Zapinaj pasy
Choć niektórzy twierdzą, że pasy bezpieczeństwa ich krępują, uciskają i mają setki wymówek, by ich nie używać, to jadąc z pasażerem, który nie chce ich zapiąć powinniśmy zdecydowanie nakazać mu zapięcie pasów.
W razie wypadku taka osoba może narazić na tragiczne skutki nie tylko siebie, ale i inne osoby znajdujące się w pojeździe. Zapinanie pasów przez wszystkich mogłoby uratować aż 20 proc. ofiar śmiertelnych wypadków.
Bezwzględne zapinanie pasów deklaruje jedynie 40 procent osób z ponad 67 tysięcy zapytanych w sondzie przeprowadzonej przez Szkołę Jazdy Renault. Prawie co czwarty (23 proc.) pasażer nigdy nie zapina pasów bezpieczeństwa, a kolejne 24 procent tylko czasami. Co 13. osoba przyznaje, że robi to jedynie na widok policji.
Wiele osób zapomina, że czasy, gdy samochody nie były wyposażone w pasy bezpieczeństwa lub montowano je tylko przy przednich fotelach, a przepisy nie nakazywały ich stosowania, dawno minęły. Dziś nawet pięcioosobowe auta kompaktowe posiadają trzypunktowe pasy bezpieczeństwa i mocowania ISOFIX. Producenci nie robią tego bez powodu. Jednak co dwudziesty ankietowany wciąż nie zdaje sobie sprawy z prawnego obowiązku zapinania pasów na tylnych siedzeniach.
- _ Pasy należy zapinać zawsze, bez względu na zajmowane w samochodzie miejsce i długość trasy jaka jest do pokonania. W trakcie wypadku mogą one uratować życie zarówno kierowcy, jak i pasażerom _ - powiedział Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Choć pasy bezpieczeństwa wyposażone są w zaawansowane rozwiązania jak napinacze i ograniczniki napięcia, to należy zwrócić uwagę na to, by prawidłowo je założyć. - _ Pas gwarantuje bezpieczeństwo tylko wtedy, kiedy płasko i dokładnie przylega do ciała oraz nie jest skręcony. Część biodrowa musi opinać ciało na wysokości miednicy, a piersiowa nie może zsuwać się z ramienia, dlatego ważne jest, aby odpowiednio wyregulować wysokość pasa _ - tłumaczą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Przy źle założonych pasach bezpieczeństwa, poduszka powietrzna jest mniej skuteczna, a nawet może być niebezpieczna.
Obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa na przednich siedzeniach został wprowadzony w Polsce w 1983r. i dotyczył wówczas tylko dróg poza obszarem zabudowanym. Osiem lat później obowiązek ten rozszerzono na siedzenia tylne oraz wszystkie drogi. Za jazdę bez pasów grozi mandat w wysokości 100 zł oraz 2 punkty karne. Jeśli pasażer nie zapnie pasów bezpieczeństwa, to mandat otrzyma zarówno on, jak i kierowca. Pasażer zostaje ukarany za to, że nie użył pasów bezpieczeństwa, natomiast kierowca otrzymuje mandat za przewożenie pasażera niezgodnie z przepisami.
Źródło: [
]( http://www.carfocus.pl )