Blisko 650 mln zł będzie kosztowała budowa obwodnicy Koszalina i Sianowa, 20-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S6. Na jego realizację został zawarty kontrakt. Prace mają się skończyć w lipcu 2018 r. - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad.
S6 to kluczowa droga, która ma połączyć Szczecin z Gdańskiem przez Koszalin i Kołobrzeg.
Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA powiedział PAP, że kontrakt na budowę obwodnicy wraz z odcinkiem S11 od węzła Bielice do węzła Koszalin Zachód będzie realizowało konsorcjum firm PORR Polska Infrastructure S.A. i Polbud-Pomorze.
Wartość podpisanej umowy to 645,6 mln zł.
"Jest to pierwszy odcinek drogi S6 w województwie zachodniopomorskim, na którym rozpoczną się prace budowlane. W realizacji w formule +projektuj i buduj+ jest również sześć odcinków drogi S6 od Goleniowa do Koszalina, o łącznej długości niemal 120 km. Tam roboty budowlane rozpoczną się w II kw. przyszłego roku" - dodał Grzeszczuk.
Obwodnica Koszalina i Sianowa wyprowadzi z Koszalina - drugiego pod względem liczby ludności miasta w woj. zachodniopomorskim - ruch tranzytowy.
Droga będzie miała parametry dwujezdniowej drogi ekspresowej z rezerwą pod trzeci pas ruchu. W ramach inwestycji powstanie pięć węzłów drogowych, wiadukty, mosty, przejścia dla zwierząt. Czas realizacji inwestycji to 22 miesiące od daty podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych.
Rozpoczynająca się inwestycja jest kontynuacją odcinków drogi S6 od Goleniowa do Koszalina, dla których w ub. roku podpisano już umowy na realizację w formule "projektuj i buduj". Odcinki te będą gotowe w 2020 r.
Łącznie razem z obwodnicą Koszalina i Sianowa w realizacji znajdują się odcinki S6 o długości 140 km. Łączna wartość podpisanych umów wynosi ponad 2,8 mld zł.
Trwa procedura przetargowa na odcinek Koszalin-Słupsk o długości 46,2 km. Ten ostatni fragment drogi S6 w woj. zachodniopomorskim powinien być gotowy w 2020 r.
S6 ma zapewnić łatwy i szybki przejazd między największymi miastami Polski Północnej: Szczecinem, Koszalinem, Słupskiem, Gdynią i Gdańskiem, a także usprawnić połączenie drogowe Koszalina i całego Pomorza Środkowego z resztą kraju. Ten obszar jest teraz jednym z najgorzej skomunikowanych drogowo w Polsce.
Budowa nowej drogi S6 jest możliwa, ponieważ na początku sierpnia 2014 r. rząd wprowadził do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 nowe inwestycje; prawie 140-kilometrowy odcinek S6 Goleniów-Koszalin z obwodnicami Koszalina i Sianowa, a także obwodnice: Wałcza w ciągu S10 i Szczecinka w ciągu S11.
Droga ekspresowa S6 o łącznej długości ok. 330 km ma przebiegać wzdłuż wybrzeża Bałtyku i połączyć Szczecin z Trójmiastem.