Zalety nowoczesnych instalacji LPG firmy AC SA
Ceny benzyny i oleju napędowego stale rosną i naiwnością byłoby oczekiwanie na ich spadek w najbliższym czasie. Dla domowego budżetu oznacza to zwiększone wydatki na paliwo. Czy w tej sytuacji musimy ograniczać jazdę samochodem? Warto rozważyć montaż instalacji gazowej gwarantującej stosunkowo szybki zwrot inwestycji.
Koszt montażu urządzenia z konkurencyjnym sterownikiem STAG 300 - ISA2 do 4-cylindrowego samochodu z wielopunktowym wtryskiem paliw wynosi około 2500 zł. Użytkownicy starszych pojazdów z powodzeniem mogą wybrać tańszą, lecz wypróbowaną już instalację STAG 200 GoFast. Według wielu kierowców, instalacja tego typu bardzo dobrze sprawdza się w codziennej eksploatacji. Przy średniej cenie benzyny na poziomie 5,54 zł/l, koszt litra gazu wynosi 2,38 zł. Łatwo zatem wyliczyć, że LPG jest tańsze o 57%. Zakładając, że przejeżdżamy rocznie 36 tysięcy kilometrów, w tym czasie wydamy około 7 tysięcy złotych na najtańsze paliwo dostępne na stacjach.
Dla porównania – użytkownik identycznego pojazdu zasilanego benzyną przeznaczy w tym samym czasie i przebiegu, przeszło dwa razy więcej na paliwo 95-oktanowe. Wniosek z tej prostej kalkulacji nasuwa się sam. Wystarczą zaledwie trzy miesiące, aby koszt montażu niezbyt skomplikowanej instalacji się zwrócił. Nawet jeśli uwzględnimy, że cena przeglądu samochodu z LPG jest wyższa niż benzynowego odpowiednika, a dodatkowo co 15 tys. km wymieniamy filtr gazu i raz w roku kontrolujemy instalację w autoryzowanym serwisie, to i tak realna oszczędność wynosi około 45% kosztów w stosunku do benzyny.
W naszej kalkulacji uwzględniamy także inne wydatki w postaci chociażby kosztu benzyny potrzebnej do rozruchu. Po 4 latach eksploatacji oszczędności wynoszą blisko 24 tysiące złotych. W przypadku samochodów z silnikami 6 lub 8-cylindrowymi wartość instalacji jest nieco wyższa, ale przy zużyciu paliwa rzędu 15-20 l/100 LPG, jej zastosowanie znajduje rację bytu.
Jeszcze do niedawna próby montażu instalacji LPG w samochodach z bezpośrednim wtryskiem benzyny często kończyły się niepowodzeniem. Pisano wręcz, że jednostki typu FSI nie tolerują zasilania gazowego, a nieliczne zestawy LPG z importu były oferowane w zaporowych cenach. Było w tym faktycznie wiele prawdy. Problem jednak ustąpił, gdy firma AC wprowadziła na rynek najnowszą generację sekwencyjnego wtrysku gazu – STAG 400 DPI, dedykowaną do silników FSI/TFSI montowanych w autach Grupy Volkswagena.
Poza opisanymi wyżej wymiernymi oszczędnościami, nowa generacja instalacji gazowych ze sterownikami STAG zapewnia równomierną pracę silnika w każdym zakresie obrotów, a także płynne przejście z benzyny na LPG. Od momentu montażu, każdy produkt ze sterownikiem STAG jest objęty pełną 2-letnią gwarancją wytwórcy. W profesjonalnym warsztacie otrzymamy także kartę gwarancyjną na pozostałe elementy instalacji, wyciąg ze świadectwa homologacji oraz atest na zbiornik, potwierdzający dopuszczenie do eksploatacji. Tym samym dostajemy kompletną dokumentację niezbędną do otrzymania pieczątki „LPG” lub „Gaz” w dowodzie rejestracyjnym naszego pojazdu.
Zastanawiając się nad zamontowaniem zasilania LPG, warto wiedzieć, że alternatywne paliwo emituje znacznie mniej szkodliwych związków do atmosfery (CO/HC/ NOx). Zaawansowana instalacja spełnia wymagające normy Euro5, a także gwarantuje niemal identyczne osiągi jak odmiana benzynowa.