Trwa ładowanie...
13-05-2013 15:17

Skoda Octavia III Combi: czeski przebój z wielkim bagażnikiem

Skoda Octavia III Combi: czeski przebój z wielkim bagażnikiemŹródło: Marek Wieliński
d8pzp9j
d8pzp9j

Dziś dla Polaków jest tym, czym kiedyś były dla nich piosenki Karela Gotta i Heleny Vondrackovej. Wyniki sprzedaży mówią same za siebie. Skoda Octavia w wersji kombi jest bardzo popularnym samochodem flotowym, często wybierają go też rodziny. Już w kilka tygodni po rozpoczęciu produkcji Octavii trzeciej generacji, Skoda zaprezentowała na Salonie Samochodowym w Genewie najnowszą wersję kombi. Jako jedni z pierwszych mieliśmy okazję sprawdzić, jak sprawuje się na drodze. Octavia ma wiele wspólnego z Golfem VII. Podobnie jak on, powstaje na nowoczesnej platformie MQB. Dzieli z nim również wiele elementów wyposażenia, jak aktywny tempomat z radarem czy nawigacja ze sterowaniem z pomocą czujnika zbliżeniowego. Wersja kombi daje nam dodatkowo wielki bagażnik o pojemności 610 litrów, a po złożeniu siedzeń, imponujące 1740 litrów przestrzeni ładunkowej.

Stylistycznie wersja Combi jest kontynuacją nowej linii marki. Z przodu grill znany z Octavii III liftback i Rapida oraz typowy, ale nowocześniej zaprojektowany tył z charakterystycznymi przetłoczeniami i lampami w kształcie litery C.

Najnowsza Octavia Combi ma bagażnik o 5 litrów większy od swojej poprzedniczki i o całe 20, niż nowa wersja liftback. Po złożeniu siedzeń różnica na korzyść nowego modelu jest jeszcze większa, aż o 85 litrów. Nie mogło zabraknąć praktycznych, sprytnych rozwiązań, które ułatwiają organizację i korzystanie z tej wielkiej przestrzeni. Są siatki, służące do zabezpieczania bagażu, uchwyty do mocowania reklamówek z zakupami, a także specjalne ścianki, zabezpieczające bagaż przed przemieszczaniem. Do złożenia tylnej kanapy wystarczy pociągnięcie dwóch dźwigni. Dwustronna mata chroni wykładzinę bagażnika przed zabrudzeniem. Nowością jest dodatkowa, elastyczna półka, umieszczona pod roletą bagażnika. Zdejmowaną roletę bagażnika, dodatkową półkę i oferowany za dopłatą bagażnik dachowy, wraz z odpowiednimi kluczami, można przechowywać pod podwójną podłogą.

W wersjach ze składanym oparciem prawego przedniego fotela, istnieje możliwość przewożenia przedmiotów o długości do 2,92 metra. Tylna klapa może być za dopłatą zamykana elektrycznie. Jest jeden minus: aby uzyskać idealnie płaską podłogę po złożeniu tylnej kanapy, musimy dopłacić do wersji z regulowaną na sześć sposobów podłogą. W standardowej wersji wyposażenia, po złożeniu tylnej kanapy tworzy się niewielki uskok.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Skoda Octavia III Combi urosła w stosunku do poprzedniczki. Jest o 90 mm dłuższa i o 45 mm szersza. Rozstaw osi zwiększył się o 108 mm, co zaowocowało jeszcze większym wnętrzem. Jego długość wzrosła o 33 mm. Przybyło też 26 mm wolnej przestrzeni na wysokości kolan na tylnej kanapie. Do tego, w wersji kombi kierowca i pasażerowie mają jeszcze więcej miejsca nad głowami. Jest także więcej miejsca na wysokości ramion.

d8pzp9j
(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Nowa Octavia Combi ma szerszy bagażnik. Otwór przez który odbywa się załadunek jest wyższy o 9 mm, a próg załadunku znajduje się o 6 mm niżej, niż w poprzednim modelu. Dwie lampki bagażnika zapewniają dobre oświetlenie, jest też gniazdo zasilające 12 V. Za dopłatą dostępna jest dwustronna mata, pokryta z jednej strony gumą, chroniąca podłogę przed zabrudzeniem.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Nie brakuje tu takich pomysłowych rozwiązań, jak pojemnik na odpadki, schowek na kamizelkę odblaskową pod fotelem kierowcy czy skrobaczka do szyb w pokrywie wlewu paliwa.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Skoda Octavia Combi może zostać wyposażona nawet w 9 poduszek powietrznych. Pierwszy raz zastosowano kolanową poduszkę bezpieczeństwa (seryjna w krajach Unii Europejskiej) i tylne boczne poduszki bezpieczeństwa. W ofercie funkcji i układów wspierania bezpieczeństwa znajdują się m.in.: asystent pasa ruchu, hamulec multikolizyjny i funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Rozmiar bagażnika został zachowany także w Octavii kombi z napędem 4×4, wyposażonej w sprzęgło Haldex piątej generacji. To kolejna nowość w gamie Octavii. W wersji z napędem na cztery koła, Octavia kombi prezentuje bardzo dobre właściwości jezdne. Tym lepsze, że z tyłu zastosowano wielowahaczowe zawieszenie. Oprócz wersji 4x4 jest stosowane tylko w modelu z najmocniejszym silnikiem benzynowym 1.8. Niedługo pojawi się w najszybszym modelu RS, który poznamy już w lipcu, podczas Goodwood Festival of Speed w Anglii.

d8pzp9j
(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Skoda Octavia kombi 4x4 będzie najlepszym wyborem, jeśli planujemy holowanie ciężkich przyczep, jazdę w górach i w trudnych warunkach, np. po błocie lub śniegu. Zachowanie na szutrowych drogach w lekkim terenie jest wyśmienite, a jazda z tym napędem będzie bezpieczna w każdych warunkach drogowych. Niestety, Octavia 4x4 Combi znajdzie się w najwyższych pozycjach cennika.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Zastosowane w tym samochodzie sprzęgło Haldex piątej generacji jest o 1,4 kg lżejsze od jego poprzedniej wersji. Nie ma w nim akumulatora ciśnienia i reaguje w ciągu milisekund na wszelkie możliwe zmiany pracy napędu. Zwiększa to bezpieczeństwo i dynamikę jazdy. W normalnych warunkach napęd trafia na przednią oś. Jeżeli potrzebny jest większy moment obrotowy lub koła potrzebują większej przyczepności, są dołączane koła tylnej osi.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Napęd na cztery koła zostaje załączony, zanim nastąpi poślizg, dlatego prawie niemożliwa jest utrata przeniesienia napędu. Nowe oprogramowanie sterownika międzyosiowego sprzęgła, kontroluje przeciążenia oraz momenty napędowe. Przy małym obciążeniu i podczas hamowania silnikiem napęd jest przenoszony na przednią oś.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Sterownik stale oblicza moment napędowy, potrzebny dla kół tylnej osi, który jest przenoszony poprzez zmianę ciśnienia, ściskającego płytki sprzęgła Haldex. Sterownik kontroluje prędkości obrotowe kół oraz kąt skrętu kierownicy. Do końcowego efektu w postaci dużej stabilności toru jazdy, przyczynia się elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego EDS, zapewniająca optymalny rozdział napędu dla każdego z kół.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Pod maską nowej Skody Octavii III Combi może się znaleźć jeden z ośmiu odnowionych silników. Wszystkie zostały przekonstruowane z myślą o niższym zużyciu paliwa. Najsłabsza wersja jest wyposażona w benzynową jednostkę 1.2 TSI o mocy 86 KM. Ta sama jednostka występuje też w wersji o mocy 105 KM. Kolejny poziom mocy to 140-konny silnik 1.4 TSI. Najmocniejszym jest 1.8 TSI, rozwijający 180 KM.

