Volkswagen Golf GTD: oszczędny sportowiec
Volkswagen Golf z silnikiem Diesla to samochód wręcz legendarny. Połączenie popularnego hatchbacka z oszczędną jednostką w oczach wielu jest rozwiązaniem idealnym. Niestety takie auta mają jedną wadę, jazda nimi jest równie ekscytująca co przyglądanie się schnącej farbie. Jednak w tej grupie jest jeden wyjątek - model oznaczony GTD, czyli diesel na sportowo.
„Gran Turismo Diesel” to samochód specyficzny, który praktycznie nie ma konkurencji (przynajmniej do czasu premiery Skody Octavii RS, która dostępna będzie w wersji benzynowej i wysokoprężnej z tym samym napędem co GTD). Hot-hatch z silnikiem Diesla został stworzony do długich podróży zapewniając niezłe osiągi. Jako brat modelu GTI jest do bardzo podobny, ale trudno nazwać GTD jego konkurencją.
To co najważniejsze w GTD, to jego silnik. 2-litrowy diesel dostarcza 184 KM i aż 380 Nm. Dzięki niemu nietypowy Golf zapewnia całkiem dobre osiągi. Rozpędzenie samochodu do 100 km/h zajmuje 7,5 s, a maksymalna prędkość wynosi 230 km/h (228 km/h w wersji ze skrzynią DSG). Wysoki moment obrotowy pozwala też na skuteczne wyprzedzanie - rozpędzenie Golfa od 80 do 120 km/h zajmuje 6 sekund. Takie parametry czynią z GTD stosunkowo szybkie auto, które sprawdzi się podczas codziennego użytkowania. Volkswagen postarał się też, aby było oszczędnie. Według producenta model GTD zużywa średnio 4,2 l/100 km (4,5 l/100 km z DSG). W praktyce, choć bardziej oszczędny, to przy dynamicznej jeździe nie jest już tak oszczędny.
GTD to odmiana sportowa, a to oznacza, że oprócz mocniejszego silnika, samochód otrzymał też elektroniczną blokadę dyferencjału, progresywny układ kierowniczy i sportowe zawieszenie (obniżone o 15 mm). O przyczepność dbają również opony o szerokości 225 mm umieszczone na 17-calowych felgach. Wrażenia akustyczne ma zapewnić wbudowany w wydech system, który w trybie sportowym zmienia dźwięk dobywający się z wydechu na bardziej rasowy.
We wnętrzu zamontowano sportowe fotele z klasyczną tapicerką modeli GTD i GTI. Choć same siedzenia są identyczne w obu wersjach, to w odróżnieniu od czerwonych akcentów w wersji GTI, w odmianie z dieslem wykorzystano kolory czarny, szary i biały. Charakter uzupełnia czarna podsufitka. Lista opcji wyposażenia modelu GTD, podobnie jak we wszystkich Golfach, jest bardzo bogata i klienci będą mogli skonfigurować samochód wedle własnych potrzeb. Ciekawostką jest nawigacja, która korzysta z aplikacji Google Earth.
Volkswagen Golf GTD to samochód specyficzny i nie dla wszystkich. Jest on o sekundę wolniejszy do 100 km/h od podstawowej, 220-konnej odmiany GTI (1,1 sekundy wolniej niż wersja o mocy 230 KM). Przy cenie 112 690 zł GTD jest też o ponad 5 tys. zł droższy od GTI (o ponad 1 tys. zł od mocniejszej wersji Performance). Za to napędzany dieslem model zużywa blisko 2 litry paliwa mniej na 100 km od odmiany benzynowej. Oznacza to, że GTD skierowane jest do osób, które pokonują dłuższe dystanse i są w stanie przyjąć gorsze osiągi w zamian za rzadsze wizyty na stacjach benzynowych.
sj, moto.wp.pl