Przygotuj się zanim nie będzie za późno
None
Opony
Najważniejszym elementem przygotowania samochodu do zimy jest dobór odpowiednich opon. Kiedy temperatura w ciągu dnia spada poniżej 7°C, należy założyć opony zimowe. I to nie tylko ze względu na ich bieżnik. Bardzo istotny jest także fakt, że do produkcji "zimówek" stosowana jest inna, bardziej miękka mieszanka gumowa, dzięki której zachowują one elastyczność w niskich temperaturach. Dlatego właśnie opony zimowe powinni późną jesienią założyć wszyscy, także ci, którzy jeżdżą głównie w miastach, gdzie śnieg rzadko zalega na jezdniach. Brak śniegu nie oznacza bowiem, że można jeździć bezpiecznie w chłodny dzień na oponach letnich. Tylko miękkie, odporne na niską temperaturę ogumienie może zapewnić w ziemie odpowiednią drogę hamowania i przyczepność na zakrętach.
Źródło: [
]( http://www.carfocus.pl )
Sprawdź głębokość bierznika
Zakładając opony używane w poprzednim sezonie trzeba koniecznie sprawdzić czy głębokość bieżnika nie jest mniejsza niż 4 mm. Jeżeli tak, należy zastanowić się nad wymianą opony na nowe. Opony zimowe, których bieżnik wynosi poniżej 4 mm gorzej będą sobie radziły z odprowadzaniem wody oraz błota pośniegowego, będą też gorzej się samooczyszczały ze śniegu.
Źródło: [
]( http://www.carfocus.pl )
Sprawdzaj ciśnienie
Kolejną sprawą jest ciśnienie w oponach, o które trzeba dbać przez cały rok i sprawdzać co najmniej raz w miesiącu. W zimie obserwujemy zwykle duże wahania temperatur. Dlatego szczególnie ważne jest, by pamiętać o sprawdzaniu ciśnienia w oponach częściej niż w okresie letnim. W warunkach zimowych, w porównaniu z ciśnieniem w temperaturze 20°C, obniżająca się temperatura powoduje spadek ciśnienia w oponach:
• ok. 0,2 bara w temperaturze 0°C
• ok. 0,3 bara w temperaturze –10°C
• ok. 0,4 bara w temperaturze –20°C
Wiadomo, że tak jak nie jest możliwe bieżące dostosowywanie ciśnienia do aktualnego obciążenia pojazdu, trudno byłoby to również robić w przypadku zmieniającej się często temperatury. Kiedy bardzo niskie temperatury utrzymują się przez jakiś czas, zaleca się zwiększyć ciśnienie o 0,2 bara. Należy pamiętać, aby wyrównać ciśnienie do zalecanego przez producenta samochodu, kiedy temperatura znów się podniesie.
Źródło: [
]( http://www.carfocus.pl )
Zanim ruszysz, wyczyść szyby
- Pierwsza rzecz, o którą powinien zadbać kierowca to, żeby dobrze widzieć, co dzieje się na drodze i żeby samemu być widocznym - radzi Romuald Chałas.
Bardzo pomaga w tym na przykład elektryczne ogrzewanie przednich i tylnych szyb, dzięki któremu kilkanaście sekund po uruchomieniu silnika kierowca ma już dobrą widoczność. To samo można osiągnąć uruchamiając nawiew, ale trwa to dłużej. Przed sezonem jesienno-zimowym trzeba też zadbać o odpowiednią regulację zasięgu wycieraczek. Powinny dochodzić jak najbliżej słupków, aby pokrywająca się w zimie brudem część szyby, której wycieraczki nie dosięgają, była jak najmniejsza i w jak najmniejszym stopniu ograniczała widoczność.
Źródło: [
]( http://www.carfocus.pl )
Sprawdź swoje tarcze
Bardzo ważnym elementem bezpieczeństwa podczas jazdy w zimie są prawidłowo działające hamulce. Przed sezonem jesienno-zimowym koniecznie trzeba sprawdzić, czy wszystko jest z nimi w porządku. Najważniejszy jest równomierny rozkład siły hamowania na wszystkich kołach. - Jeśli hamulce "nie biorą" równomiernie przy hamowaniu na śniegu czy lodzie, samochód może zarzucić i wpaść w poślizg - ostrzega Chałas.
Źródło: [
]( http://www.carfocus.pl )
Co pomoże zatrzymać samochód na śniegu
Hamowanie pulsacyjne w poślizgu wymaga dużych umiejętności, zimnej krwi i doświadczenia. Większość kierowców po prostu wciska w takich sytuacjach hamulce do oporu, co powoduje zablokowanie się kół, a w konsekwencji niekontrolowaną jazdę przed siebie bez możliwości zmiany kierunku. Tu jednak w sukurs kierowcom przyszli inżynierowie wyposażając auta w rozmaite systemy elektroniczne. - Hamowanie wspiera ABS, zapobiegający blokowaniu się kół. Dziś montuje się go standardowo w większości samochodów. Jednak ABS to nie wszystko. Kupując samochód warto sprawdzić, czy jest on wyposażony w inne potrzebne w zimie systemy, takie jak ESP stabilizujący tor jazdy w zakrętach oraz ASR zapobiegający zbyt dużemu poślizgowi kół np. podczas przyspieszania. Auto wyposażone w takie urządzenia z pewnością jest bezpieczniejsze od samochodu, który ich nie ma - tłumaczy Chałas.
Źródło: [
]( http://www.carfocus.pl )
Umyj lampy
Innym przydatnym elementem podnoszącym poziom bezpieczeństwa są czyste reflektory. W wielu samochodach montowane są na przednich reflektorach wycieraczki i/lub spryskiwacze. Jeśli ich nie ma, trzeba pamiętać o czyszczeniu powierzchni lamp miękką, nierysującą szmatką. Brudne lub porysowane reflektory mogą oświetlać drogę nawet o 40 proc. gorzej niż powinny. - Nie wolno zapominać także o światłach z tyłu. Muszą być czyste i nie powinny być pomalowane na ciemny kolor. Takie ‘ulepszanie’ sprawia, że przy mocniejszym, odbijającym się od śniegu słońcu, kierowcy jadący z tyłu nie widzą np. zapalających się świateł stopu – przypomina Chałas.
Źródło: [
]( http://www.carfocus.pl )
Patrz za siebie
I wreszcie lusterka zewnętrzne. Powinny być możliwie duże, czyste i łatwe w ustawianiu. Dobrze jest, gdy są podgrzewane, bo to, podobnie jak w przypadku szyb bardzo ułatwia prowadzenie pojazdu. Lusterka są kluczowe, gdy chodzi o widoczność. Aby spełniały swoją funkcję, trzeba je jednak odpowiednio ustawić. Prawidłowo ustawione lusterka, to takie, w których kierowca widzi tylko krawędź swojego samochodu. Niestety często prowadzący kierują je pod takim kątem, że widzą w nich połowę własnego auta.
Źródło: [
]( http://www.carfocus.pl )
Pasy i zagłówki
W razie wypadku ważne dla bezpieczeństwa są także aktywne zagłówki oraz pasy bezpieczeństwa z napinaczami. Pierwsze blokują się lub wysuwają do przodu w momencie zderzenia, dzięki czemu mogą zapobiec urazowi kręgosłupa, gdy po uderzeniu z tyłu głowa leci do przodu, a potem gwałtownie wraca. Drugie opinają nas bardzo dokładnie zapobiegając np. wysunięciu się pod pasem, czy uderzeniu głową o kierownicę bądź przednią szybę.
Źródło: [
]( http://www.carfocus.pl )
Strefy zgniotu
- Ostatnim elementem, na który warto zwrócić uwagę mówiąc o bezpieczeństwie są strefy zgniotów. To właśnie ich wynalezieniu i zastosowaniu w produkcji samochodów osobowych tysiące ludzi na całym świecie zawdzięcza życie i zdrowie. Samochody wyprodukowane w ostatnich mniej więcej 10 latach są tak skonstruowane, że w razie wypadku siła uderzenia zamiast na siedzących w środku ludzi przenoszona jest np. na podłużnice. Strefy zgniotu ratują życie zawsze, ale w zimie, kiedy łatwiej o wypadek, ich znaczenie jeszcze wzrasta - podsumowuje Ryszard Chałas.
Źródło: [
]( http://www.carfocus.pl )