Trwa ładowanie...
14-01-2013 15:56

Audi A4 B5 1,8 Turbo Quattro: leciwy prestiż dla każdego

Po długich dziesięcioleciach spędzonych wespół z radzieckim przyjacielem dbającym o każdą sferę naszego życia, nadeszły kapitalistyczne czasy. A z nimi zupełnie inna motoryzacja, znana dotychczas z nielicznych czasopism i równie rzadkich filmów. Niegdysiejsze obiekty pożądania Kowalskich, Nowaków i Malinowskich - Warszawy, Polonezy i Maluchy - niemal z roku na rok stały się wstydliwymi pamiątkami po upadłym ustroju.

Audi A4 B5 1,8 Turbo Quattro: leciwy prestiż dla każdegoŹródło: Piotr Mokwiński
d11pw1b
d11pw1b

Polacy wręcz zachłysnęli się Zachodnią Europą, a zwłaszcza niemiecką myślą techniczną z Mercedesem, BMW i Audi na czele. Także dziś samochody tych prestiżowych marek bez względu na wiek cieszą się ogromnym uznaniem wśród nadwiślańskich kierowców. Doskonałym przykładem wieloletniej kariery jednego modelu jest Audi A4 B5 zaprezentowane w 1994 roku. Uszlachetniony reprezentant klasy średniej koncernu VAG również dziś po dziewiętnastu latach od wejścia na rynek jest szczególnie popularny wśród mniej zamożnych kierowców. Co ciekawe, owi użytkownicy zamiast skupić się na autach zdecydowanie młodszych pochodzących od pospolitych producentów, uparcie przeczesują portale aukcyjne w poszukiwaniu godnej uwagi A-czwórki z w miarę rozsądnym przebiegiem i jak najmniejszą liczbą poważnych wypadków na koncie.

Lata 90. obfitowały w spektakularne zmiany pokoleniowe wśród premiowanych producentów. W szeregach BMW kanciata trójka typoszereg E30 ustąpiła miejsca obecnej ulubienicy chłopaków z osiedla - E36, zaś w katalogach Audi A4 B5 zastąpiło niezniszczalną 80. Designerzy z Ingolstadt w przeciwieństwie do rywali z Monachium, postawili na stylistyczną ewolucję, a nie diametralną, wręcz rewolucyjną zmianę. Dzięki temu pierwsza odsłona A4 zachowała obłe i płynne linie spełniające gusta zwłaszcza emerytowanej klienteli. Dopiero topowe odmiany S4 i RS4 mogły pochwalić się sportowym szykiem pożądanym przez młodszych użytkowników.

Niezwykle spokojnie narysowana sylwetka sedana jak i mało praktycznego kombi, niemal w ogóle nie wzbudza skrajnych emocji. Podobnie wnętrze skrojone na miarę klasy premium połowy 90. lat. Klasyczna stylistyka volkswagenowskich średniaków okraszona została lepszymi materiałami wykończeniowymi, względem pokrewnego Passata B5. Neutralne linie deski rozdzielczej w zależności od wersji wyposażeniowej, skrywać mogą najróżniejsze pozycje, począwszy od manualnej i automatycznej klimatyzacji, skończywszy na wysokiej klasy nagłośnieniu będącym prawdziwym rarytasem na rynku wtórnym.

d11pw1b

Miejsce pracy kierowcy oferuje wygodę jazdy typową dla Passata i spółki. Twarde lecz komfortowe fotele bez trudu dopasujemy do indywidualnych potrzeb, co więcej, przy odrobinie szczęście możemy natrafić na egzemplarz zaopatrzony w usportowione siedziska. Poza lepszym wyprofilowaniem oferują także wysuwane podparcie pod uda. Na kanapie nie ma aż tak dobrze, jedynie rozsądnych rozmiarów dwójka podróżnych uświadczy względnego komfortu jazdy - cóż, takie są uroki klasy premium.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Kilka pochwalnych słów należy się też producentowi za trwałość materiałów wykończeniowych, niezależnie czy mamy do czynienia z tekstylną czy skórzaną tapicerką, przebiegi dochodzące do 300 000 kilometrów nie są w stanie pokonać niemieckiej staranności (trzeba pamiętać, że zdecydowana większość dostępnych egzemplarzy już dawno przekroczyła wspomniany przebieg). Poszukując idealnego auta dla czteroosobowej rodziny winniśmy pogodzić się z mocno ograniczoną funkcjonalnością auta, bagażnik sedana mieści 440 a kombi jedynie 390 litrów - są to wartości osiągane przez dzisiejsze kompakty.

