25 lat Toyoty na polskim rynku
Toyota obchodzi 25 rocznicę działalności w naszym kraju. Japońska marka weszła jako jedna z pierwszych na dość osobliwy rynek, jakim była Polska w początkowej fazie transformacji ustrojowej.
Początek lat 90. przebiegał w Polsce pod znakiem hiperinflacji, ograniczeń kontyngentu na importowane auta, kończącego się monopolu FSO i FSM czy sprzedaży za dolary. To był czas wielkich zmian i ogromnych szans. Wszystko zaczęło się 31 grudnia 1990 roku, kiedy została zarejestrowana spółka Toyota Motor Poland jako jedno z pierwszych przedstawicielstw marek samochodowych w Polsce.
Kluczowa dla przedsięwzięcia była decyzja 13 autoryzowanych serwisów Toyoty o rozstaniu z państwowym monopolistą Polmozbytem i wyłącznej współpracy z Toyota Motor Poland. Pierwszy prawdziwy salon samochodowy w kraju powstał w Radości, a jego otwarcie połączono z przekazaniem nowej corolli laureatce konkursu Miss Polonia.
W marcu 1991 roku sprowadzono 300 samochodów. Były to 3-drzwiowe corolle E90, które klienci rezerwowali jeszcze przed dotarciem transportu do kraju. Co ciekawe, Polska była bardzo bliska wprowadzenia do produkcji licencjonowanej Corolli już w latach 70. Niestety władze monopolistycznego FSO zdecydowały się ostatecznie na licencję Fiata 125p.
W tamtych czasach firma musiała radzić sobie z promocją sama, choć po latach siermiężnych samochodów bloku wschodniego rynek był bardzo chłonny i w zasadzie nakręcał się sam. Pierwsza reklama prasowa powstała na kserokopiarce.
- Z przewodnika po nowych produktach skopiowaliśmy zdjęcie cariny II, napisaliśmy, że już jest w sprzedaży, zrobiliśmy ksero i z takim wzorem pobiegliśmy do _ Gazety Wyborczej _ – opisuje pierwszą kampanię Witold Nowicki, obecnie dyrektor handlowy.
Japońska marka zaczęła się też reklamować poprzez _ Motorsport _. W latach 90. powstał profesjonalny zespół, który szybko zaczął odnosić zwycięstwa w Rajdowych Mistrzostwach Polski. W 1998 roku Robert Gryczyński wywalczył za kierownicą corolli WRC tytuł Rajdowego mistrza Polski.
Źródło: Toyota
ll