Trwa ładowanie...
d2qfa0p
d2qfa0p

Nowoczesny silnik wysokoprężny Golfa GTD o mocy 170 KM zużywa według producenta zaledwie 5,3 litra paliwa na 100 km. Spektrum modeli Golfa szóstej generacji, po wersjach Plus i GTI poszerza się teraz o wersję GTD. To będzie najmocniejszy Golf z dieslem.

(fot. Volkswagen)
Źródło: (fot. Volkswagen)

Skrót GTD ma długą tradycję. Pierwszy tak oznaczony silnik z turbodoładowaniem zadebiutował przed 27 laty. Po raz pierwszy diesel był nie tylko oszczędny, lecz również sportowy. GTD przygotował zatem drogę do światowej kariery jednostki TDI – nowoczesnego silnika wysokoprężnego z bezpośrednim wtryskiem z koncernu Volkswagen.

W 1982 roku pojawił się pierwszy Golf GTD. Teraz dopracowano jego sportowy charakter. Sporo go łączy z Golfem GTI. Jednak wersja GTD stawia przede wszystkim na niskie zużycie paliwa. Przez piezoelektryczne zawory wtryskowe silnika z Common Rail, który w niczym nie przypomina dawnych silników wysokoprężnych, przepływa zaledwie 5,3 litra paliwa na 100 kilometrów. Golf GTD rozwija prędkość maksymalną 222 km/h i rozpędza się do 100 km/h w 8,1 sekundy. Przy dodawaniu gazu silnik TDI zaskakuje typowo sportowym brzmieniem, równocześnie jednak, zapewnia dostateczny komfort podczas długich podróży.

* ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ * GTD dostępny jest opcjonalnie z 6-biegową, dwusprzęgłową przekładnią DSG. Zdaniem wielu specjalistów - obecnie najefektywniejszą automatyczną skrzynią biegów na świecie. Golf GTD z DSG osiąga prędkość maksymalną 220 km/h, przyspiesza do setki również w 8,1 sekundy i zużywa średnio 5,6 litra oleju napędowego (147 g/km CO2). Oba warianty GTD dzięki swojemu niskiemu spalaniu mogą przejechać na jednym zbiorniku nawet 1000 kilometrów.

d2qfa0p

Silnik o pojemności 1.968 cm3 należy do nowej, bardziej oszczędnej, czystej i mocniejszej generacji TDI. Maksymalna moc silnika GTD jest dostępna przy 4.200 obr./min. Między 1.750 a 2.500 obr./min. sportowy, a jednocześnie oszczędny silnik rozwija swój maksymalny moment obrotowy 350 Nm. Jednostkowy moment obrotowy wynosi 177,8 Nm na litr pojemności skokowej. Dzięki temu, czterocylindrowy silnik z czterema zaworami na cylinder zapewnia moc porównywalną z sześciocylindrową jednostką samochodu sportowego starszej generacji.

(fot. Volkswagen)
Źródło: (fot. Volkswagen)

W porównaniu z TDI z pompowtryskiwaczami z ostatniej generacji Golfa, nowy turbodiesel jest zamontowany zdecydowanie niżej. Poprawia to bezpieczeństwo pasażerów, ponieważ pokrywa komory silnika ma teraz znacznie większą strefę deformacji.

Nowy Golf GTD ma sportowe, obniżone o 15 milimetrów zawieszenie. Sprężyny, amortyzatory i tylny stabilizator zostały całkowicie zmodyfikowane, zwiększając możliwości dynamiczne sportowego turbodiesla. Z przodu pracuje oś z kolumnami McPhersona ze sprężynami śrubowymi i teleskopowymi amortyzatorami. Z tyłu oś wielowahaczowa dba, aby ingerencje ESP były jak najrzadsze.

d2qfa0p

Golf GTD może być zamawiany z adaptacyjną regulacją zawieszenia DCC. System ten w sposób ciągły reaguje na nawierzchnię i sytuację na drodze odpowiednio modyfikując charakterystykę amortyzatorów. DCC reaguje ponadto na przyspieszanie, hamowanie i skręcanie. Adaptacyjna regulacja rozwiązuje konflikt między sztywnym, a komfortowym dostrojeniem zawieszenia. Dodatkowe cechy sportowe mają na ogół negatywny wpływ na komfort i odwrotnie. Idealne jest zatem zawieszenie, które systematycznie dostosowuje się do rodzaju nawierzchni oraz do życzeń kierowcy.