d11pw1b

Wśród miłośników motoryzacji utarło się stwierdzenie, że pełnowartościowe Audi odpycha się czterema kołami, dumnie dzierżąc na grillu napis Quattro. Dzięki wspomnianemu stałemu napędowi na obie osie (od A4 w górę linii modelowej jest to prawdziwe Quattro), nie musimy martwić się o trakcję i warunkami atmosferycznymi panującymi za oknem. Spory problem stanowi wybór odpowiedniej jednostki napędowej sprawnie radzącej sobie z niemieckim średniakiem z napędem 4x4. Już na początku poszukiwań z czystym sumieniem możemy przekreślić kandydaturę wszelkich wolnossących czterocylindrowców, nadających się tylko do spokojnej jazdy o kropelce. Prawdziwą radość z jazdy A4 Quattro dają doładowane silniki 1,8 Turbo i wolnossące widlaste sześciocylindrowce - między innymi 2,8 V6.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Zajmijmy się jednak podstawowym turbodoładowanym wariantem 1,8 T, łączącym zadawalające osiągi i rozsądne koszty eksploatacji. Dostępny od 1995 roku benzyniak wydobywa z siebie 150 KM i 210 Nm, wszystko przy pomocy turbosprężarki i pięciu zaworów na cylinder. Inżynierowie postanowili oddelegować do współpracy z nim jedynie pięciostopniową przekładnię manualną (dotyczy wersji Quattro), odznaczającą się wzorową wytrzymałością - koszt sprzęgła oscyluje wokół 400 złotych. Wykorzystanie doładowania poza oczywistymi korzyściami w postaci dynamiki jazdy i możliwości łatwego zwiększenia mocy, niesie ze sobą także inne ryzyko. Kupując nastoletnie A4 1,8 Turbo musimy być gotowi na wymianę turbosprężarki, koszt takowej 1200 złotych. Zużycie paliwa w ruchu miejskim powinno utrzymywać się w granicach 12-13 litrów, natomiast w trasie osiągnięcie 7-8 jednostek nie będzie wielkim problemem.

d11pw1b

A4 B5 współdzieliło z Passatem B5 układ jezdny, przednie wielowahaczowe zawieszenie jak i podobnie zaawansowany zestaw przy tylnej osi w wersjach z napędem na cztery koła. Niestety precyzja prowadzenia w każdych warunkach okupiona jest częstymi remontami zwłaszcza przedniego pakietu. Niegdyś ta typowa bolączka skutecznie drenowała kieszenie właścicieli obu modeli, dziś komplet części wyceniany jest na 500-800 złotych.

Audi A4 B5 1,8 Turbo Quattro nie nadaje się na samochód rodzinny, stosunkowo ciasna kabina wespół z trudnością ze znalezieniem godnego uwagi egzemplarza powinny zniechęcić ojców rodzin do tego auta. Co innego kierowcy poszukujący taniego w zakupie samochodu oferującego fenomenalne właściwości jezdne i spory potencjał rozwojowy.

Piotr Mokwiński/ll/moto.wp.pl

d11pw1b

"Audi A4 B5 1.8 Turbo Quattro" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, benzynowy"
Pojemność silnika cm3 "1 781"
Moc KM / przy obr./min "150 / 5 700"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "210 / 3 200"
Skrzynia biegów "manualna, 5-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "220"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "8,4"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "12,2 / 7/ 8,5"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "12-13 / 7,5-8 / 9-10"
Pojemność bagażnika min./max. / l "440 / b.d."
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4 478 / 1 733 / 1 415"
Cena wersji podstawowej w zł "-"
Cena testowanego modelu w zł "8 000"
Plusy null
Minusy null
d11pw1b
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d11pw1b
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj