Znany jest już przebieg linii tramwajowej na południe Katowic
Prezydent Katowic Marcin Krupa zdecydował o przebiegu linii tramwajowej do południowych dzielnic Katowic. Wybrał jeden z kilku analizowanych wariantów, po konsultacjach z mieszkańcami i otrzymaniu wyników studium przedprojektowego.
Budowa trasy z Brynowa do Kostuchny o długości 5,2 km ma ruszyć w 2018 r., koszt inwestycji szacowany jest na ok. 100 mln zł. Zadanie zrealizuje spółka Tramwaje Śląskie, która chce pozyskać na ten cel dofinansowanie unijne.
Prezydent Krupa mówił podczas środowej konferencji prasowej, że konsultacje z mieszkańcami miały nieraz burzliwy przebieg - padały różne propozycje, katowiczanie sprzeciwiali się poszczególnym wariantom trasy i pogodzenie wszystkich racji byłoby niemożliwe.
Dlatego Krupa zdecydował, że przed wybraniem trasy będzie opierał się na wynikach studium przedprojektowego. "Chodziło o to, by był on akceptowalny społecznie, w miarę tani w realizacji i możliwy do realizacji" - zaznaczył prezydent.
Autorzy studium wzięli pod uwagę m.in. natężenie ruchu, własność gruntów, czas przejazdu, badania ankietowe wśród mieszkańców, analizy środowiskowe i szacunkowe koszty inwestycji. Za optymalną uznali trasę wzdłuż ul. Rzepakowej i dalej - do ul. Szenwalda i Ziołowej, Krynicznej, Bażantów i Radockiego.
Zgodnie z ankietą, w której wzięło udział kilkuset osób, budowę linii od Brynowa do Kostuchny popiera 79 proc. mieszkańców. Okazało się jednak, że nie wszyscy chcą mieć linię tramwajową tuż pod oknami - przekonują lokalne władze. Stąd decyzja, że trasa będzie omijała ścisłą zabudowę.
Znajdzie się na niej dziewięć przystanków: Brynów Kolejowa, Ochojec Leśna, Ochojec Szenwalda, Ochojec Centrum Medyczne, Ochojec Kryniczna, Odrodzenia Łętowskiego, Odrodzenia Kościół, Kostuchna Bażantowo P+R, Armii Krajowej Pętla.
Prezydent Krupa zwrócił uwagę, że linia tramwajowa sięgnie terenów miasta, które nie są jeszcze gęsto zabudowane, ale wkrótce się to zmieni, więc z roku na rok z tego połączenia powinno korzystać coraz więcej pasażerów. Chodzi przede wszystkim o Kostuchnę, na której nie ma jeszcze tak wielu domów jak w dzielnicach położonych bliżej centrum miasta.
Według katowickiego magistratu czas przejazdu pomiędzy Pętlą Brynów a Pętlą Kostuchna wyniesie 10-12 minut. Od 20 do 22 minut zajmie tramwajom pokonanie trasy od Kostuchny do Rynku.
Budowa linii ma ruszyć w 2018 r. Bolesław Knapik z Tramwajów Śląskich powiedział, że spółka przygotowuje obecnie dokumentację do studium wykonalności. Niezależnie od tego będzie przygotowywana dokumentacja do projektu linii.
Wcześniej, jeszcze jako kandydat na prezydenta (i urzędujący wiceprezydent), Krupa zachwalał swoją koncepcję budowy z Brynowa w rejon Osiedla Bażantowo ok. 4,5-kilometrowej kolei linowej. W styczniu wycofał się z tego pomysłu wskazując m.in., że choć kolej linowa ma swoje zalety (kwestie środowiskowe, częstotliwość, przepustowość), należy ją traktować raczej jako rozwiązanie dodatkowe niż kręgosłup komunikacji.