Luksus za kilkanaście tysięcy? Zobacz ile to naprawdę kosztuje
Samochody premium są drogie w momencie zakupu w salonie. Na marki typu BMW, Audi, Porsche czy Mercedes decydują się jedynie zamożniejsze osoby. Po pewnym czasie auta te trafiają jednak na rynek wtórny. Niestety (dla właścicieli) samochody te bardzo szybko tracą na wartości.
To z kolei stwarza idealne warunki dla osób, które nie chcą kupować nowego auta niższej klasy. Wolą coś używanego, ale z wyższej półki. Okazuje się bowiem, że za cenę nieco lepiej wyposażonej Skody Octavii, Opla Insignii czy Nissana Qashqaia można mieć samochód o statusie premium.
Niestety zakup używanego samochodu z wyższego segmentu jest ryzykowny. Cena najczęściej bywa okazyjna, ale później pojawiają się koszty eksploatacji. Sprawdźmy zatem jak wyglądają te, które ponosi praktycznie każdy właściciel. Na potrzeby tego artykułu zakładamy, że kupiliśmy auto wolne od wad, z oryginalnym przebiegiem, nieźle utrzymane – nic tylko wsiadać i jechać. W później przedstawionych cenach nie dodaliśmy jednak kosztów robocizny. Wszystko bowiem zależy od tego, w jakim warsztacie naprawa zostanie wykonana.
Ceny części pochodzą z trzech znanych i dużych sklepów internetowych. Części takie jak tarcze hamulcowe czy amortyzatory wymienia się parami, więc cena jednego elementu została podwojona (chyba, że w sklepie wyraźnie było napisane, że komplet obejmuje od razu dwa takie elementy). Rozmiary opon podane w nawiasach to rozmiary podstawowe dla danego modelu.
Zaczynamy od naprawdę wysokiej półki. W serwisie ogłoszeniowym znaleźliśmy taki oto okaz – BMW Serii 5 F10 z niewielkim, dwulitrowym dieslem o mocy 184 KM. Cena naprawdę okazyjna. Sprzedający chce za ten trzyletni samochód niespełna 80 tys. zł. Propozycja naprawdę kusząca. Za cenę auta średniej klasy otrzymujemy bowiem samochód naprawdę luksusowy.
Przyjrzyjmy się zatem czy równie okazyjna jak cena jest późniejsza eksploatacja takiego BMW.
Klocki hamulcowe przednie: od 110 zł do 510 zł
Klocki hamulcowe tylne: od 100 zł do 440 zł
Tarcze hamulcowe przednie: od 700 zł do 1300 zł
Tarcze hamulcowe tylne: od 500 zł do 850 zł
Amortyzatory przednie: od 860 zł do 1300 zł
Filtr kabinowy: od 85 zł do 380 zł
Filtr powietrza: od 180 zł do 250 zł
Opony letnie: od 230 zł do 1250 zł (17-cali)
Opony zimowe: od 320 zł do 960 zł (17-cali)
Jeśli właściciel nie będzie mieć szczęścia, może go dopaść konieczność wymiany sprzęgła (ok. 1100 zł) czy koła zamachowego (2700 zł).
Kolejnym autem w naszym zestawieniu jest prawdziwa limuzyna – Mercedes Klasy S. W tym przypadku to S320 CDI z 2008 roku. Sprzedawca chce za ten samochód 56 tys. zł. Niewiele, jak za auto w tym segmencie. Niestety podstawowe elementy eksploatacyjne wcale nie są tanie.
Klocki hamulcowe przednie: od 210 zł do 350 zł
Klocki hamulcowe tylne: od 100 zł do 300 zł
Tarcze hamulcowe przednie: od 740 zł do 1000 zł
Tarcze hamulcowe tylne: od 400 zł do 700 zł
Filtr kabinowy: od 270 zł do 300 zł
Filtr powietrza: od 60 zł do 200 zł
Opony letnie: od 250 zł do 1300 zł (17-cali)
Opony zimowe: od 290 zł do 1100 zł (17-cali)
Warto pamiętać o tym, że Mercedes Klasy S wcale nie nosi miana bezawaryjnego. Znanymi i stosunkowo popularnymi usterkami są awarie kompresora zawieszenia (ok. 3000 zł) czy końcówek drążków kierowniczych (od 60 zł do 200 zł).
Strzałem w dziesiątkę wykonanym przez Porsche było wprowadzenie modelu Cayenne. To SUV dużych rozmiarów, który zdobył sobie serca wielu użytkowników polskich dróg. Tak się składa, że na rynku wtórnym można go kupić już za stosunkowo nie dużo. Nam udało się znaleźć ofertę modelu Cayenne S z 2005 roku za niespełna 45 tys. zł. Przyjrzyjmy się podstawowym kosztom eksploatacji:
Klocki hamulcowe przednie: od 180 zł do 650 zł
Klocki hamulcowe tylne: od 110 zł do 440 zł
Tarcze hamulcowe przednie: od 480 zł do 1500 zł
Tarcze hamulcowe tylne: od 400 zł do 900 zł
Amortyzatory przednie: od 800 zł do 2400 zł
Filtr kabinowy: od 35 zł do 100 zł
Filtr powietrza: od 40 zł do 200 zł
Opony letnie: od 280 zł do 1300 zł (17-cali)
Opony zimowe: od 470 zł do 900 zł (17-cali)
Range Rover trzeciej generacji też jest ciekawą propozycją. Ceny na rynku wtórnym są naprawdę atrakcyjne. Nam udało się wypatrzyć egzemplarz pochodzący z 2003 roku za 35 tys. zł. Pod jego maską siedzi 3-litrowy motor. Podstawowe koszty eksploatacyjne wyglądają następująco:
Klocki hamulcowe przednie: od 120 zł do 400 zł
Klocki hamulcowe tylne: od 110 zł do 240 zł
Tarcze hamulcowe przednie: od 550 zł do 1500 zł
Tarcze hamulcowe tylne: od 240 zł do 680 zł
Filtr kabinowy: od 50 zł do 150 zł
Filtr powietrza: od 120 zł do 265 zł
Opony letnie: od 380 zł do 800 zł (18-cali)
Opony zimowe: od 530 zł do 1500 zł (18-cali)
Niestety także ten Range Rover nie słynie wcale z niskiej awaryjności. Typowymi usterkami w tym modelu są awarie pompowtryskiwaczy (ok. 1130 zł sztuka) i kompresora zawieszenia pneumatycznego (ok. 3000 zł).
Volkswagen Phaeton to bardzo ciekawy przypadek auta, którego marka nijak ma się do wizerunku premium. Jeśli jednak przymkniemy oko na markę, to patrzymy na naprawdę luksusowy samochód. Do tego na rynku wtórnym można go kupić za niezłą kasę. My znaleźliśmy egzemplarz z 2003 roku, wyposażony w 5-litrowy silnik V10 TDI. Sprzedający chce za niego 32 tys. zł. Podstawowe koszty eksploatacji tej limuzyny przedstawiają się następująco:
Klocki hamulcowe przednie: od 380 zł do 700 zł
Klocki hamulcowe tylne: od 110 zł do 300 zł
Tarcze hamulcowe przednie: od 450 zł do 1200 zł
Tarcze hamulcowe tylne: od 500 zł do 700 zł
Filtr kabinowy: od 220 zł do 300 zł
Filtr powietrza: od 60 zł do 80 zł
Opony letnie: od 270 zł do 1130 zł (18-cali)
Opony zimowe: od 420 zł do 1050 zł (18-cali)
Niemiłą przypadłością Phaetona są awarie pompowtryskiwaczy. Jedna sztuka może w tym przypadku kosztować pomiędzy 2000 zł, a 2500 zł. Podobne ceny dotyczą pneumatycznych amortyzatorów.
Na rynku wtórnym dużym zainteresowaniem cieszy się też Audi A6 C6. Nic dziwnego - to naprawdę luksusowy samochód, który można kupić w dobrej cenie. Nam udało się znaleźć egzemplarz z 2004 roku (z benzynowym silnikiem 2.4 pod maską) za ok. 27 tys. zł. Wydawać by się mogło – czysta okazja. Rzućmy okiem na podstawowe koszty eksploatacyjne tego auta:
Klocki hamulcowe przednie: od 90 zł do 700 zł
Klocki hamulcowe tylne: od 80 zł do 380 zł
Tarcze hamulcowe przednie: od 240 zł do 900 zł
Tarcze hamulcowe tylne: od 140 zł do 600 zł
Amortyzatory przednie: od 400 zł do 1300 zł
Filtr kabinowy: od 60 zł do 280 zł
Filtr powietrza: od 50 zł do 100 zł
Opony letnie: od 220 zł do 880 zł (16-cali)
Opony zimowe: od 240 zł do 950 zł (16-cali)
Silnik z opisywanego egzemplarza jest stosunkowo prosty i bez problemu można do niego instalować LPG. Jeśli jednak ktoś zdecyduje się na diesla 3,0, powinien pamiętać o częstym problemie związanym z napinaczem łańcucha rozrządu. Nowy element kosztuje ok. 450 zł.
