| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12155/46076668befea-01.jpeg',500,375) ) |
| --- | Ubytki oleju z silnika nie zawsze oznaczają zużycie jednostki. Powodem „znikania” oleju może być wyciek przez uszkodzony simmering lub uszczelkę. Większość wycieków można skutecznie usunąć, ale wiąże się to z dość wysokimi kosztami.
Wyciek oleju może pojawić się w wielu miejscach silnika. Najbardziej newralgicznymi punktami są simmeringi wału korbowego i wałka rozrządu oraz uszczelki gumowe pokrywy zaworów i miski olejowej.
Jeśli wyciek pojawił się niedawno, można bardzo łatwo go zlokalizować, ponieważ zabrudzone będzie tylko miejsce wokół przecieku. Natomiast gdy cały silnik jest pobrudzony olejem, to do właściwej diagnozy konieczne może się okazać umycie silnika.
Wymiana uszczelniacza nie jest czynnością trudną, natomiast dostanie się do niego może być pracochłonne. Uszczelniacze są umieszczone na wale korbowym i wałku rozrządu, więc aby je wymienić trzeba zdemontować rozrząd i mnóstwo osłon.
Jeszcze drożej będzie kosztować wymiana uszczelniacza wału od strony skrzyni biegów, ponieważ trzeba zdemontować skrzynię i sprzęgło. Może się ponadto okazać, że sprzęgło jest zaolejone i również ono będzie do wymiany.
Przy wycieku od strony skrzyni biegów trzeba przeprowadzić dodatkową diagnozę, czy wyciekający olej pochodzi z silnika, czy może ze skrzyni biegów. Jeśli będzie uszkodzony simmering na wałku sprzęgłowym olej będzie wyciekał w tym samym miejscu, co w przypadku uszkodzenia tylnego uszczelniacza wału korbowego.
Rodzaj uszkodzenia można rozpoznać po kolorze oleju. Ten ze skrzyni jest zdecydowanie jaśniejszy niż z silnika.
Nie warto oszczędzać na uszczelniaczach i zakładać tanich z niewiadomego źródła. Późniejsza powtórna naprawa będzie kosztować znacznie więcej niż dobry uszczelniacz.
W niektórych przypadkach wymiana uszczelniacza może poprawić sytuację tylko na krótki okres czasu.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12155/460766588567f-02.jpeg',500,375) ) |
| --- | Jeśli instalacja gazowa jest niewłaściwe zamontowana, to w momencie „strzału” w kolektor ssący ciśnienie dostające się do skrzyni korbowej może wypchać uszczelniacz i z powrotem trzeba będzie wykonywać taką samą naprawę.
Zdecydowanie niższe są koszty wymiany uszczelki pod pokrywą zaworów lub uszczelki miski olejowej. W tym drugim przypadku konieczne jest spuszczenie oleju, więc naprawę najlepiej połączyć z wymianą oleju. Po naprawie silnik trzeba umyć, aby zobaczyć, czy wyciek ustąpił.
Może się również zdarzyć, że wyciek oleju nastąpi z uszczelki pod głowicą. Taka naprawa niesie ze sobą najwyższe koszty, ponieważ trzeba przeszlifować powierzchnię głowicy i kupić drogie części. Jeśli silnik ma ponad 100 tys. km przebiegu, warto przy okazji wymiany uszczelki wykonać niewielki remont samej głowicy, czyli wymienić uszczelniacze i dotrzeć zawory.
Uszczelniacz wału | 30 do 100 zł |
---|---|
Wymiana przedniego uszczelniacza wału | 150 do 350 zł |
Wymiana tylnego uszczelniacza wału | 350 do 800 zł |
Wymiana uszczelki pokrywy zaworów | 50 zł |
Wymiana uszczelki miski olejowej | 100 zł |
Autor: Grzegorz Burda