Historia Saaba - cz.II

None

Obraz

/ 15Jeżdżąca legenda

Obraz
© SAAB

22 listopada 1967 odbyła się ważna dla firmy SAAB uroczystość: prezentacja zupełnie nowego pojazdu. Był to pierwszy samochód od czasu modelu Saab 92, zaprojektowany i skonstruowany od podstaw. Dotychczasowe modele 93-96 były jedynie unowocześnianiem istniejących konstrukcji. Saab 99 - tak oznaczono model - był dwudrzwiowym pojazdem z charakterystyczną, wydłużoną tylną partią nadwozia.

/ 15Jeżdżąca legenda

Obraz
© SAAB

Przy konstrukcji uwzględniono wiele elementów stosowanych dotychczas w samochodach rajdowych, jak hamulce tarczowe z przodu i z tyłu, czy bezpieczną kolumnę kierownicy. Pojazd wyposażono w silnik rzędowy o pojemności 1700 ccm, montowany dotychczas w brytyjskich modelach Triumph. Produkcja ruszyła pełną parą w 1968. Samochód został ciepło przyjęty na rynku. Konstruktorzy nie poprzestali jednak na tym sukcesie. Każdy następny rok przynosił nowe zmiany w ofercie: 1969 - silnik dwulitrowy, 1970 -elektroniczny wtrysk paliwa i automatyczna skrzynia biegów, 1971 -wycieraczki świateł przednich, 1972 - elektryczne podgrzewanie siedzeń i zaoferowanie dla wersji z największymi silnikami luksusowego wyposażenia. W roku 1974 zaproponowano rozszerzenie serii nadwoziowej (dotychczas samochody dwu i czterodrzwiowe) o coraz popularniejsze w całej Europie modele z dużą tylną klapą. W ten sposób powstał pierwszy trzydrzwiowy Saab, który jest do dzisiaj kojarzony ze Szwedzką firmą.

/ 15Jeżdżąca legenda

Obraz
© SAAB

Rok 1970 był dla Saaba szczególny także z dwóch powodów. Po pierwsze zaoferowano wówczas samochód Sonett III, kolejną sportową wersję dwuosobowego Coupe. Po drugie świętowano wyprodukowanie 500 000 pojazdu, był to Saab 99.

/ 15Jeżdżąca legenda

Obraz
© SAAB

Od początku lat siedemdziesiątych w laboratoriach trwają bowiem prace nad nowym systemem turbodoładowania w seryjnych silnikach benzynowych. Efektem tych prac jest zaprezentowany w czasie salonu we Frankfurcie w roku 1977: Saab 99 Turbo. Była to sensacja salonu.

/ 15Jeżdżąca legenda

Obraz
© SAAB

Trzydrzwiowy model osiągał prędkość maksymalną 200 km/h, a przyspieszenie od 0-100 km/h zajmowało mu zaledwie 8,9 sek. Zewnętrznie wyróżniały go od innych modeli felgi z metali lekkich i mały spojler na tylnej klapie.

/ 15Jeżdżąca legenda

Obraz
© SAAB

Poligon doświadczalny, jakim są rajdy i wypadki, obserwowane na trasach spowodowały jeszcze większe zainteresowanie inżynierów firmy bezpieczeństwem pasażerów i kierowcy. To właśnie dzięki rajdom, samochody otrzymały wzmocnioną strukturę nośną (wzmocnienia boczne seryjnie od 1973), nowoczesne światła halogenowe, czy zderzaki wytrzymujące uderzenia do 8 km/h. Jednocześnie od roku 1971 działa w Szwecji specjalny program w którym oprócz symulacji wypadków rozpatrywane są rzeczywiste zderzenia samochodów. O zdarzeniach w których uczestniczą samochody Saab, zostają powiadomieni inżynierowie firmy i dzięki dokładnym informacjom sami analizują przebieg wypadku i rozpatrują możliwości jeszcze lepszego zabezpieczenia jadących.

/ 15Jeżdżąca legenda

Obraz
© SAAB

Nadal największym eksportowym rynkiem dla Saaba są Stany Zjednoczone. Chcąc sprostać wymaganiom tamtejszego rynku potrzebne są stałe unowocześnienia konstrukcji. Dlatego też po zaledwie kilku latach produkcji samochodów z turbodoładowaniem inżynierowie Saaba opatentowali nowy system APC (Automatic Performance Control), kontrolujący ciśnienie doładowania i poprawną pracę silnika (m.in. sprawdzając spalanie detonacyjne wynikające ze zbyt niskiej wartości liczby oktanowej paliwa). Kierownictwo firmy decyduje się także na pracami stylistycznymi mającymi na celu produkcję modelu kabrioletu (także skierowanego na rynek amerykański). Pierwsze projekty takiego pojazdu zaprezentowano podczas salonu we Frankfurcie w 1983.

/ 15Jeżdżąca legenda

Obraz
© SAAB

Koniec lat siedemdziesiątych to okres intensywnych prac badawczych i rozwojowych. Rozpoczęto wówczas m.in. prace nad samochodem oznaczonym kodem X-29. Efektem tych prac zaaranżowanych wspólnie z pracowniami konstruktorskimi Fiata i Lancii były samochody Saab 9000, Lancia Thema i Fiat Croma. Koniec lat siedemdziesiątych to również czas prezentacji najbardziej znanego samochodu koncernu Saab - modelu 900.