Auta segmentu premium nie są jednak wytworem tylko ostatnich kilku lat. Świetnym tego przykładem jest BMW Serii 7 E38. W jednym z internetowych ogłoszeń znaleźliśmy egzemplarz z 1998 roku. Auto to wariant 728i z silnikiem o mocy 193 KM. Wiele osób może myśleć, że skoro to już stary model, to koszty jego eksploatacji będą niskie. Nic bardziej mylnego:
Klocki hamulcowe przednie: od 100 do 250 zł
Klocki hamulcowe tylne: od 110 zł do 240 zł
Tarcze hamulcowe przednie: od 400 zł do 600 zł
Tarcze hamulcowe tylne: od 200 zł do 400 zł
Amortyzatory przednie: od 750 zł do 1200 zł
Filtr kabinowy: od 200 zł do 350 zł
Filtr powietrza: od 25 zł do 70 zł
Opony letnie: od 240 zł do 1050 (16-cali)
Opony zimowe: od 260 zł do 1060 zł (16-cali)
Ta generacja BMW Serii 7 jest niestety dosyć awaryjna. Typowe usterki to w tym przypadku awarie pompy wody (od 100 zł do 400 zł) czy pompy paliwa (od 700 zł do 1300 zł). Do tego dochodzi jeszcze to, że znalezienie tego auta w dobrym stanie (bez konieczności wymiany różnych, drogich elementów) jest bardzo trudne.
Na sam koniec przyjrzyjmy się samochodowi, który nie jest premium. Dla przykładu wzięliśmy nową Skodę Superb. Ten model można kupić już za niespełna 80 tys. zł. Przyjrzyjmy się zatem ile kosztuje podstawowa eksploatacja samochodu, który przed chwilą wyjechał z salonu. Pod lupę wzięliśmy model z silnikiem 2.0 TDI 140 KM (od 94,7 tys. zł).
Klocki hamulcowe przednie: od 100 do 440 zł
Klocki hamulcowe tylne: od 80 do 270 zł
Tarcze hamulcowe przednie: od 260 zł do 730 zł
Tarcze hamulcowe tylne: od 140 zł do 1000 zł
Amortyzatory przednie: od 200 zł do 500 zł
Filtr kabinowy: od 25 zł do 55 zł
Filtr powietrza: od 25 zł do 80 zł
Opony letnie: od 180 zł do 1000 zł (16-cali)
Opony zimowe: od 200 zł do 1000 zł (16-cali)
Podsumowując zatem wyraźnie widać, że samochody premium, mimo okazyjnej ceny zakupu, nie są tanie w użytkowaniu. Oczywiście można decydować się na najtańsze części. Istnieje jednak duża szansa, że wtedy z poczucia jazdy autem segmentu premium tak naprawdę niewiele zostanie – hamulce będą działać gorzej, opony nie będą tak dobrze radzić sobie z zakrętami, a zawieszenie zamiast przyjemnie tłumić będzie nas męczyć.
Decydując się na takie auto trzeba być po prostu pewnym, że stać nas na jego utrzymanie. Samochody te są często bardzo zaawansowane technologicznie i posiadają dużo elektroniki. To z kolei często wiąże się z usterkami, których naprawa może kosztować o wiele więcej niż zaprezentowane wcześniej koszty.
Jeśli zatem planujecie zakup używanego auta z segmentu premium, pamiętajcie o kosztach eksploatacji. W przeciwnym razie radość z jazdy będzie mieszać się z frustracją podczas wyciągania grubych plików banknotów w serwisie. Te samochody zaprojektowano z myślą o częściach zamiennych dla aut o wartości kilkuset tysięcy złotych - nie kilkunastu lub kilkudziesięciu.