Zabytkowe Alfy Romeo na corocznym zlocie

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

23 i 24 sierpnia w Holandii odbywać się będzie pokaz pod nazwą „Spettacolo Sportivo", największy w Europie zlot samochodów Alfa Romeo. Zorganizowana tradycyjnie już przez holenderski klub SCARB (Stichting Club Alfa Romeo Bezitters) impreza gościć będzie na torze samochodowym Zandvoort, który znajduje się w pobliżu miejscowości o tej samej nazwie, na holenderskim wybrzeżu Morza Północnego.

Podczas imprezy będzie można poznać ponad stuletnią historię marki, jej najważniejsze osiągnięcia i słynne zwycięstwa sportowe. Takie właśnie jak te zdobyte przez Alfę Romeo 155 "DTM", obecną na holenderskim pokazie, która wyjedzie na tor, ożywiając pokaz swoim wyglądem, osiągami i dźwiękiem silnika V6. Należący do kolekcji Muzeum Alfy Romeo egzemplarz brał udział na początku lat 90. w Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM), które, podobnie jak dziś, były jednymi z najbardziej prestiżowych mistrzostw samochodów turystycznych. W pierwszych latach lista uczestników składała się tylko z producentów niemieckich. Trwało to do 1993 roku, kiedy to Alfa Romeo zdecydowała o oficjalnym uczestnictwie modelu 155 V6 Ti prowadzonej przez kierowców Alessandro Nanniniego i Nicolę Lariniego oraz innych samochodów powierzonych półamatorskim zespołom.

Początki były wyjątkowe: podczas pierwszego wyścigu w Zolder w Belgii, 155 V6 Ti odniosła zwycięstwo w obydwu wyścigach. W całym sezonie, na 20 wyścigów, Larini wygrał 10, które dodane do 2 zwycięstw Nanniniego i w połączeniu z licznymi miejscami na podium oraz wysokimi lokatami tych dwóch włoskich kierowców, dało tytuł wśród konstruktorów Alfie Romeo, a Lariniemu tytuł mistrzowski serii DTM. Było to prawdziwym szokiem dla niemieckiej konkurencji, która musiała pogodzić się ze zdobyciem miana mistrza DTM 1993 przez włoską markę, debiutującą w tych wysokiej rangi zawodach.

Publiczność w Zandvoort będzie mogła z bliska zobaczyć ten legendarny samochód wyścigowy, który znacznie różni się pod względem budowy od wersji produkcyjnej. Pod maską znajduje się zespół napędowy skonstruowany specjalnie do wyścigów - silnik V6 o pojemności 2,5 litra osiągający moc 420 KM przy 12 000 obrotach/min. Auto posiada dopracowaną aerodynamikę, która skutecznie wykorzystuje standardowe rozwiązania, natomiast, aby poprawić rozkład obciążeń, fotel kierowcy jest cofnięty o 15 centymetrów. To nie wszystko - po raz pierwszy w mistrzostwach DTM, Alfa Romeo 155 V6 Ti posiadała napęd na cztery koła.

Holenderskie spotkanie jest również idealną okazją, aby z bliska zobaczyć niektóre cenne samochody sportowe włoskiej marki, należące do osób prywatnych i do Muzeum Alfy Romeo. Spośród nich na pierwszy plan wysuwają się liczne Giulietty, które składają hołd kultowemu modelowi marki, obchodzącemu w tym roku 60. rocznicę. W Zandvoort odwiedzający będą więc mogli zobaczyć dwa egzemplarze specjalne - jeden prototyp America, drugi firmowany przez Bertone - Giuliettę Spider (1954), czule nazywaną przez Giovanniego Battistę "Pinin" Farinę, który zaprojektował jej zgrabne linie, "signoriną".

Giulietta Spider powstała na podwoziu modelu Sprint, ale ze zmniejszonym rozstawem osi i odniosła natychmiastowy międzynarodowy sukces. W Stanach Zjednoczonych została tak entuzjastycznie przyjęta, że branżowa prasa okrzyknęła ją: "doskonałą kontynuacją włoskiej tradycji, która dzięki swojemu dobremu gustowi pozwala odnaleźć od razu Alfę Romeo pośród tysiąca innych". W Zandvoort obecna będzie właśnie Giulietta Spider, prototyp America (1955) z Muzeum Alfy Romeo, jeden z najpiękniejszych samochodów w historii oraz symbol lat 50., który może pochwalić się takimi samymi osiągami jak Sprint. Wrażenie robi też druga Giulietta Spider - niezwykle rzadki egzemplarz firmowany przez Bertone, należący do prywatnego kolekcjonera.

sj/tb, moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