"Zielone" technologie Peugeota we Frankfurcie
Podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie Peugeot zaprezentuje swoje ekologiczne technologie. Wśród nich znajdą się BlueHDi, HYbrid Air oraz 208 HYbrid FE.
Silnik wysokoprężny BlueHDi charakteryzuje się większą sprawnością niż silniki benzynowe. Przy jednakowych osiągach zużywa on o ok. 25 proc. mniej paliwa i oferuje obniżenie emisji zanieczyszczeń, w tym tlenków azotu (do 90 proc.), cząstek całych (99,9 proc.) i CO2 (4 proc.). BlueHDi stanowi połączenie katalitycznego utleniania, selektywnej redukcji katalitycznej SCR oraz filtra cząstek stałych FAP pracującego w oparciu o specjalny dodatek do paliwa. Po raz pierwszy technologia BlueHDi zostanie zastosowana w Peugeocie 508 wyposażonym w dwie wersje silnikowe 2,0 BlueHDi Euro 6 (150 KM/ 4,1 l/100 km, emisja CO2 105 g/km oraz 180 KM, 4,3 l/100 km, emisja CO2 112 g/km) pod koniec 2013 r. Na początku przyszłego roku dołączy do niego Peugeot 208 z silnikiem 1,6 BlueHDi (120 KM/ 3,1 l/100 km, emisja CO2 - 82 KM) i 2,0 BlueHDi (150 KM).
Druga z technologii, HYbrid Air, miała za zadanie znaczące obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2 przy zachowaniu atrakcyjności cenowej. Projekt łączy w sobie 3-cylindrowe silniki benzynowe nowej generacji oraz układy hydrauliczne zasilane sprężonym powietrzem. Przy pracach uzyskano ponad 80 patentów.
W HYbrid Air hydrauliczny układ zasilany sprężonym powietrzem wspomaga bądź wręcz zastępuje silnik spalinowy w fazach przejściowych - podczas przyspieszania lub ruszania z miejsca. Technologia wykorzystuje rozwiązania znane do tej pory z takich sektorów jak lotnictwo. W skład HYbrid Air wchodzi akumulator umieszczony pod podłogą pojazdu w tunelu centralnym zbiornika ze sprężonym powietrzem, zbiornik niskociśnieniowy, umieszczony na wysokości tylnego zawieszenia, pełniący rolę zbiornika wyrównawczego oraz umieszczony pod maską na skrzyni biegów, złożony z silnika i pompy hydrauliczny zespół napędowy. Możliwa jest jazda w trybie zeroemisyjnym, benzynowym i mieszanym.
Ostatnia z prezentowanych technologii znajduje swoje zastosowanie w modelu 208 HYbrid FE. Powstał on w ramach współpracy z firmą Total i jest połączeniem silnika wysokoprężnego i elektrycznego oraz zawiera szereg przełomowych rozwiązań w zakresie aerodynamiki i zmniejszenia masy własnej. Zoptymalizowano cykl Millera, a stopień sprężania zwiększono do 16:1. Udoskonalono również chłodzenie, zmniejszając do minimum bezwładność cieplna dzięki niewielkiej masie własnej silnika oraz podnad 4-krotnej redukcji objętości i natężenia przepływu płynu chłodzącego.
Źródło: Peugeot
ll/moto.wp.pl