Najnowszy test opon zimowych
Spośród 28 opon zimowych, których test opublikował magazyn konsumentów Pro-Test, czterech producentów zasłużyło na najniższą możliwą ocenę. Co ciekawe żadna z firm nie przygotowała w tym roku opon, które by zasłużyły na bardzo dobrą ocenę. Na zaledwie dobry wynik zasłużyło jedynie sześciu producentów.
Testy ogumienia prowadzone były w niemieckim ośrodku ADAC. W tym roku niemieccy specjaliści sprawdzili w sumie 28 opon zimowych z sezonu 2010/2011. Pośród nich znalazły się dwie całoroczne. Do testów wybrano dwa najpopularniejsze rozmiary - 15 opon do mniejszych samochodów, w rozmiarze 185/65 R15, do aut mniejszych (sprawdzono 15 kompletów) oraz 225/45 R17, do większych pojazdów (sprawdzono 13 kompletów).
Wszystkie trzy opony, które zostały ocenione najniżej, pochodzą z Chin. Jak pokazują wyniki testu, nie warto w tym wypadku kierować się niską ceną, bo w zamian możemy otrzymać gumy, które w większości ocenianych kategorii wypadły fatalnie. Wystarczy podać prosty przykład z aktualnego testu: przy maksymalnym wciskaniu hamulca przy prędkości 100 km/h na mokrym asfalcie opony Star Performer Winter i Westlake SW601 Snowmaster zatrzymały się o odpowiednio 18 i 22 metry dalej od najlepszej opony w teście. Szokujące jest to, że w momencie, kiedy zwycięzca testu już stał, obie opony z Chin jechały jeszcze z prędkością 46,5 i 52,2 km/h. Tak ogromne różnice mogą zadecydować o naszym życiu albo śmierci na drodze.
Jednak to nie wszystko. Znaczna część producentów otrzymała ocenę zaledwie mierną. W tej grupie znaleźli się nie tylko producenci opon z Państwa Środka. Okazuje się, że nie najlepiej wypadły zimowe opony japońskiej firmy Yokohama, chodzi o modele W.drive V903 i V902A, odpowiednio w rozmiarach 185/65 i 225/45. Oba modele otrzymały ocenę mierną. Na taką samą ocenę zasłużyły całoroczne ogumienie Verderstein Quatrac 3.
W żadnej z obu rozmiarowych, żadna opona nie uzyskała oceny bardzo dobrej. Kierowcy jeżdżący zarówno małymi, jak i dużymi samochodami, mają natomiast do wyboru po trzy opony dobre. Wśród mniejszych są to: Dunlop SP Winter Sport 3D MO, która okazała się najlepsza na mokrej nawierzchni, Goodyear UltraGrip 7+ o stosunkowo dobrej przyczepności na lodzie oraz Esa-Tecar Super Grip 7. Do większych aut warto wybrać Michelin Alpin A4. Godne polecenia są też dwie inne dobre opony: mocna na śniegu Continental WinterContact TS830P oraz dość dobrze oceniona we wszystkich kategoriach Dunlop SP Winter Sport 3D.
Test z wszystkimi danymi oraz cenami poszczególnych opon dostępny jest na stronie internetowej magazynu konsumentów Pro-Test.
oprac. Jakub Wielicki