Trwa ładowanie...
19-06-2013 09:56

Volkswagen Golf V Variant 2,0 TDI: przeciętny król

Volkswagen Golf V Variant 2,0 TDI: przeciętny królŹródło: Mikołaj Urbański
dherf5c
dherf5c

Największą nagrodą, tudzież wyróżnieniem dla producenta, nie jest wbrew pozorom sprzedaż idąca w setki tysięcy sztuk. Niebywałą gratyfikacją jest miejsce w świadomości klienteli, czego najlepszym przykładem jest Jeep, od dziesięcioleci uznawany za synonim auta terenowego, zdolnego pokonać prawie każdą przeszkodę. Podobnie wygląda kwestia wciąż żywych ikon w poszczególnych klasach czy segmentach, gdzie pośród kompaktowej społeczności od lat 70., rolę wizytówki a nawet podręcznikowego wzorca pełni Volkswagen Golf. Każde kolejne wcielenie szlagieru z Wolfsburga dzięki trafnym założeniom koncernu VAG, dzielnie odpierało ataki reszty stawki - z Oplem Astrą na czele.

Czwarta odsłona Golfa poza pancerną mechaniką i niewyszukanym designem, oferowała dodatkowo przeciętną jakość wykonania wnętrza jak i ciasnotę. Zaprezentowana światu w 2003 roku piąta generacja zwyczajowego króla kompaktów, prezentowała tę samą słuszną filozofię, wzbogaconą jednak o uwagi użytkowników i oczywiste usprawnienia. Wydawać by się mogło, że liczący się wytwórca w możliwie krótkim czasie wprowadzi do oferty także rodzinną odmianę kombi (Variant w nomenklaturze VW), przyciągając tym samym kolejnych niezdecydowanych. Nie wiedzieć czemu Niemcy z takową decyzją czekali aż do 2007 roku.

Golf V Variant niczym pozostałe warianty nadwoziowe przedstawia znaną od lat politykę marki: niczym się nie wyróżniać. Ot, kolejny przykład na samochód niewzbudzający emocji swym wyglądem. Za sprawą tego sprytnego zabiegu przypada do gustu zarówno młodzianom aktywnie spędzającym czas z mnóstwem sportowych akcesoriów w bagażniku, jak i spełnia oczekiwania zapracowanego ojca rodziny, potrzebującego przestronnego i ekonomicznego zarazem środka lokomocji.

Pod nadwoziem pełnym obłości i łagodnych przetłoczeń skryto należycie skrojone wnętrze. Projekt deski rozdzielczej doskonale współgra z karoserią, odznaczając się prostą formą. Jasny wizerunek analogowych zegarów wzbogaconych ciekłokrystalicznym ekranem komputera pokładowego, tworzy przyjazną dla kierowcy całość. Panel centralny również cechuje się ergonomicznym rodowodem zza Odry, w bazowych wersjach skupiający pokrętła manualnej klimatyzacji jak i podstawowego radia. Dużo ciekawiej wygląda centralna część kokpitu w bogatszych odmianach, wyposażonych w automatyczną klimę jak i dotykowy kombajn multimedialny z nawigacją włącznie - stanowiący częsty dodatek topowego diesla 2,0 TDI.

dherf5c

Do kluczowych zmian jakie wprowadzono w piątej generacji zaliczyć należy także diametralną poprawę jakości zastosowanych materiałów. W miejsce tandetnego, łuszczącego się tworzywa wykorzystano miękkie i odporne na intensywną eksploatację materiały - co znacząco utrudnia trafne określenie rzeczywistego przebiegu oglądanego egzemplarza. Niemiecka dbałość o detale wsparta latami doświadczenia zaowocowała niemal perfekcyjną pozycją za kierownicą, jedynie koszykarze mogą zgłaszać pewne zastrzeżenia co do szerokości konsoli centralnej. Pozostali - wymiarowi użytkownicy, równie dobrze poczują się na tylnej kanapie, co było wręcz nie do pomyślenia w czwartej odsłonie. 258 cm rozstawu osi pozwoliło wygospodarować rozsądną przestrzeń na nogi pasażerów, skłonnych wytrzymać nawet kilkugodzinną podróż. W realizacji wakacyjnych planów przydatny okaże się 505-litrowy bagażnik, ustępujący oczywiście bliźniaczej Skodzie Octavii II kombi.

<a href="http://dot.wp.pl/redir?SN=ecommerce_moto&amp;url=http://otomoto.wp.pl/osobowe/volkswagen/golf,vii/">Volkswagen Golf VII w najniższych cenach! Sprawdź!</a>

(fot. Mikołaj Urbański)
Źródło: (fot. Mikołaj Urbański)

Ideałem samochodu rodzinnego w polskich realiach nadal pozostaje kombi z silnikiem wysokoprężnym, w tej kwestii Volkswagen rzecz jasna nie zawiódł dając do wyboru dwie jednostki – 1,9 TDI 105 KM i 2,0 TDI 140 KM. Na rynku wtórnym pośród ogromu ogłoszeń nieznacznie przeważają mocniejsze warianty seryjnie sprzęgnięte z manualną przekładnią o sześciu przełożeniach (lub opcjonalny automat DSG o takiej samej liczbie biegów). 9,5 sekundowy sprint do setki gwarantuje nam dotrzymanie tempa większości przedstawicieli handlowych, także w trasie, gdzie co rusz zmuszeni jesteśmy wyprzedzać. Wysoki moment obrotowy 320 Nm wespół z przemyślanym zestopniowaniem skrzyni biegów, pracującej pewnie i bez zbędnych zgrzytów, zapewnia bezproblemowe ominięcie kolumny tirów lub niedzielnych działkowiczów.

Jak każdy nowoczesny diesel odznacza się również niskim zapotrzebowaniem na olej napędowy, w mieście musimy liczyć się z ubytkiem do 8 litrów, natomiast w trasie osiągnięcie spalania na poziomie 5 jednostek to żaden problem. Niestety, nie ma róży bez kolców, bowiem silnik 2,0 TDI ma niewiele wspólnego z trwałym i bezproblemowym 1,9 TDI. W przypadku nowoczesnego czterocylindrowca z szesnastozaworową głowicą wystąpić może mnóstwo kosztownych usterek. Począwszy od pęknięcia głowicy (2500 złotych), poprzez awaryjne wtryskiwacze (400 złotych sztuka), a skończywszy na kłopotliwym filtrze cząstek stałych DPF instalowanym niemal we wszystkich sztukach.

(fot. Mikołaj Urbański)
Źródło: (fot. Mikołaj Urbański)

Do charakteru jednostki napędowej napędzającej rodzinne kombi dobrano nastawy układu jezdnego Golfa V. Klasyczne kolumny McPhersona przy przedniej osi oraz wielowahaczowy (ceny oscylują w okolicach 150-200 złotych za wahacz) zestaw z tyłu pozwalają na dziarskie pokonywanie zakrętów, także z pełnym obciążeniem - jednak wówczas, jak zeznają użytkownicy, mocno dobija nawet na niewielkich nierównościach. O wygórowanych kosztach eksploatacji zawieszenia możemy zapomnieć, wymiana amortyzatorów uszczupli budżet właściciela o niespełna 200 złotych za sztukę.

dherf5c

VW Golf V z jednostką 2,0 TDI po spełnieniu kilku podstawowych kryteriów z powodzeniem będzie służył czteroosobowej familii, wymagając niewielkich wydatków na paliwo jak i na bieżące utrzymanie. Niestety, znalezienie sprowadzonego egzemplarza z wiarygodnym przebiegiem zakrawa o legendę, co innego auta pochodzące z polskiej sieci dilerskiej, posiadające przeważnie udokumentowaną historię.

Piotr Mokwiński/ll/moto.wp.pl

Volkswagen Golf VII w najniższych cenach! Sprawdź!

"VW Golf Variant 2,0 TDI" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, diesel"
Pojemność silnika cm3 "1 968"
Moc KM / przy obr./min "140 / 4 000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. null
Skrzynia biegów "automatyczna, 6-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "200"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "9,5"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "6,5 / 4,8 / 5,5"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "8 / 5 / 6,5"
Pojemność bagażnika min./max. / l "505"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm null
Cena wersji podstawowej w zł "28 000"
Cena testowanego modelu w zł "28 000"
Plusy null
Minusy null
dherf5c
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dherf5c
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj