Przygotuj się zanim nie będzie za późno

None

Obraz

/ 10Opony

Obraz

Najważniejszym elementem przygotowania samochodu do zimy jest dobór odpowiednich opon. Kiedy temperatura w ciągu dnia spada poniżej 7°C, należy założyć opony zimowe. I to nie tylko ze względu na ich bieżnik. Bardzo istotny jest także fakt, że do produkcji "zimówek" stosowana jest inna, bardziej miękka mieszanka gumowa, dzięki której zachowują one elastyczność w niskich temperaturach. Dlatego właśnie opony zimowe powinni późną jesienią założyć wszyscy, także ci, którzy jeżdżą głównie w miastach, gdzie śnieg rzadko zalega na jezdniach. Brak śniegu nie oznacza bowiem, że można jeździć bezpiecznie w chłodny dzień na oponach letnich. Tylko miękkie, odporne na niską temperaturę ogumienie może zapewnić w ziemie odpowiednią drogę hamowania i przyczepność na zakrętach.

Źródło: [

Obraz

]( http://www.carfocus.pl )

/ 10Sprawdź głębokość bierznika

Obraz

Zakładając opony używane w poprzednim sezonie trzeba koniecznie sprawdzić czy głębokość bieżnika nie jest mniejsza niż 4 mm. Jeżeli tak, należy zastanowić się nad wymianą opony na nowe. Opony zimowe, których bieżnik wynosi poniżej 4 mm gorzej będą sobie radziły z odprowadzaniem wody oraz błota pośniegowego, będą też gorzej się samooczyszczały ze śniegu.

Źródło: [

Obraz

]( http://www.carfocus.pl )

/ 10Sprawdzaj ciśnienie

Obraz

Kolejną sprawą jest ciśnienie w oponach, o które trzeba dbać przez cały rok i sprawdzać co najmniej raz w miesiącu. W zimie obserwujemy zwykle duże wahania temperatur. Dlatego szczególnie ważne jest, by pamiętać o sprawdzaniu ciśnienia w oponach częściej niż w okresie letnim. W warunkach zimowych, w porównaniu z ciśnieniem w temperaturze 20°C, obniżająca się temperatura powoduje spadek ciśnienia w oponach:
• ok. 0,2 bara w temperaturze 0°C
• ok. 0,3 bara w temperaturze –10°C
• ok. 0,4 bara w temperaturze –20°C

Wiadomo, że tak jak nie jest możliwe bieżące dostosowywanie ciśnienia do aktualnego obciążenia pojazdu, trudno byłoby to również robić w przypadku zmieniającej się często temperatury. Kiedy bardzo niskie temperatury utrzymują się przez jakiś czas, zaleca się zwiększyć ciśnienie o 0,2 bara. Należy pamiętać, aby wyrównać ciśnienie do zalecanego przez producenta samochodu, kiedy temperatura znów się podniesie.

Źródło: [

Obraz

]( http://www.carfocus.pl )

/ 10Zanim ruszysz, wyczyść szyby

Obraz

- Pierwsza rzecz, o którą powinien zadbać kierowca to, żeby dobrze widzieć, co dzieje się na drodze i żeby samemu być widocznym - radzi Romuald Chałas.
Bardzo pomaga w tym na przykład elektryczne ogrzewanie przednich i tylnych szyb, dzięki któremu kilkanaście sekund po uruchomieniu silnika kierowca ma już dobrą widoczność. To samo można osiągnąć uruchamiając nawiew, ale trwa to dłużej. Przed sezonem jesienno-zimowym trzeba też zadbać o odpowiednią regulację zasięgu wycieraczek. Powinny dochodzić jak najbliżej słupków, aby pokrywająca się w zimie brudem część szyby, której wycieraczki nie dosięgają, była jak najmniejsza i w jak najmniejszym stopniu ograniczała widoczność.

Źródło: [

Obraz

]( http://www.carfocus.pl )

/ 10Sprawdź swoje tarcze

Obraz

Bardzo ważnym elementem bezpieczeństwa podczas jazdy w zimie są prawidłowo działające hamulce. Przed sezonem jesienno-zimowym koniecznie trzeba sprawdzić, czy wszystko jest z nimi w porządku. Najważniejszy jest równomierny rozkład siły hamowania na wszystkich kołach. - Jeśli hamulce "nie biorą" równomiernie przy hamowaniu na śniegu czy lodzie, samochód może zarzucić i wpaść w poślizg - ostrzega Chałas.