d8pzp9j
(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Oprócz wersji podstawowej, wszystkie silniki są wyposażone w funkcje Start-Stop i odzysku energii z hamowania. Gamę diesli otwiera 90-konny 1.6 TDI. Ten sam silnik występuje jeszcze w wersji o mocy 105 KM oraz najoszczędniejszej, GreenLine, o mocy 110 KM. Według producenta ta jednostka zużywa tylko 3,3 litra oleju napędowego na 100 km. Stawkę zamyka jednostka 2.0 TDI o mocy 150 KM. W przyszłości ma się jeszcze pojawić wersja, zasilana gazem ziemnym. Skodę Octavię III Combi z napędem 4×4 można zamówić z jednym z trzech silników: benzynowym 1,8 TSI oraz dieslami: 1,6 TDI (o mocy 105 KM) i 2,0 TDI.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Jazdy testowe rozpoczęliśmy od wersji 2.0 TDI (150 KM) z napędem na jedną oś i skrzynią DSG. Maksymalny moment obrotowy 320 Nm rozwija w zakresie od 1750 do 3000 obr./min. Silnik wykazuje dużą elastyczność i nie brakuje mu mocy. Niestety, jest głośny i w czasie dłuższej podróży nie będziemy mieć żadnych wątpliwości, jaki rodzaj napędu mamy pod maską. Możemy za to liczyć na niskie zużycie paliwa. Na testowej, zróżnicowanej, 200-kilometrowej trasie, było to ok. 5,8 l/100 km.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Następnie sprawdziliśmy najmocniejszy silnik, 180-konny 1.8 TSI z 7-stopniową skrzynią DSG. W tym przypadku możemy liczyć na dobre osiągi i bezproblemowe wyprzedzanie. Sprint do setki trwa 7.5 s, a prędkość maksymalna to 229 km/h. Silnik występuje w samochodzie z przednim napędem, a także z napędem na cztery koła. Oprócz sporej mocy, oferuje 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego w zakresie od 1250 do 5000 obr./min. Z tą jednostką Octavia jest znakomitym samochodem na długą trasę. Jest o wiele cichsza, niż 2.0 TDI, zapewnia o niebo lepszą dynamikę, a przy tym, nawet podczas dynamicznej jazdy, zaskakująco rozsądnie obchodzi się z paliwem. Na testowej trasie było to zaledwie 6,7 l/100 km.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Podczas jazdy z wysoką prędkością, jedynym źródłem hałasu jest powietrze, opływające słupki A i lusterka. Silnik usłyszymy tylko podczas gwałtownego przyspieszania, a jest to dźwięk soczysty i całkiem przyjemny dla ucha. Przyjemne jest również prowadzenie tego samochodu, zwłaszcza, że w wersji silnikowej 1.8 - zamiast sztywnej belki - w tylnej osi mamy rozwiązanie wielowahaczowe, podobnie jak w Octavii Combi 4x4. Warto dodać, że słabsze wersje silnikowe, z prostszą, sztywną belką w tylnym zawieszeniu nie prowadzą się źle. Nie spełnią może oczekiwań miłośników ekstremalnej sportowej jazdy, ale nie do tego ma służyć ten samochód. Przy normalnej eksploatacji, nawet podczas szybkiej jazdy Octavia dobrze sobie radzi z zakrętami, chociaż - odnieśliśmy wrażenie, że robi to odrobinę gorzej, niż wersja liftback.

d8pzp9j
(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Skoda Octavia III Combi ma wszystkie atuty, potrzebne do powtórzenia sukcesu poprzednich modeli. Oferuje jeszcze więcej przestrzeni dla podróżujących i bardzo wygodne fotele, ma najdłuższe wnętrze w tym segmencie, z tyłu najwięcej miejsca na wysokości kolan i nad głowami, a do tego duży i funkcjonalny bagażnik. Są liczne schowki. Niektórym z nich poprawiono funkcjonalność. Tak było np. ze schowkiem na okulary w podsufitce - w poprzednich wersjach był po prostu za mały.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Jest też kilka denerwujących drobiazgów, jak opisana wcześniej płaska podłoga bagażnika, dostępna tylko za dopłatą, a także środkowa konsola, wykonana twardego plastiku, czy odsłonięta, lakierowana blacha w ramkach drzwi. Największą wadą lepiej wyposażonych egzemplarzy Octavii Combi będzie niestety cena. Skoda nie chce się już pozycjonować, jako tania marka Grupy Volkswagena. Sukcesy sprzedażowe najwyraźniej sprawiły, że nadeszła ochota na więcej.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Nowa Octavia III Combi ma być droższa od wersji liftback o ok. 4 000 zł, co oznacza, że za najtańszy model zapłacimy ok. 64 000 zł. Skoda Octavia III Combi pojawi się w sprzedaży już w czerwcu. Pierwsze egzemplarze trafią do polskich salonów w lipcu.

d8pzp9j

Marek Wieliński, moto.wp.pl

"Skoda Octavia III Combi 1.8 TSI" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika null
Pojemność silnika cm3 "1798"
Moc KM / przy obr./min "180 / 5100 - 6200"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "250 / 1250 - 5000"
Skrzynia biegów "7-biegowa DSG"
Prędkość maksymalna km/h "229"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "7,5"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "7,6 / 5,3 / 6,1"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "b.d. / b.d. / 6,7"
Pojemność bagażnika min./max. / l "610 / 1740"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4659 / 1814 / 1465"
Cena wersji podstawowej w zł ""
Cena testowanego modelu w zł ""
Plusy null
Minusy null
d8pzp9j
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d8pzp9j
Więcej tematów