6 rzeczy, o których musisz pamiętać, przy aucie z LPG. Tania jazda to nie wszystko
Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego po polskich drogach jeździ 2,6 mln samochodów z instalacjami LPG, co stanowi blisko 15 proc. wszystkich samochodów poruszających się po naszych ulicach. O użytkowaniu aut na gaz krąży wiele legend, ale niektórzy użytkownicy mogą zapomnieć, że za tankowaniem LPG nie będą szły oszczędności, jeśli nie będziemy pamiętać o kilku rzeczach. Oto one.
6 rzeczy, o których musisz pamiętać, przy aucie z LPG. Tania jazda to nie wszystko
Profilaktyka przede wszystkim
Zanim zdecydujemy się na instalację LPG w naszym aucie, powinniśmy zrobić dokładne rozeznanie, czy nasz silnik w ogóle będzie chciał bezboleśnie współpracować z autogazem. Nie wszystkie jednostki są do tego polecane, ale wbrew pozorom nawet silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny mogą pracować na LPG, choć potrzebna będzie specjalna instalacja z dotryskiem benzyny. Przed samym montażem warto też zadbać o kondycję podzespołów, w szczególności kontrolując układ zapłonowy, czujniki układu wydechowego oraz zawory.
Kontroluj układ zapłonowy
Układ zapłonowy powinniśmy regularnie kontrolować także w trakcie użytkowania auta z LPG. Wynika to z faktu, że spalanie gazu przebiega nieco inaczej niż benzyny – w wyższej temperaturze. Układ jest bardziej wysilony, dlatego powinniśmy poświęcić regularnie uwagę przede wszystkim świecom zapłonowym, ale też przewodom, cewkom oraz aparatowi zapłonowemu. Na pewno powinniśmy częściej wymieniać te pierwsze niż w przypadku auta "czysto" benzynowego.
Regulacja luzów to ważna rzecz
Kolejnym skutkiem wyższej temperatury spalania gazu jest oddziaływanie na zawory. Jeśli w naszym aucie jest rozrząd z manualną regulacją luzu (niezależnie od sposobu regulacji), należy sprawdzać go znacznie częściej, niż zaleca producent – nawet co 15-20 tys. km. Bagatelizowanie tej czynności serwisowej może prowadzić do poważnej awarii głowicy, w tym także do jej pęknięcia. Naprawa z pewnością tania nie będzie.
Pilnuj wymian filtrów
Chociaż LPG ze względu na emitowane związki uważane jest za stosunkowo ekologiczne paliwo, tak sam autogaz jest niezwykle wrażliwy na wszelkie zanieczyszczenia i łatwo o zatankowanie LPG niskiej jakości. Z tego względu powinniśmy także pilnować regularnych wymian filtrów, zarówno fazy ciekłej, jak i lotnej (w zależności od rodzaju instalacji). Choć producenci zalecają robić to co 20 tys. km, lepiej wykonywać to nawet dwa razy częściej. Kiepska jakość zatankowanego paliwa szczególnie odbija się na osiągach. Jeśli więc zauważymy problemy, lepiej od razu po wyjeżdżeniu gazu sprawdzić filtry i je wymienić. Koszt to ok. 100-200 zł.
Kontroluj płyn chłodniczy
Montaż instalacji LPG wiąże się z ingerencją w silnik, w tym także w fabryczny układ chłodzenia. W związku z dodatkowymi łączeniami powstaje ryzyko potencjalnych wycieków w miejscach, w których instalacja autogazu ingeruje w układ chłodzenia. Warto też wymieniać sam płyn co najmniej raz na dwa lata.
Nie unikaj benzyny jak diabeł święconej wody
Instalacja LPG oczywiście zakłada jazdę na tańszym paliwie, ale błędem jest unikanie benzyny. Po pierwsze, długotrwałe przetrzymywanie małej ilości benzyny w zbiorniku może powodować jego korodowanie, szczególnie w starszych autach. Poza tym benzyna ma "datę przydatności", która wynosi do 6 miesięcy. Paliwo może się rozwarstwić i stracić swoje właściwości. Mała ilość paliwa oznacza też większą szansę na kondensację wilgoci oraz mniejsze rozrzedzenie zebranych na dnie zanieczyszczeń i osadów. To może doprowadzić do zabrudzenia układu paliwowego oraz prędkiej awarii pompy paliwa. Przy okazji oberwą także wtryskiwacze. Dlatego zalecana jest co jakiś czas dłuższa jazda (100-200 km) na benzynie, by odświeżyć i oczyścić cały układ oraz tankowanie większej ilości paliwa, niż tylko do zgaśnięcia rezerwy.