7. Łada 1200-1500
W 1970 roku w Związku Radzieckim rozpoczęła się produkcja samochodu VAZ Żiguli, znanego u nas jako Łada 1200. Rozmach inwestycji był ogromny, jakby już na początku przewidziano produkcję milionów sztuk tego samochodu. Zakupiono licencję na Fiata 124, dokonano zmian konstrukcyjnych, by uczynić go odpornym na rosyjskie bezdroża, a powstająca fabryka stała się jednym z największych zakładów produkujących samochody na świecie. Pierwszy model nosił oznaczenie VAZ 2101 i wyglądał niemal identycznie, jak włoski oryginał. Z czasem inżynierowie dokonywali niezbędnych modernizacji, by w 1982 roku zaprezentować "ostateczną" wersję 2107 z charakterystycznymi prostokątnymi reflektorami znanym w Polsce jako Łada 1500. Po drodze powstało też kombi, a nawet pickup sprzedawany głównie na rynku lokalnym. Na sukces Łady złożyło się kilka czynników, ale decydująca okazała się trwała konstrukcja odporna na dziurawe drogi i niską kulturę techniczną. W Polsce najbardziej poszukiwane były tzw. wersje fińskie, cenione za
niezawodność i bogate wyposażenie. Produkcji w zakładzie w Togliatti zaprzestano dopiero w 2012 roku. W sumie powstało 16,8 mln. sztuk modeli oznaczonych numerami od 2101 do 2107.