to samo, co AGM. Ten pierwszy posiada elektrolit w postaci żelu. Akumulatory typu AGM i GEL na ogół posiadają bardzo zbliżone parametry dotyczące: odporności mechanicznej, żywotności, użytkowania sezonowego oraz skutecznej regeneracji po rozładowaniu. Typ AGM jest optymalnym rozwiązaniem dla szybkiego, ale płytkiego poboru prądu (związanego z rozruchem silnika), typ GEL natomiast jest najlepszą receptą dla wolnych, ale znacznie głębszych rozładowań (poborów prądu).
Akumulatory żelowe sprawdzają się m.in. w: karetkach pogotowia, łodziach, samochodach policyjnych, kamperach i busach wyposażonych w wiele urządzeń elektrycznych (np. klimatyzację, GPS, dwukierunkowe radio, terminale płatnicze, TV, wideo), a akumulatory AGM w szeroko rozumianym rozruchu samochodów osobowych z systemem Start&Stop oraz w pojazdach terenowych.