6 rzeczy, o których musisz pamiętać, przy aucie z LPG. Tania jazda to nie wszystko

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego po polskich drogach jeździ 2,6 mln samochodów z instalacjami LPG, co stanowi blisko 15 proc. wszystkich samochodów poruszających się po naszych ulicach. O użytkowaniu aut na gaz krąży wiele legend, ale niektórzy użytkownicy mogą zapomnieć, że za tankowaniem LPG nie będą szły oszczędności, jeśli nie będziemy pamiętać o kilku rzeczach. Oto one.

Tankowanie LPGTankowanie LPG
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Opel

/ 76 rzeczy, o których musisz pamiętać, przy aucie z LPG. Tania jazda to nie wszystko

Tankowanie LPG
Tankowanie LPG © Materiały prasowe | Opel

/ 7Profilaktyka przede wszystkim

Planując założyć instalację LPG sprawdźmy, czy nasz silnik będzie się z nią dogadywał
Planując założyć instalację LPG sprawdźmy, czy nasz silnik będzie się z nią dogadywał © Autokult

Zanim zdecydujemy się na instalację LPG w naszym aucie, powinniśmy zrobić dokładne rozeznanie, czy nasz silnik w ogóle będzie chciał bezboleśnie współpracować z autogazem. Nie wszystkie jednostki są do tego polecane, ale wbrew pozorom nawet silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny mogą pracować na LPG, choć potrzebna będzie specjalna instalacja z dotryskiem benzyny. Przed samym montażem warto też zadbać o kondycję podzespołów, w szczególności kontrolując układ zapłonowy, czujniki układu wydechowego oraz zawory.

/ 7Kontroluj układ zapłonowy

Instalacja LPG wymaga większej uwagi od strony użytkownika, niż samochód zasilany wyłącznie benzyną
Instalacja LPG wymaga większej uwagi od strony użytkownika, niż samochód zasilany wyłącznie benzyną © Autokult | Marcin Łobodziński

Układ zapłonowy powinniśmy regularnie kontrolować także w trakcie użytkowania auta z LPG. Wynika to z faktu, że spalanie gazu przebiega nieco inaczej niż benzyny – w wyższej temperaturze. Układ jest bardziej wysilony, dlatego powinniśmy poświęcić regularnie uwagę przede wszystkim świecom zapłonowym, ale też przewodom, cewkom oraz aparatowi zapłonowemu. Na pewno powinniśmy częściej wymieniać te pierwsze niż w przypadku auta "czysto" benzynowego.

/ 7Regulacja luzów to ważna rzecz

Możemy szybko pożałować bagatelizowanie regulacji luzów zaworowych
Możemy szybko pożałować bagatelizowanie regulacji luzów zaworowych © Autokult | Marcin Łobodziński

Kolejnym skutkiem wyższej temperatury spalania gazu jest oddziaływanie na zawory. Jeśli w naszym aucie jest rozrząd z manualną regulacją luzu (niezależnie od sposobu regulacji), należy sprawdzać go znacznie częściej, niż zaleca producent – nawet co 15-20 tys. km. Bagatelizowanie tej czynności serwisowej może prowadzić do poważnej awarii głowicy, w tym także do jej pęknięcia. Naprawa z pewnością tania nie będzie.

/ 7Pilnuj wymian filtrów

Słaba jakość LPG szybko odbije się na osiągach i kondycji silnika
Słaba jakość LPG szybko odbije się na osiągach i kondycji silnika © Autokult

Chociaż LPG ze względu na emitowane związki uważane jest za stosunkowo ekologiczne paliwo, tak sam autogaz jest niezwykle wrażliwy na wszelkie zanieczyszczenia i łatwo o zatankowanie LPG niskiej jakości. Z tego względu powinniśmy także pilnować regularnych wymian filtrów, zarówno fazy ciekłej, jak i lotnej (w zależności od rodzaju instalacji). Choć producenci zalecają robić to co 20 tys. km, lepiej wykonywać to nawet dwa razy częściej. Kiepska jakość zatankowanego paliwa szczególnie odbija się na osiągach. Jeśli więc zauważymy problemy, lepiej od razu po wyjeżdżeniu gazu sprawdzić filtry i je wymienić. Koszt to ok. 100-200 zł.

/ 7Kontroluj płyn chłodniczy

Instalacja LPG po montażu staje się częścią układu chłodzenia
Instalacja LPG po montażu staje się częścią układu chłodzenia © Autokult

Montaż instalacji LPG wiąże się z ingerencją w silnik, w tym także w fabryczny układ chłodzenia. W związku z dodatkowymi łączeniami powstaje ryzyko potencjalnych wycieków w miejscach, w których instalacja autogazu ingeruje w układ chłodzenia. Warto też wymieniać sam płyn co najmniej raz na dwa lata.

/ 7Nie unikaj benzyny jak diabeł święconej wody

Stacje będą przeżywać prawdziwe oblężenie
Mając auto na LPG nie można zapominać o benzynie © WP Autokult | Maciej Skrzyński

Instalacja LPG oczywiście zakłada jazdę na tańszym paliwie, ale błędem jest unikanie benzyny. Po pierwsze, długotrwałe przetrzymywanie małej ilości benzyny w zbiorniku może powodować jego korodowanie, szczególnie w starszych autach. Poza tym benzyna ma "datę przydatności", która wynosi do 6 miesięcy. Paliwo może się rozwarstwić i stracić swoje właściwości. Mała ilość paliwa oznacza też większą szansę na kondensację wilgoci oraz mniejsze rozrzedzenie zebranych na dnie zanieczyszczeń i osadów. To może doprowadzić do zabrudzenia układu paliwowego oraz prędkiej awarii pompy paliwa. Przy okazji oberwą także wtryskiwacze. Dlatego zalecana jest co jakiś czas dłuższa jazda (100-200 km) na benzynie, by odświeżyć i oczyścić cały układ oraz tankowanie większej ilości paliwa, niż tylko do zgaśnięcia rezerwy.

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka