Za dotację z UE Słupsk wymieni ponad 30 proc. autobusów
18 nowych autobusów, tj. ponad 1/3 obecnego taboru, zakupią władze Słupska (Pomorskie). W mieście powstanie też węzeł przesiadkowy i droga rowerowa z jednego z dużych osiedli. Koszt inwestycji to ponad 38,5 mln zł, z czego prawie 23,6 mln zł to dotacja z UE.
Umowę ws. dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej projektu pn. "Wzrost atrakcyjności systemu transportu zbiorowego na obszarze miasta Słupska poprzez budowę węzła integracyjnego wraz z infrastrukturą towarzyszącą dostosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych - Etap I" podpisano w piątek w Pomorskim Urzędzie Marszałkowskim w Gdańsku.
Zastępca prezydenta Słupska Andrzej Kaczmarczyk powiedział PAP, że spośród 18 nowych autobusów, które pojawią się na ulicach miasta, pięć będzie zasilanych gazem CNG (gaz ziemny skroplony). Nowoczesne pojazdy będą wyposażone m.in. w ułatwienia dla niepełnosprawnych oraz klimatyzację. Tabor autobusowy w Słupsku liczy średnio 13-14 lat. Najnowsze jeżdżące po mieście pojazdy pochodzą z 2012 r.
W ramach inwestycji w mieście nad Słupią przebudowany zostanie również układ przystanków tworzących węzeł przesiadkowy Dworzec Kolejowy i Autobusowy na ul. Kołłątaja i Wojska Polskiego. W miejscu tym powstanie parking dla ok. 50 rowerów.
"Jedna ze ścieżek rowerowych, która będzie budowana w ramach tego projektu, będzie stanowiła, obok sieci drogowej, oś komunikacyjną wschód-zachód. Połączy ona z centrum jedną z +sypialni+ Słupska Osiedle Niepodległości, gdzie mieszka prawie 20 tys. osób" - wyjaśnił zastępca prezydenta Słupska.
Jego zdaniem, Słupsk jest miastem przyjaznym dla amatorów jednośladów. "Odległość z jednego końca miasta na drugi wynosi bowiem ok. 10-15 kilometrów" - zaznaczył.
Współfinansowany przez pieniądze unijne projekt pozwoli także rozpocząć w Słupsku tworzenie elektronicznego systemu informacji pasażerskiej oraz inteligentnego systemu nadzoru ruchu.
Całe przedsięwzięcie ma być zrealizowane do września 2015 r.
Oprócz władz Słupska, umowy o dofinansowanie projektów komunikacyjnych podpisały w piątek w Pomorskim Urzędzie Marszałkowskim także gmina Gdańsk, powiat chojnicki oraz samorząd Debrzna.
Gmina Gdańska zawarła dwie umowy. Pierwsza dotyczy budowy i przebudowy układu drogowego w rejonie węzła w Gdańsku-Wrzeszczu wraz z integracją z Trasą Słowackiego. Wartość projektu to 15 mln zł, z czego unijne wsparcie to prawie 7,4 mln zł.
Druga umowa to aneks zwiększający dofinansowanie z UE z 65 do 70 proc. tj. o 5,4 mln zł na projekt dotyczący m.in. budowy węzłów integracyjnych i infrastruktury towarzyszącej dla przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Brętowo, Jasień i Kiełpinek.
Władze powiatu Chojnice podpisały aneks zwiększający dotację unijną z 50 do 75 proc. tj. o prawie 2,3 mln zł na m.in. przebudowę ponad 6-kilometrowej drogi obejmującej miejscowości Karsin i Czersk.
Aneks zwiększający wsparcie unijne z ok. 46 do prawie 63 proc. tj. o 1,6 mln zł podpisały także władze Debrzna. Samorząd ten realizuje projekt dotyczący przebudowy ulicy Długiej wraz z okolicznymi skrzyżowaniami - dzięki temu powstanie obwodnica miasta.