Zespoły skłonne zaakceptować zmiany
Zespoły Formuły 1 są gotowe zaakceptować pomysł wprowadzenia jednakowych części we wszystkich bolidach Formuły 1. Ma to na celu zasadnicze obniżenie wydatków związanych z uczestnictwem w cyklu Grand Prix.
Niektórzy uważają jednak, że pomysły zunifikowania części idą o krok za daleko. Niektórzy producenci silników nie zgadzają się z pomysłem wprowadzenia jednakowych jednostek napędowych. Mówi się, że kilku producentów w takiej sytuacji pożegnałoby się z Formułą 1. Mimo tych rozbieżności większość zespołów popiera wprowadzenie ujednoliconych podzespołów takich jak skrzynie biegów czy hamulce.
Mario Theissen, szef BMW Sauber, powiedział: - Nie popieramy pomysłu wprowadzenia jednakowych silników. Myślę, że są inne sposoby na równie skuteczne obniżenie kosztów. Myślimy o wydłużeniu żywotności części i standaryzacji niektórych podzespołów. Jednak nie popieramy pomysłu ujednolicenia silników, ponieważ w takiej sytuacji producenci silników nie mieliby większego interesu w obecności w F1 - zauważył Theissen.
- Jeśli mówimy o silnikach które są jednakowe i produkowane przez inny podmiot, to my takim zmianom będziemy się bardzo mocno sprzeciwiać - powiedział Nick Fry, szef zespołu Honda F1 Racing.
- Silnik Hondy to serce naszego bolidu, podobnie jest z innymi producentami. Jesteśmy największym producentem silników na świecie i z pewnością nie będziemy zadowoleni z silnika wyprodukowanego przez inną fabrykę. Chcemy projektować, tworzyć i rozwijać swój własny silnik - dodał Fry.
Colin Kolles, szef zespołu Force India nie wyklucza zgody na stosowanie jednakowych elementów. - Najlepszym sposobem na obniżenie kosztów jest wprowadzenie jednakowych części. Ddobrym przykładem są tutaj przewody hamulcowe. Wydajemy rocznie miliony dolarów na ten element, a może 10% widzów w ogóle wie, co to są przewody hamulcowe i do czego służą. Można iść dalej i rozmawiać na temat tylnych skrzydeł czy skrzyń biegów.
- Jestem gotów zgodzić się nawet na jednakowy silnik. Nie mam z tym problemu, ponieważ nie jesteśmy producentami silników, kupujemy gotowe jednostki. Jednak dla producentów silników ta zmiana to już krok za daleko. Oni pracują na swoją markę. Uważam, że poprzez zastosowanie jednakowych skrzyń biegów czy elementów aerodynamicznych zaoszczędzimy już wystarczająco dużo - uważa Colles.
_ RAF _