Trwa ładowanie...
10-10-2005 15:29

Za kierownicą Audi A8 4,2 quattro...

Za kierownicą Audi A8 4,2 quattro...
d172v0g
d172v0g

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7677/a8-test-01.jpg',600,450) ) |
| --- | Odbyliśmy przejażdżkę najsilniejszą wersją silnikową flagowej limuzyny Audi: A8 4,2 quattro. Podzielenie się wrażeniami nastręcza pewne trudności. Jak opisać emocje płynące z jazdy autem za ponad 400 tys złotych by nie powstał panegiryk?
By oceny oprzeć na faktach, polecamy wyświetlić dane techniczne Audi A8 4,2 quattro )

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7677/a8-test-02.jpg',600,353) ) |
| --- | Pewna niemiecka firma reklamowała swoje czekoladki hasłem: „praktisch, quadratisch, gut!” (praktyczne, kwadratowe, dobre) Wątpliwe, czy ów producent czekolady powiązany jest jakkolwiek z marką Audi, ale z pewnością model A8 jest jakoś pokrewny stylistycznie wspomnianym kwadratowym czekoladkom. Najwyraźniej jego projektanci uznali, że im auto bardziej kwadratowe, tym lepiej – bo znacznie przecież zaostrzyli wszystkie obłości, które miała poprzednia generacja A8. Nie próbując nawet ocenić urody tego samochodu odnotować można, że ma ono wdzięk, urok i subtelność najpełniej chyba odpowiadającą kanonom niemieckiej estetyki.

d172v0g

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7677/a8-test-03.jpg',600,480) ) |
| --- | We wnętrzu porządek w układzie poszzcególnych elementów (żadnych udziwnień w położeniu deski rozdzielczej czy rozmieszczeniu przyrządów), za to sporo efekciarstwa w oświetleniu wskazań przyrządów pokładowych, które wraz z głosowo podawanymi komendami tworzą spektakl z cyklu „Światło i dźwięk”. Nie jest to wada, bo natężenie światła można oczywiści regulować, zaś poszczególne wskazania prezentowane są na tyle klarownie, że nie trzeba być oficerem sztabowym by się połapać w obsłudze Audi A8. Lampki mrugają ciepłymi kolorami, na monitorze wyświetlają się wskazania nawigacji satelitarnej lub obraz TV, gra zestaw muzyczny Bose – niemal nie chce się ruszać. Sportowo wyglądająca czteroramienna kierownica zachęca jednak, by przekonać się, ile warte jest 335 KM!

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7677/a8-test-04.jpg',600,483) ) |
| --- | Zaciekawieni osiągami Audi A8 4,2 quattro skierowaliśmy się na autostradę. Jednak, jako że ruszyliśmy z centrum Krakowa, najpierw przyszło nam się turlać po zatłoczonych uliczkach z prędkością 50 km/h. ...i tu pierwsze zaskoczenie: Silnik ma tak elastycznie rozłożony moment obrotowy, że w leniwym ruchu miejskim nie przekraczamy właściwie poziomu 1,2 tys obr/min. Daje to przedsmak możliwości silnika... i urealnia dane dotyczące spalania, wedle których ten olbrzymi przecież samochód spala średnio 12 litrów benzyny.
Kiedy wyjechaliśmy na autostradę od razu przekonaliśmy się o olbrzymich możliwościach Audi A8, dla którego prędkość maksymalna (ograniczone elektronicznie do 250 km/h) nie stanowi żadnego wyznacznika mocy. Skoro bowiem prędkość ograniczono, to prawdziwym sprawdzianem jest elastyczność. 430 Nm przy 3,5 tys obr/min i 335 KM przy 6,5 tys obr/min sprawia, że auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,2 sekundu. A8 4,2 dosłownie zrywa się przy przyspieszaniu poniżej 150 km/h, gwałtownie przyspiesza w zakresie 150-200 km/h i przyspiesza w zakresie 200-250 km/h. To wszystko wiemy oczywiście od kolegów, którzy dokonywali takich prób na zamkniętym odcinku niemieckiej autostrady, bo sami przenigdy nie rozpędzilibyśmy samochodu na polskiej autostradzie do prędkości przekraczającej dopuszczone 130 km/h.

d172v0g

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7677/a8-test-05.jpg',600,499) ) |
| --- | Jazda po autostradzie jest niemalże nudna, bo w A8-ce jest cicho i wygodnie. Znacznie ciekawiej robi się, gdy zjeżdżamy na szosę. Tam skorzystać można z sekwencyjnego trybu zmian przełożeń skrzyni biegów. Sześciobiegowy Tiptronic pracuje na tyle szybko, że rezygnacja z trybu automatycznego jest bardziej kaprysem, niż koniecznością. Automat zmienia biegi płynnie, ale jeśli chcemy pobawić się manetkami zmiany biegów umieszczonymi przy kierownicy i zaczniemy zmieniać biegi z mocno wciśniętym pedałem gazu, to auto będzie mocno szarpać do przodu lub tyłu. Ta zrywność Audi A8 wynika z jego lekkiej wagi (aluminiowe nadwozie!). O ile taki VW Phaeton z pięciolitrowym silnikiem waży 2,4 tony, BMW 745 – 1985 kg, Audi A8 4,2 waży zaledwie 1780 kg. Lżejsze nadwozie to nie tylko lepszy stosunek masy auta do mocy jego silnika. Skoro nadwozie jest lżejsze, to znacznie korzystniejszy jest rozkład masy pojazdu. Różnica jest taka, jak pomiędzy wiezieniem bagażu na podłodze i na dachu samochodu. Dzięki niżej
umieszczonemu środkowi ciężkości i napędowi na cztery koła, Audi A8 doskonale trzyma się drogi.

d172v0g

Samochody za blisko 100 tys euro z reguły są świetne, jeśli nie doskonałe. Oceniając najmocniejszą wersję Audi A8 nie spodziewaliśmy się więc znaleźć jakiejś oczywistej wady, czy też zalety całkiem obcej samochodom konkurencji. Jeśliby jednak chcieć wskazać na cechę szczególną Audi A8 4,2 quattro, która wyróżniałaby je od innych drogich limuzyn, to właśnie owe doskonałe właściwości jezdne i zrywność auta wynikająca z jego lekkości nadaje mu cechy wyjątkowości. Trudno orzec, czy A8 jest limuzyna najpiękniejszą, czy najwygodniejszą. Z pewnością jednak jest jedną z tych najbardziej sportowych, których prowadzenie dostarcza naprawdę silnych wrażeń.

d172v0g
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d172v0g
Więcej tematów