40 to nowe 30 - czyli życie na styku analogu i digitalu
Czy wiecie, jak dawno temu do produkcji trafiła pierwsza płyta kompaktowa z muzyką, czyli CD? 37 lat temu. A kiedy rozpoczęto produkcję kaset magnetofonowych? W roku 1962. Zamierzchłe czasy dla dzisiejszych 30-latków, ale 40- i 50-latkowie pamiętają je bez trudu, także popularną ostatnio w internetowych memach metodę przewijania taśmy w kasecie przy pomocy ołówka.
Młodzież niewiele wie o takich metodach magazynowania danych muzycznych, korzysta bowiem głównie z danych kodowanych przy pomocy formatu mp3, ujawnionego przez Instytut Fraunhofera w 1994 roku. Czterdziestolatkowie, być może zmęczeni silną kompresją mp3, która sprawia, że fortepian solo brzmi jak cynowe patelnie, wracają do źródeł muzyki ze swojej młodości. Od 2016 roku sprzedaż płyt winylowych stabilnie wzrasta, wzrasta także, o dziwo, sprzedaż kaset magnetofonowych z fabrycznie nagraną muzyką!
Szukanie komfortu
Możemy z tego wnioskować, że ludzie tacy jak my, w czwartej dekadzie życia szukają komfortu psychicznego, wracając do przedmiotów i wrażeń pozytywnie kojarzących się z dzieciństwem i młodością. Umieją korzystać ze wszystkich nowoczesnych technologii, używają produktów Apple'a i ze swobodą poruszają się po mediach społecznościowych, lecz satysfakcję czerpią z czegoś innego: ze świadomości życia w dwóch epokach i, co za tym idzie, swojej wyjątkowości.
W dzisiejszym zuniformizowanym świecie o wyjątkowość trudno. Jaki samochód wybrać? Najchętniej klasyczny, ale ceny stale rosną. Koszty utrzymania zabytkowego auta także. Z kolei banalny SUV, taki sam, jak u wszystkich znajomych i sąsiadów, będzie niczym "empetrójka" w słuchawkach: sztuczny i zwyczajny.
Siedem szczelin
Jak stworzyć sobie strefę komfortu na kółkach, gdy w domu słucha się winyli, czyta papierowe książki i jednocześnie chce się mieć dostęp do najnowszych technologii łączności, nawigacji i bezpieczeństwa? Jednym z rozwiązań może być najnowszy Jeep Compass, nowoczesna interpretacja legendy, którą jest marka Jeep.
Każdy potrafi poznać prawdziwego Jeepa. Nic prostszego, atrapa chłodnicy z charakterystycznymi siedmioma szczelinami, wysoka pozycja za kierownicą, genialna widoczność i najchętniej całe nadwozie upaćkane błotem. Jest bowiem w nowym Jeepie Compass ta sama cecha, którą odkryć można w każdym wcześniejszym modelu tej marki, w tym w wojennym Willysie Jeepie: w wersji z napędem 4x4 dojechać można nim prawie wszędzie.
Bądź online
System Uconnect z dużym kolorowym ekranem, możliwość swobodnego korzystania ze smartfonu, w tym streamingu muzyki, odbierania i wysyłania wiadomości, prowadzenia w bezpieczny sposób połączeń głosowych. Jesteśmy przyzwyczajeni do swoich smartfonów, więc z zadowoleniem odkryjemy, że na ekranie systemu multimedialnego multi-touch można wykonywać podobne gesty co w telefonie.
Chcesz w pełni skupić się na przyjemności z jazdy? Układ Voice Command pozwoli sterować wybranymi funkcjami głosem, bez odwracania uwagi od prowadzenia Jeepa. Compass w życiu człowieka, który przekroczył już barierę czterdziestu lat, i który cieszy się nostalgią za dawnymi, analogowymi latami, może stać się oazą nowoczesności.
Dzięki specjalnemu pakietowi usług Mopar Connect pewnymi funkcjami auta można sterować za pośrednictwem smartfona: można zdalnie odblokować i zablokować zamki drzwi, a także z daleka sprawdzić poziom paliwa w zbiorniku, Wielkie parkingi, których nie pamiętamy z młodości, nie będą stanowić żadnego problemu, stosowna aplikacja bez żadnego trudu pomoże nam znaleźć zaparkowanego na nich Jeepa.
Kiedyś tak nie było
Najważniejszą zmianą, jaka przez ostatnie kilkadziesiąt lat dokonała się w naszej cywilizacji w obrębie świata samochodów, jest bez wątpienia drastycznie podwyższony poziom bezpieczeństwa. Kiedyś epilog utraty panowania nad autem był raczej tragiczny, dziś Jeep Compass dba o to, by żadna przykra sytuacja się nam nawet nie przydarzyła.
Prewencja jest czymś lepszym niż ochrona podczas zderzenia (choć i pod tym względem samochód ten wypada celująco, sześć poduszek powietrznych montuje się w nim standardowo). Asystent pasa ruchu pozwala zachować bezpieczeństwo podczas jazdy na długich trasach pozamiejskich - na drogach zatłoczonych ciężarówkami o drobny błąd i wypadek nietrudno. Odpowiedni system ostrzega o zagrożeniu kolizją czołową, inny zaś pomaga uniknąć typowej kolizji parkingowej, gdy podczas cofania tor jazdy naszego auta przecina inne, którego kierowca nie jest dostatecznie uważny, lub po prostu nie chce nas przepuścić.
Na długich trasach, na przykład na urlop w odległym zakątku Europy, gdzie znajdują się przecież miejsca, które miały kiedyś wpływ na nasz gust i życiorys - miejsca, które nierzadko odwiedzaliśmy samochodem, niebezpieczne może okazać się również wyprzedzanie i zmiana pasa na autostradzie. Dlaczego? Zmęczenie po wielogodzinnej podróży prowadzi do nieuwagi i kreuje zagrożenia - wtedy przydaje się system monitorowania martwego pola, ostrzegający o obecności pojazdów, których na pierwszy rzut oka nie widać w lusterkach.
Z klasą
Zamiast jeździć autem podobnym do innych, "obowiązkowym" SUV-em popularnej marki, może lepiej się wyróżnić, dokładnie tak samo, jak czyni to w odniesieniu do swoich gustów muzycznych. Jeep o muskularnym, funkcjonalnym wyglądzie nie tylko zadba o bezpieczeństwo naszej rodziny, w sposób jak najbardziej odpowiedzialny, ale także sprawi, że będziemy mogli czuć, że zachowujemy kontrolę nad swoim życiem, jednocześnie posuwając je naprzód i pozostając sobą.