Trwa ładowanie...
wiadomości
15-09-2006 15:39

Dynamiczny "klasyk" - Caterham CSR 260

Dynamiczny "klasyk" - Caterham CSR 260
d47blni
d47blni

|

|
| --- |
Większość producentów sportowych aut testuje modele wprowadzane do produkcji na "Północnej Pętli" niemieckiego toru Nürburgring. Wybudowany w okresie międzywojennym obiekt liczy ponad 20 km oraz posiada powyżej 100 zakrętów. Droga nie jest w dodatku przesadnie szeroka, a liczne zjazdy, podjazdy oraz techniczne partie trasy położonej w górach pozwalają wnikliwie ocenić możliwości pojazdu... Najlepsze czasy okrążeń powinny zatem należeć do najbardziej doświadczonych i znanych konstruktorów sportowych aut. Okazało się, że ani Porsche 911 GT3, ani RUF o mocy ponad 500 KM, jak również Nissan Skyline GT-R z napędem na 4 koła, nie były w stanie dotrzymać kroku ważącemu 460 kg Caterhamowi 7 Superlight R500!

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/9026/caterhamcsr260-02.jpg',550,437) ) |
| --- | Brytyjski Caterham od dłuższego czasu zaskakuje rynek nad wyraz dynamicznymi pojazdami. W ofercie firmy znajdują się jedynie roadstery, będące mniej lub bardziej wierną repliką Lotusa 7. Jednak pod klasyczną karoserią pojawiają się potężne silniki. Model, który na Nürburgringu pobił wiele motoryzacyjnych legend, został wyposażony motor o pojemności 1.8 litra. Był to jednak specjalny model, przygotowany w wyjątkowo małej liczbie egzemplarzy. W sprzedaży znajduje się jednak wersja CSR 260, która jest... jeszcze mocniejsza i szybsza! Za 37 tysięcy funtów można stać się posiadaczem samochodu, który pod względem przyspieszenia do 100 km/h nie daje szans nawet słynnemu... McLarenowi F1, zaś do 100 mil/h zostawia w tyle Lamborghini Diablo GT.

d47blni

WIĘCEJ ZDJĘĆ CATERHAM'aWIĘCEJ ZDJĘĆ CATERHAM'a

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/9027/caterhamcsr260-12.jpg',550,366) ) |
| --- | Za sprawą silnika o pojemności 2.3 litra przygotowanego przez Coswortha, niewielki roadster rozpędza się do "setki" w zaledwie 3.1 sekundy, 160 km/h pojawia się na liczniku po 8.1 sekundy, a sprint trwa aż po 250 km/h. Warto wspomnieć nt. pochodzenia jednostki napędowej. Otóż została zaprojektowana przez Forda z myślą o montażu w samochodach... dostawczych! Oczywiście praktycznie wszystkie elementy zostały wymienione przed jej przeszczepieniem do Caterhama, by podołać obciążeniom i jeździe z wykorzystaniem pełnej mocy. Między innymi zadbano o montaż "suchej" miski olejowej, która uniemożliwia przemieszczanie się oleju pod wpływem sił odśrodkowych, pojawiających się w szybko pokonywanych zakrętach, co zabezpiecza silnik przed zatarciem.

d47blni

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/9027/caterhamcsr260-13.jpg',550,366) ) |
| --- | Kształt karoserii jest znany od ponad 50 lat - Caterham 7 jest wszak wzorowany na słynnym Lotusie 7. Jednak sposób, w jaki skonstruowano nadwozie CSR-a jest zgodny z dzisiejszymi standardami. Do rurowego szkieletu zostały przytwierdzone kompozytowe elementy poszycia. Mimo wielkiej dynamiki, samochód nie posiada nawet najmniejszego spojlera, który mógłby zniszczyć klasyczny styl karoserii. Zapewnienie odpowiedniej przyczepności przy wysokich prędkościach było więc jednym z większych zmartwień inżynierów. Prace w tunelu aerodynamicznych były zaawansowane do tego stopnia, że w optymalny sposób dobrano wielkość maski, a nawet ... odległość nadkola od opony!

d47blni

WIĘCEJ ZDJĘĆ CATERHAM'aWIĘCEJ ZDJĘĆ CATERHAM'a

Wnętrze również nie przypomina współczesnych pojazdów. Caterham nie oferuje efektownych wyświetlaczy, systemów nawigacji oraz foteli z funkcją masażu. Całość jest prosta i surowa. Kierowca siedzi praktycznie przy samej podłodze i jest otoczony przez wysoki kokpit oraz tunel środkowy, dzięki czemu można ulec złudzeniu podróżowania sportowym bolidem. Wrażenie jest potęgowane przez kubełkowe fotele oraz 4-punktowe pasy bezpieczeństwa, będące seryjnym wyposażeniem. Umieszczony za głową kierowcy pałąk przeciwkapotażowy sprawia, że samochód zapewnia bezpieczeństwo nawet podczas dachowania. Jednak Caterhamy przygotowywanie do udziału w zawodach mają montowane bardziej rozbudowane orurowanie, które jest wyprowadzone aż do przedniej szyby.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/9026/caterhamcsr260-04.jpg',550,365) ) |
| --- | Zawieszenie zostało bardzo dobrze przystosowane do dynamicznej jazdy. Gdyby seryjne nastawy okazały się niewystarczająco dobre, kierowca może we własnym zakresie wyregulować charakterystykę pracy układu resorującego. Sztywne podwozie nie zaoferuje niestety zbyt dużego komfortu, który jest dodatkowo zmniejszamy przez montaż 15-calowego ogumienia o niskim profilu. Zostało zaprojektowane przez firmę Avon specjalnie dla Caterhama na bazie doświadczeń zdobytych podczas projektowania ogumienia dla Formuły 3000. Pomimo zastosowania opon o przyczepnej mieszance oraz wysokiej klasy zawieszenia, kierowca wciąż musi pamiętać, że jednego konia mechanicznego przypadają niewiele ponad dwa kilogramy masy własnej samochodu. Wysoka moc oraz napęd na tylną oś sprawia, iż na śliskiej nawierzchni, każde nieostrożne otwarcie przepustnicy podczas pokonywania zakrętu może skończyć się efektownym obrotem.

d47blni

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/9026/caterhamcsr260-06.jpg',550,366) ) |
| --- | Jeżeli wciąż istnieją osoby, nie będące przekonane iż Caterham jest niezwykłą marką, powinny przyjrzeć się cennikowi wyposażenia dodatkowego. Poza ceną jest podawana również informacja o... wadze danego podzespołu! A warto wspomnieć, że nawet najcięższe części ważą niewiele ponad 10 kg. Dla pasjonatów marki, zapewne każdy zbędny kilogram pojazdu stanowi rozterkę. O podtrzymanie pół-wyczynowego wizerunku pojazdów dba również ich producent, oferując kierowcom możliwość startów w wielu wyścigach, jak również prowadząc wyścigową szkołę, umożliwiającą zdobycie licencji sportowej.

d47blni

WIĘCEJ ZDJĘĆ CATERHAM'aWIĘCEJ ZDJĘĆ CATERHAM'a

Praktycznie wszystkie oferowane przez Caterhama modele można zamówić w zestawie do samodzielnego montażu. Są tańsze o około 3 tysiące funtów od aut złożonych w fabryce. Ale nie tylko korzystniejsza cena ma wpływ na zainteresowanie zestawami elementów. W końcu mało kto w dzisiejszych czasach może się poszczycić własnoręcznym zbudowaniem samochodu...

Łukasz Szewczyk

d47blni
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d47blni
Więcej tematów