ycipk-1vb3ys

1,0 EcoBoost z kolejnym tytułem "Międzynarodowego Silnika Roku"

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
1,0 EcoBoost z kolejnym tytułem "Międzynarodowego Silnika Roku"
(zdjęcie producenta)
ycipk-1vb3ys

Po raz piąty z rzędu jednostka 1,0 EcoBoost Forda zdobyła tytuł "Międzynarodowego Silnika Roku" w swojej klasie. O jej przyznaniu decydowało gremium 65 dziennikarzy motoryzacyjnych z całego świata.

3-cylindrowy silnik z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa pokonał 32 rywali w kategorii poniżej 1,0 l (ma pojemność 999 cm sześc.). Jest to o 19 więcej niż rok temu. Większa ilość kandydatów jest spowodowana modą na downsizing. Filozofia ta, choć przez wielu uznawana za kontrowersyjną, to jednak zdobywa coraz większą popularność wśród klientów.

Jednostka 1,0 EcoBoost jest dostępna w wersjach o mocy 100, 125 i 140 KM. Inżynierowie opracowali też warianty o mocy 180 KM (rajdowy Ford Fiesta R2) oraz 205 KM (drogowa odmiana modelu Formula Ford). Łącznie w europejskich salonach oferowanych jest 11 modeli z nagrodzonym motorem - Fiesta, EcoSport, B-MAX, Focus, C-MAX, Grand C-MAX, Transit Connect i Courier, Tourneo Connect i Courier oraz Mondeo.

ycipk-1vb3ys

Tegoroczny laureat używa turbosprężarki o małym momencie bezwładności, która pozwala na szybką reakcję na naciśnięcie pedału gazu nawet przy niskich obrotach silnika. Kolektor wylotowy zintegrowany jest z odlewem głowicy silnika. Obniża to temperaturę gazów wylotowych, optymalizując skład mieszanki w szerszym zakresie prędkości obrotowych.

Innymi zastosowanymi technologiami są unikalny kształt żeliwnego bloku czy obniżenie o 50 proc. ilość energii potrzebnej do osiągnięcia temperatury roboczej przez silnik. Zmieniono też konfigurację silnika z celowym niewyrównoważeniem koła zamachowego i koła pasowego zamiast dodawania osobnych wałków wyrównoważających, wymagających dodatkowej energii do ich napędu.

Źródło: Ford

ycipk-1vb3ys

ll

ycipk-1vb3ys
ycipk-1vb3ys