/ 15Jeżdżąca legenda

Obraz
© SAAB

Unowocześnienia techniczne, prezentowane w tamtych latach były na tyle interesujące i obejmowały tak różne dziedziny, że dziennikarze i znawcy motoryzacji często wspominali o szwedzkiej firmie. W 1982 patent Saaba dotyczący zewnętrznych lusterek w których nie ma tzw. martwego punktu, uznany zostaje nawet w Niemczech za „element bezpieczeństwa roku”. Nie mniejszy rozgłos przyniosły Szwedom badania nad bezazbestowymi okładzinami hamulców, które seryjnie zastosowano w 1983. Wydarzeniem technicznym była również prezentacja wiosną 1983 pierwszego turbodoładowanego silnika szesnastozaworowego o mocy 175 KM.

10 / 15Jeżdżąca legenda

Obraz
© SAAB

Trzeci, całkowicie od podstaw zaprojektowany model Saaba (poprzednie to modele 92 i 99). Prace rozpoczęte wspólnie z Lancią i Fiatem zakończone zostały w 1984 i na drogi wyjechał największy z dotychczasowych modeli - Saab 9000. Ten pięciodrzwiowy samochód (wersja czterodrzwiowa opuściła bramy fabryki dopiero w 1988) szybko zadomowi się na rynku modeli luksusuwoych. W Stanach Zjednoczonych , które dla Saaba zawsze były wyznacznikiem popularności został nawet zaszeregowany na równi z amerykańskimi limuzynami jak Cadillac i Lincoln.

11 / 15Jeżdżąca legenda

Obraz
© SAAB

Stale zwiększane są również nakłady na opracowania techniczne. Ich efektem są nowości wprowadzane w kolejnych modelach, jak np. ABS (po raz pierwszy w samochodzie z przednim napędem), napinacze pasów bezpieczeństwa, airbag, czy opracowane przez inżynierów firmy Saab TCS (system antypoślizgowy) i System wtrysku Saab Trionic, wykorzystujący 32 bitowy mikroprocesor. Kolejny etap rozwoju firmy to wykorzystanie osiągnięć laboratoriów własnych i General Motors (15 grudnia 1989 GM wykupił udziały większościowe w firmie), czego efektem jest m.in. Saab 900 zaprezentowany w lecie 1993 (posiada on płytę podłogową Opla Vectry). To także nowe osiągnięcia w dziedzinie bezpieczeństwa jak wprowadzenie ruchomego zagłówka przesuwającego się w czasie zderzenia za głową pasażera do przodu SAHR (Saab Active Head Restraint) i bocznych stref zgniotu.

12 / 15Jeżdżąca legenda

Obraz
© SAAB

Połowa lat osiemdziesiątych to jednocześnie koniec sportowej kariery Saaba. Ostatnim sportowym akcentem który zapisał się do kronik automobilizmu, było zwycięstwo Stiga Blomquista w rajdzie Szwecji w samochodzie Saab 99 Turbo. Było to pierwsze zwycięstwo samochodem turbodoładowanym. Później na rajdowych trasach królowały samochody z napędem na cztery koła i małe modele, wykonywane specjalnie dla sportu. Nie było więc sensu dalej traktować rajdów, jako sprawdzianu wyrobów seryjnych.

13 / 15Jeżdżąca legenda

Obraz
© SAAB

Kolejny etap rozwoju firmy to wykorzystanie osiągnięć laboratoriów własnych i General Motors (15 grudnia 1989 GM wykupił udziały większościowe w firmie), czego efektem jest m.in. Saab 900 zaprezentowany w lecie 1993 (posiada on płytę podłogową Opla Vectry). To także nowe osiągnięcia w dziedzinie bezpieczeństwa jak wprowadzenie ruchomego zagłówka przesuwającego się w czasie zderzenia za głową pasażera do przodu SAHR (Saab Active Head Restraint) i bocznych stref zgniotu.

14 / 15Jeżdżąca legenda

Obraz
© SAAB

Kiedy Saab ogłasza prezentację nowego modelu, wszyscy zastanawiają się czym tym razem zadziwią świat inżynierowie tej firmy. Tak było m.in., gdy wprowadzono następcę modelu 9000 - zupełnie nowy model oznaczony 9-5. Wprowadzono również znany obecnie z salonów model 9-3. Aktualnie oferta obejmuje modele 9-5 sedan i kombi, oraz 9-3 cabrio, sedan i sportkombi, a także Saab 9-3 z napędem na cztery koła. Na rynek amerykański (nadal będący największym rynkiem eksportowym) oferowany jest także SUV, oznaczony 9-7X.

15 / 15Jeżdżąca legenda

Obraz
© SAAB

Przygotowano już następcę Saaba 9-5. Jednak kryzys i niepewność sytuacji finansowej w firmie stawia pod znakiem zapytania szybkie wprowadzenie tej nowości.

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy