Trwa ładowanie...
12-01-2009 15:36

Złe paliwo

Złe paliwo
d6y8xdh
d6y8xdh

Jakość paliw systematycznie się poprawia, ale niestety nadal możemy natknąć się na benzynę lub olej napędowy marnej jakości. Nie brakuje także amatorów paliwa z niewiadomego źródła, najczęściej wschodniego. A koszty późniejszych napraw z pewnością będą większe niż oszczędności.

Również tankowanie na naszych stacjach nie daje gwarancji, gdyż nadal zdarzają się stacje sprzedające tzw. “chrzczone” paliwo. Niestety, istnieje prosta prawidłowość: im nowszy silnik, tym wyższe wymagania co do jakości paliwa. Silnik wysokoprężny sprzed 30. lat zadowoli się naprawdę kiepskiej jakości paliwem. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11555/paliwo_1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- |Natomiast nowoczesny Diesel na pewno odmówi posłuszeństwa jeśli do baku wlejemy olej opałowy lub roślinny. Na paliwie złej jakości silnik nie będzie rozwijał pełnej mocy, będzie więcej go spalał, dymił i głośniej pracował. Dodatkowo do naprawy może kwalifikować się jeszcze turbosprężarka.

Pozorne oszczędności

Zatankowanie paliwa złej jakości skończy się w najlepszym przypadku “tylko” czyszczeniem układu paliwowego, wymianą filtra paliwa i opróżnieniem zbiornika. Koszty takiej operacji to kilkaset zł. W przypadku pesymistycznego scenariusza konieczny będzie remont silnika lub układu wtryskowego, a to niestety sporo kosztuje, z reguły znacznie więcej niż korzyści wynikające z zakupu tańszego paliwa.
Usterki silnika spowodowane złym paliwem nie zostaną usunięte w ramach gwarancji. A w przypadku nowoczesnych silników koszty zakupu pompy wtryskowej, czy wtryskiwaczy elektromagnetycznych są naprawdę wysokie i mogą sięgać kilku a nawet kilkunastu tys. zł. Przykładowo: pompowtryskiwacz do silnika Volkswagena kosztuje ponad 2300 zł za sztukę, wtryskiwacz elektromagnetyczny do systemu common rail ponad 1000 zł, a pompa wtryskowa ponad 4 tys. zł.
| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11555/paliwo_2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Należy również zwracać uwagę jaki rodzaj paliwa wlewa się do baku. Ewentualna pomyłka i zalanie benzyny zamiast oleju napędowego może drogo kosztować.

d6y8xdh

„Trefna” benzyna

W silnikach benzynowych także nie warto eksperymentować. Uszkodzenie pompy lub wtryskiwaczy wiąże się dużymi kosztami.
Benzyna o niskiej liczbie oktanowej powoduje spalanie stukowe (detonacyjne), które objawia się metalicznymi stukami przy dużym obciążeniu silnika i występuje najczęściej podczas przyspieszania. Spalanie stukowe jest bardzo niekorzystne dla silnika, gdyż powstają bardzo duże obciążenia i drastycznie zmniejsza się jego trwałość. Niektóre silniki wyposażone są w czujnik spalania stukowego, który jeśli wykryje takie spalanie, opóźnia zapłon. Ale nie zawsze jest on w stanie na tyle opóźnić zapłon, aby nie dochodziło do detonacji.
Bardzo wrażliwe na jakość paliwa są silniki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim, których na rynku jest coraz więcej.
Również jeżdżąc na LPG należy wybierać sprawdzone stacje, ponieważ gazu złej jakości silnik spali więcej i na pewno będą problemy z równą pracą na biegu jałowym oraz podczas przyspieszania. Jeśli w gazie jest dużo wody, to w okresie zimowym zamarza ona w instalacji (przewodach lub parowniku) i uniemożliwia prawidłową pracę układu.

Autor: Grzegorz Burda

d6y8xdh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d6y8xdh
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj