Znana kampania FIA poprawi bezpieczeństwo na drogach w Polsce?
Do 10 obowiązujących zasad mających zwiększyć bezpieczeństwo na polskich drogach dodano kolejne 2. Ze statystyk wynika jednak, że w większości reguły te nie są respektowane. Zmienić to ma kampania Golden Rules, która w Polsce będzie trwać do 2020 roku.
Golden Rules to inicjatywa podjęta przez Międzynarodową Federację Samochodową FIA oraz firmę Michelin w 2011 r., w ramach międzynarodowej kampanii FIA Action for Road Safety. Działania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego wspierają znani sportowcy m.in. Emerson Fittipaldi, Sebastian Vettel, Sebastien Loeb, Yvan Muller oraz Monisha Kaltenborn.
- Kampania skierowana jest przede wszystkim do dorosłych uczestników ruchu drogowego w wieku 18-25 lat, gdyż właśnie ludzie w tym przedziale wiekowym powodują najwięcej wypadków śmiertelnych - powiedziała we wtorek dziennikarzom w Warszawie poseł Beata Bublewicz (PO), koordynatorka akcji. - To ogromne przedsięwzięcie na skalę światową podkreślające wagę problemu, z jakim się zmagamy - dodała.
Organizatorzy akcji duży nacisk kładą na działania prewencyjne, obejmujące poprawę umiejętności i zachowań kierowców oraz wzrost ich bezpieczeństwa na drodze. Tegoroczna promocja kampanii rozpoczęła się we wrześniu, po rozpoczęciu nowego roku szkolnego. Ma to na celu maksymalne uwrażliwienie kierowców na kwestie bezpieczeństwa dzieci na drogach.
Do 10 Złotych Zasad Bezpiecznej Jazdy przypominających m.in. o zapinaniu pasów, przestrzeganiu przepisów i ograniczeń prędkości, czy nieużywaniu telefonów komórkowych podczas jazdy z inicjatywy Fundacji Mariana Bublewicza oraz jego córki Beaty Bublewicz dodano dwie: "pieszy zawsze pierwszy" oraz "nie parkuję na kopercie". - Piesi to najmniej chronieni uczestnicy ruchu drogowego, często stają się uczestnikami tragicznych wypadków. W Polsce ich zagrożenie jest kilkakrotnie wyższe niż w innych krajach Unii Europejskiej" - mówił Marek Działoszyński, Komendant Główny Policji.
Według Statystyk Komendy Głównej Policji w 2013 roku odnotowano 9 489 wypadków z udziałem pieszych. Zginęło w nich 1 147 niezmotoryzowanych a 9 004 osoby odniosły obrażenia. Blisko 90 proc. wypadków z udziałem pieszych miało miejsce w obszarze zabudowanym, gdzie zginęło 730 osób. Do wielu potrąceń doszło na oznakowanych przejściach, gdzie w 2013 roku zginęło 232 osób a 3 411 zostało rannych. - Najwięcej wypadków ma miejsce w miesiącach jesienno-zimowych, do których nieuchronnie się zbliżamy. Na taki stan rzeczy wpływają warunki klimatyczne, szybkie zapadanie zmroku oraz brak oznakowanych przejść dla pieszych. Przypomnę, że od 31 sierpnia obowiązuje znowelizowana ustawa o ruchu drogowym, nakładająca na pieszych poruszających się po zmroku obowiązek używania elementów odblaskowych. Zwiększa to ich widoczność z zaledwie 20 do nawet 200 metrów - dodał Działoszyński.
Do zmian, których dokonano w polskim prawie w ostatnich latach zaliczyć można jeszcze m.in podwyższenie kar dla kierowców prowadzących pojazd pod wpływem alkoholu oraz uznanie prowadzenia pojazdu bez ważnego ubezpieczenia za przestępstwo. Do udziału w akcji Golden Rules zaproszono kierowców rajdowych, którzy ze względu na autorytet wśród młodzieży mają zachęcać do przestrzegania zasad ruchu drogowego. Wśród ambasadorów znaleźli się m.in. Krzysztof Hołowczyc, Małgorzata Rdest oraz Rafał Sonik. Partnerami kampanii są Polski Związek Motorowy, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Instytut Transportu Samochodowego, WORD Elbląg oraz WORD Olsztyn.
W Polsce kampania FIA została zainicjowana w 2013 roku podczas LOTOS 70. Rajdu Polski w Mikołajkach.
Źródło: PAP
ll/moto.wp.pl