Trwa ładowanie...
d6y8xdh
28-04-2016 20:25

Zrównoważone planowanie mobilności ważne dla miast - konferencja w Płocku

d6y8xdh
d6y8xdh

Zrównoważone planowanie mobilności miejskiej zwiększa jakość życia i zdrowia mieszkańców, a przez to także atrakcyjność miast, w tym turystyczną i gospodarczą - uważa ekspert w tej dziedzinie, Luca Mercatelli z Area Science Park Trieste (Włochy).

Według niego wdrażanie zrównoważonego planowania mobilności miejskiej jest m.in. doskonałą wizytówką samorządów, ułatwiającą im pozyskiwanie środków unijnych na różnego rodzaju przedsięwzięcia łączące potrzeby transportowe z podnoszeniem standardów miejskich i ekologią.

Tworzenie zrównoważonych planów mobilności miejskiej zaleca Komisja Europejska (KE). Efektem ich wdrażania, np. poprzez inwestycje w infrastrukturę służącą rowerzystom i pieszym oraz tworzenie atrakcyjnego dla pasażerów systemu miejskiego transportu publicznego i ekologicznego, ma być usprawnienie komunikacji, poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym wszystkich jego uczestników oraz zmniejszenie zanieczyszczeń powietrza, a także redukcja hałasu.

O planach zrównoważonej mobilności miejskiej w praktyce europejskiej Mercatelli mówił podczas zainagurowanej w czwartek w Płocku (Mazowieckie) dwudniowej konferencji "Czy zrównoważona mobilność jest wyzwaniem dla polskich samorządów?". Konferencję zorganizowano przy udziale tamtejszego CIFAL - Międzynarodowego Centrum Rozwoju Lokalnego oraz Związku Miast Polskich.

d6y8xdh

"Różnice między planowaniem tradycyjnym a zrównoważonym są zasadnicze. Plany tradycyjne skupione są głównie na ruchu pojazdów i infrastrukturze. Ich celem jest ograniczenie powstawania korków samochodowych oraz zwiększenie prędkości pojazdów i płynności ich przemieszczania się. Plany zrównoważone koncentrują się przede wszystkim na ludziach i ich potrzebach mobilności. Służą temu, by środowisko miejskie było bardziej dostępne i przyjazne, posiadało wyższe standardy jakości. To działanie zintegrowane, które uwzględnia zarówno ruch pojazdów, jak i planowanie przestrzenne oraz zagadnienia społeczne i ekologiczne" - podkreślił Mercatelli.

"Zrównoważone planowanie mobilności miejskiej powoduje, że miasta stają się bardziej atrakcyjne, zarówno dla ich mieszkańców, jak i turystów, gdyż przestrzeń publiczna, zwracana jest ludziom zgodnie z ich potrzebami. Takie planowanie staje się też kołem zamachowym dla rozwoju gospodarczego, pozwalając na lepsze finansowanie unijne" - dodał Mercatelli.

Według wiceprezydenta Płocka Jacka Terebusa, mobilność w przestrzeni miejskiej powinna być przede wszystkim przyjazna dla każdego jej użytkownika, a jednym z narzędzi, które ułatwia tworzenie takiego systemu dla poszczególnych aglomeracji jest zrównoważone planowanie. To mechanizm, jak zaznaczył Terebus, uwzględniający m.in. opinie mieszkańców o tym, jakiego miasta, jakiej przestrzeni oczekują.

"W Polsce cały czas dominuje planowanie infrastruktury skoncentrowanej na podróżach samochodami osobowymi. Ten ulubiony środek transportu na pewno ułatwia przemieszczanie się, skraca czas podróży i zwiększa jej zasięg, ale stwarza jednocześnie wiele wyzwań, którym samorządy powinny stawić czoła, choćby poprzez rozwijanie infrastruktury parkingowej. Centrów miast nie da się powiększyć. Powinniśmy więc skupiać się na tym, by centra te były przyjazne dla wszystkich, dla samych mieszkańców i turystów, pieszych i rowerzystów. I jednym z narzędzi, które ułatwiają takie działania jest właśnie zrównoważone planowanie mobilności miejskiej" - ocenił Terebus.

d6y8xdh

CIFAL Międzynarodowe Centrum Rozwoju Lokalnego działa jako spółka, której właścicielem jest miasto Płock. To jeden z 9 na świecie ośrodków szkoleniowych dla władz lokalnych współpracujący z Instytutem ONZ ds. Szkoleń i Badań (UNITAR). To także polski lider projektu ENDURANCE, który zgodnie z wytycznymi KE, realizowany jest przez 25 krajów UE oraz Norwegię. Ma on merytorycznie wspierać miasta przy opracowaniu i wdrażaniu planów zrównoważonej mobilności miejskiej poprzez wymianę doświadczeń, umożliwiającą dostęp do najlepszych praktyk w poszczególnych krajach.

Zgodnie z wytycznymi KE każde miasto w poszczególnych państwach powinno przygotować i wdrożyć w najbliższych latach plan zrównoważonej mobilności miejskiej, zachęcający m.in. do korzystania z komunikacji publicznej czy poruszania się rowerem.

d6y8xdh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d6y8xdh
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj