Zestaw montażowy klocków hamulcowych: nie warto na nim oszczędzać
Układ hamulcowy to kluczowy element pojazdu, od kondycji którego zależy bezpieczeństwo jazdy. Wielu kierowców uważa, że należy regularnie wymieniać tylko klocki, tarcze i płyn hamulcowy. Okazuje się jednak, że elementów, na które trzeba zwrócić uwagę, jest dużo więcej.
Jeśli znamy budowę zacisku hamulcowego, to jesteśmy w stanie sobie wyobrazić, że klocek musi przylegać ściśle zarówno do tarczy, jak i zacisku, a przede wszystkim zużywać się równomiernie. Z tego względu ogromne znaczenie ma to, by powierzchnia okładziny ciernej była zawsze równoległa do powierzchni tarczy hamulcowej. W tym miejscu zaczyna się praca kolejnych elementów hamulcowej układanki – płyt antywibracyjnych i sprężyn, czyli zestawu montażowego klocków hamulcowych.
Gdy hamulce skrzypią i piszczą to zmotoryzowani najczęściej zmieniają klocki hamulcowe, szlifują tarcze, smarują podzespoły. Mało komu przychodzi jednak do głowy to, że przyczyną może być zmęczenie metali, z których wykonane są płyty antywibracyjne – zestaw montażowy okładzin ciernych. Wyglądają one jak 4-6 elementów wykonanych z cienkiego metalu, uzupełnionych parą sprężyn. Zestaw ten pośredniczy między klockiem hamulcowym a zaciskiem.
Innymi słowy, każde metalowe komponenty rozgrzewając się mają tendencje do rozszerzania – gdyby klocek był sztywno zamontowany w zacisku, prowadziłoby to do jego klinowania się w jarzmie, ze wszystkimi tego konsekwencjami. Zestaw montażowy klocków daje im swobodę działania z jednej strony, z drugiej natomiast utrzymuje je w pożądanym położeniu. Zaś wspomniane sprężyny neutralizują drgania okładzin.
Kierowcy montujący oryginalne klocki hamulcowe pamiętają, że zestaw płyt montażowych jest zawsze dołączany do kompletu. Producenci zalecają zmieniać wymienione płyty przy każdej wymianie klocków. Niestety wielu właścicieli aut jest przekonanych, iż płyty dodawane są jako zbędne metalowe drobiazgi, które nie podlegają wymianie – nie zużywają się. To błędne podejście, które może mieć bardzo groźne konsekwencje.
Źródło: brakestock.pl
ll