Źródło: [

Obraz

]( http://www.carfocus.pl )

/ 10Co pomoże zatrzymać samochód na śniegu

Obraz

Hamowanie pulsacyjne w poślizgu wymaga dużych umiejętności, zimnej krwi i doświadczenia. Większość kierowców po prostu wciska w takich sytuacjach hamulce do oporu, co powoduje zablokowanie się kół, a w konsekwencji niekontrolowaną jazdę przed siebie bez możliwości zmiany kierunku. Tu jednak w sukurs kierowcom przyszli inżynierowie wyposażając auta w rozmaite systemy elektroniczne. - Hamowanie wspiera ABS, zapobiegający blokowaniu się kół. Dziś montuje się go standardowo w większości samochodów. Jednak ABS to nie wszystko. Kupując samochód warto sprawdzić, czy jest on wyposażony w inne potrzebne w zimie systemy, takie jak ESP stabilizujący tor jazdy w zakrętach oraz ASR zapobiegający zbyt dużemu poślizgowi kół np. podczas przyspieszania. Auto wyposażone w takie urządzenia z pewnością jest bezpieczniejsze od samochodu, który ich nie ma - tłumaczy Chałas.

Źródło: [

Obraz

]( http://www.carfocus.pl )

/ 10Umyj lampy

Obraz

Innym przydatnym elementem podnoszącym poziom bezpieczeństwa są czyste reflektory. W wielu samochodach montowane są na przednich reflektorach wycieraczki i/lub spryskiwacze. Jeśli ich nie ma, trzeba pamiętać o czyszczeniu powierzchni lamp miękką, nierysującą szmatką. Brudne lub porysowane reflektory mogą oświetlać drogę nawet o 40 proc. gorzej niż powinny. - Nie wolno zapominać także o światłach z tyłu. Muszą być czyste i nie powinny być pomalowane na ciemny kolor. Takie ‘ulepszanie’ sprawia, że przy mocniejszym, odbijającym się od śniegu słońcu, kierowcy jadący z tyłu nie widzą np. zapalających się świateł stopu – przypomina Chałas.

Źródło: [

Obraz

]( http://www.carfocus.pl )

/ 10Patrz za siebie

Obraz

I wreszcie lusterka zewnętrzne. Powinny być możliwie duże, czyste i łatwe w ustawianiu. Dobrze jest, gdy są podgrzewane, bo to, podobnie jak w przypadku szyb bardzo ułatwia prowadzenie pojazdu. Lusterka są kluczowe, gdy chodzi o widoczność. Aby spełniały swoją funkcję, trzeba je jednak odpowiednio ustawić. Prawidłowo ustawione lusterka, to takie, w których kierowca widzi tylko krawędź swojego samochodu. Niestety często prowadzący kierują je pod takim kątem, że widzą w nich połowę własnego auta.

Źródło: [

Obraz

]( http://www.carfocus.pl )

/ 10Pasy i zagłówki

Obraz

W razie wypadku ważne dla bezpieczeństwa są także aktywne zagłówki oraz pasy bezpieczeństwa z napinaczami. Pierwsze blokują się lub wysuwają do przodu w momencie zderzenia, dzięki czemu mogą zapobiec urazowi kręgosłupa, gdy po uderzeniu z tyłu głowa leci do przodu, a potem gwałtownie wraca. Drugie opinają nas bardzo dokładnie zapobiegając np. wysunięciu się pod pasem, czy uderzeniu głową o kierownicę bądź przednią szybę.

Źródło: [

Obraz

]( http://www.carfocus.pl )

10 / 10Strefy zgniotu

Obraz

- Ostatnim elementem, na który warto zwrócić uwagę mówiąc o bezpieczeństwie są strefy zgniotów. To właśnie ich wynalezieniu i zastosowaniu w produkcji samochodów osobowych tysiące ludzi na całym świecie zawdzięcza życie i zdrowie. Samochody wyprodukowane w ostatnich mniej więcej 10 latach są tak skonstruowane, że w razie wypadku siła uderzenia zamiast na siedzących w środku ludzi przenoszona jest np. na podłużnice. Strefy zgniotu ratują życie zawsze, ale w zimie, kiedy łatwiej o wypadek, ich znaczenie jeszcze wzrasta - podsumowuje Ryszard Chałas.

Źródło: [

Obraz

]( http://www.carfocus.pl )

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka