| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8732/iosis-concept-ford-01.jpg',550,378) ) |
| --- | Podczas salonu samochodowego we Frankfurcie zadebiutuje model studyjny mający określać nową strategię stylistyczną marki Ford w Europie. Auto ucieleśniać ma najczęściej rozpoznawaną przez klientów zaletę Fordów, to jest ich doskonałe właściwości jezdne. Iosis zapowiada przy tym usiłowanie Forda, by osiągnąć prymat w dziedzinie stylistyki samochodów.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8732/iosis-concept-ford-05.jpg',550,344) ) |
| --- | „Forda Iiosis należy traktować jako wyraźny komunikat, który pomaga określić w jakim kierunku będzie zmierzać marka Ford w Europie.” – powiedział Martin Smith, naczelny dyrektor pionu projektowania Ford of Europe. Kierunek ten określono jako „kinetic design”, czyli stylistyka energii ruchu. Wytyczający tę konwencję Iosis jest przedstawiany jako czteromiejscowa limuzyna o powierzchowności coupe. Nie jest więc Iosis koncepcją samochodu sportowego, a koncepcją, by limuzyna wyglądała jak samochód sportowy. Pomysł to nie nowy, bo chyba Włochom należy przypisać pomysł sportowego sedana, który z takimi sukcesami realizuje już od trzech dekad także BMW. Czym więc Ford zamierza zaskoczyć klientów?
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8732/iosis-concept-ford-07.jpg',550,403) ) |
| --- | Sylwetka Forda Iosis nie zaskakuje, ale jest z pewnością rasowo sportowa. Powiedzieć by można, że uprawnia wręcz do zestawień z Astonem Martinem, czy Jaguarem XK. Zaskakujące są rozwiązania dotyczące drzwi. Zrezygnowano mianowicie ze środkowego słupka, a wszystkie cztery drzwi unoszą się ku górze. Nie ma lusterek wstecznych, a ich funkcję przejęły kamery. Nie mniej nowocześnie prezentuje się wnętrze z czterema indywidualnymi fotelami i kierownicą o wieńcu w kształcie ośmioboku. Dźwignię sekwencyjnej zmiany biegów umiejscowiono przy kierownicy, tak jak w rajdowym Fordzie Focus WRC.
Iosis z pewnością wytyczy kierunek stylistyczny europejskich modeli Forda... o ile zyska życzliwe przyjęcie publiczności targowej zgromadzonej we Frankfurcie. Na ile jednak pomysły wprowadzane wraz z tym autem zaistnieją w masowych autach, jak Focus, czy Fiesta – to już zagadka.