Zamierzenie to jest realizowane przez elektrycznie regulowane tłumienie. Regulowana jest nie tylko charakterystyka amortyzatorów, ale także dostrojenie elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego. System DCC posiada trzy programy: „Normal”, „Sport” i „Comfort”.

(fot. Volkswagen)
Źródło: (fot. Volkswagen)

Stylistyka Golfa GTD i GTI wykazuje znaczne podobieństwo. Na przykład z przodu: oprócz emblematów GTD i GTI cechami odróżniającymi te sportowe Golfy od pozostałych jest zderzak z seryjnymi światłami przeciwmgielnymi, reflektory i osłona chłodnicy. Charakterystyczne dla GTI czerwone poprzeczne paski w osłonie chłodnicy w modelu GTD mają kolor srebrny. Wspólna dla obu modeli jest dolna i górna kratownica ze wzorem plastra miodu, chroniąca chłodnicę.

d2qfa0p

Golf z silnikiem wysokoprężnym posiada zmodyfikowany dyfuzor. Nawet jeżeli zamówiona zostanie wersja bez emblematu GTD, model ten można rozpoznać po chromowanej podwójnej końcówce rury wydechowej z lewej strony (GTI ma po jednej rurze z każdej strony). Tylne światła w obu najmocniejszych wersjach Golfów osłonięte są przyciemnionymi pokrywami. W obu przypadkach, bez dopłaty, dostępne są specjalne kolory lakierów czarny i czerwony "Tornado”.

* ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ * We wnętrzu czekają sportowe fotele, takie same jak w Golfie GTI. W odróżnieniu od GTI deseń tapicerki sportowych siedzeń, zamiast w czerwonym, utrzymany jest w kolorze jasnopopielatym. Także szwy mają jasnopopielaty kolor. Seryjnie przednie fotele wyposażone są w regulację wysokości i podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Jako opcję można zamówić siedzenia pokryte w całości czarną skórą.

Charakterystyczna, trójramienna sportowa kierownica obszyta jest skórą, a jej dolna część wyraźnie spłaszczona, jak w samochodach wyścigowych. Na jednym z ramion kierownicy umieszczono logo GTD. W wersjach z przekładnią DSG w kierownicy znajdują się dodatkowe przyciski zmiany przełożenia („-” z lewej strony, „+” z prawej).

(fot. Volkswagen)
Źródło: (fot. Volkswagen)

Dźwignia hamulca ręcznego i osłona drążka zmiany biegów także obszyte są seryjnie czarną skórą. Pedały oraz podpórka pod lewą stopę mają nakładki ze stali nierdzewnej. Wyposażenie wnętrza Golfa GTD, w porównaniu z Golfem w wersji Trendline, obejmuje dodatkowe elementy takie jak: dwustrefowa, automatyczna klimatyzacja Climatronic, wielofunkcyjna kierownica, czarna podsufitka i czarne poszycie słupków dachowych, lampki do czytania z przodu i z tyłu, komputer pokładowy, środkowy podłokietnik z przodu i z tyłu, dwa dodatkowe wyloty dmuchawy i uchwyt na kubki z tyłu, otwór w tylnej kanapie pozwalający na przewożenie długich przedmiotów i dodatkowy schowek w bagażniku.

d2qfa0p

Wśród seryjnych elementów, zwiększających bezpieczeństwo oferowane są między innymi: system ESP (wraz ze wspomaganiem kontrowania kierownicą, asystentem hamowania i układem stabilizującym zestaw samochód-przyczepa), siedem poduszek powietrznych, w tym poduszka chroniąca kolana kierowcy, czujniki zmierzchu i deszczu oraz reflektory biksenonowe z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów. Zależnie od kąta skrętu kierownicy reflektory odchylają się do trzynastu stopni na zewnątrz i siedem do wewnątrz.

Volkswagen Golf GTD wszedł właśnie do sprzedaży w polskich salonach. Wersja z manualną, 6-biegową skrzynią kosztuje 106 040 zł, a ze skrzynią DSG - 113 840 zł.

d2qfa0p
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2qfa0p
Więcej tematów