Zmiany w kodeksie drogowym
Zwiększenie uprawnień policji do karania kierowców łamiących przepisy poza drogami publicznymi oraz odholowywanie na koszt właściciela pojazdu zaparkowanego w miejscu dla niepełnosprawnych - przewiduje projekt zmiany w prawie o ruchu drogowym.
Obecnie policjanci są bezsilni wobec kierowców łamiących przepisy na drogach wewnętrznych - na osiedlach czy na parkingach przy centrach handlowych. Mogą tam interweniować tylko wtedy, gdy dojdzie do zagrożenia życia lub zdrowia, czyli na przykład po wypadku.
Według projektu policja będzie miała prawo wystawić mandat m.in. za nieprawidłowo zaparkowany samochód czy za nieuprawnione zajęcie miejsca dla niepełnosprawnego (tzw. koperty) przy centrum handlowym lub na osiedlu.
W projekcie zapisano także, że pojazd zaparkowany na miejscu przeznaczonym dla osób niepełnosprawnych będzie odholowywany na koszt właściciela. Pojazdy będą też odholowywane, gdy kierowca zaparkuje na miejscu oznaczonym znakiem "zakaz postoju" lub "zakaz zatrzymywania się", pod którym będzie informacja o groźbie usunięcia pojazdu na koszt właściciela.
Według rządu ta zmiana "wychodzi naprzeciw postulatom zgłaszanym m.in. przez przedstawicielstwa dyplomatyczne, które nie mogą sobie poradzić z pojazdami nieprawnie zaparkowanymi przed siedzibami ambasad".
Jeżeli służby zdecydują o odholowaniu samochodu, a w tym czasie pojawi się na miejscu jego właściciel, to samochód nie będzie odwieziony na parking. Jednak właściciel ponosiłby koszty zorganizowania akcji holowniczej.
Projekt uwzględnia orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z 2008 r., kwestionujące przepadek na rzecz Skarbu Państwa - bez prawomocnego orzeczenia sądu - pojazdu usuniętego z drogi w wyniku naruszenia przepisów.
W projekcie zaproponowano skrócenie - z 6 do 3 miesięcy - czasu, w jakim starosta ma występować do sądu z wnioskiem o przepadek pojazdu. Sąd orzekałby o przepadku pojazdu w postępowaniu cywilnym w trybie nieprocesowym. Zgodnie z projektem, opłaty za odholowanie i parkowanie usuniętych pojazdów mają stanowić dochód powiatu. Rada Powiatu ma corocznie ustalać w uchwale wysokość opłat za holowanie i parkowanie (przechowywanie) pojazdu.
Projekt wprowadza też rozwiązania, które umożliwią przekazywanie Komisji Europejskiej raportów o ilości dwutlenku węgla emitowanego przez samochody po raz pierwszy rejestrowane w Polsce.