Paryż 2010: Pierwsza Skoda na prąd
"Kupię Skodę na wodę albo Ładę na gaz." Dziś słowa piosenki o wątpliwych walorach artystycznych z czasów świetności PRL brzmiałyby zupełnie inaczej. W niedalekiej przyszłości będzie można sobie kupić Skodę... na prąd. Na Salonie Samochodowym w Paryżu zaprezentowano Octavię Green E Line z napędem elektrycznym.
Zasięg auta na jednym ładowaniu szacuje się na 140 km. Elektryczny silnik rozwija moc 115 KM. Pierwsza, eksperymentalna seria tej wersji Skody Octavii ma powstać już w przyszłym roku. Idąc z duchem czasu koncern z Mlada Boleslav już teraz chce być gotów na dzień w którym wyczerpią się zapasy ropy. Samochody napędzane znacznie prostszymi konstrukcyjnie od spalinowych silnikami elektrycznymi wydają się być dobrą alternatywą. Problemem pozostaje wciąż trwałość, masa i wydajność akumulatorów oraz ich szkodliwość dla środowiska, ale inżynierowie już nad tym pracują.
Wersja Green E Line bazuje na modelu Skoda Octavia Combi. Elektryczny układ napędowy, zasilany litowo-jonowym akumulatorem utrzymuje stałą moc na poziomie 81 KM. Wspomniane na wstępie 115 KM to moc maksymalna. Za to maksymalny moment obrotowy 270 Nm jest osiągany już na starcie i pozwala rozpędzić auto od 0 do 100 km/h w 12 sekund.
Składający się ze 180 ogniw akumulator o masie ok. 315 kg zajmuje środkową i tylną część podłogi. Pomimo to udało się zachować dotychczasową wielkość przestrzeni bagażowej. Wnętrze na pierwszy rzut oka nie różni się od "zwykłej" Octavii. Jedyna zmiana to informacje o zużyciu energii, pojawiające się na wbudowanym w deskę rozdzielczą wyświetlaczu.
Z zewnątrz Octavia Green E Line wyróżnia się perłowym lakierem oraz dodanymi z przodu i z tyłu chromowanymi wykończeniami. Najbardziej charakterystyczne elementy to chromowane, pełne felgi i czarny dach z wbudowanymi panelami słonecznymi, wytwarzającymi energię potrzebną do doładowywania akumulatorów.
Stoisko Skody na targach w Paryżu jest tym razem w całości poświęcone rozwiązaniom proekologicznym. Oprócz elektrycznej Octavii Combi zaprezentowano modele Fabia, Roomster, Superb i Yeti Greenline, wyposażone w oszczędne silniki diesla z urządzeniami start/stop i funkcją odzyskiwania energii z hamowania.
Silniki: 1.6 TDI CR o mocy 105 KM, dostępny w modelach Octavia, Yeti i Superb oraz 1.2 TDI CR o mocy 75 KM, oferowany dla Fabii i Roomstera mają gwarantować niskie zużycie paliwa. Oba wyposażono w turbodoładowanie, bezpośredni wtrysk paliwa i filtry cząstek stałych.
Producent deklaruje, że modele Fabia GreenLine i Fabia Combi GreenLine są w stanie zadowolić się zaledwie 3,4 litra paliwa na 100 kilometrów. Roomster może spalać zaledwie 4,2 l/100 kilometrów. Octavia GreenLine w wersji nadwozia liftback ma zużywać średnio 3,8 l ON/100 km. Deklarowane spalanie dla wersji kombi to 4,2 l/100 km. Natomiast Yeti w wersji GreenLine ma zadowalać się średnio zaledwie 4,6 l paliwa na 100 km. Wliczając oszczędne wersje Superba - w ramach oszczędnej i ekologicznej serii GreenLine dostępnych jest teraz aż osiem modeli Skody.
WP: Marek Wieliński, Paryż