Za 2 lata znikną korki z Katowic
Za dwa lata mają zniknąć korki wokół jednego z najważniejszych punktów układu komunikacyjnego Katowic - węzła autostrady A-4 "Murckowska", gdzie łącząca Katowice z Krakowem autostrada krzyżuje się z drogą nr 86, w kierunku Bielska-Białej i Cieszyna oraz Częstochowy i Warszawy.
W środę Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o zawarciu wartego ok. 281 mln zł kontraktu na rozbudowę węzła "Murckowska" wraz z budową dróg dojazdowych w Katowicach. Przetarg wygrała firma Budimex Dromex.
Według badań sprzed dwóch lat, katowickim odcinkiem autostrady, w okolicach węzła "Murckowska", jeździło ok. 80 tys. samochodów na dobę. Obecnie ocenia się, że natężenie ruchu jest jeszcze wyższe. W godzinach porannego i popołudniowego szczytu tworzą się tam dokuczliwe korki.
Przygotowania do modernizacji węzła trwały już od kilku miesięcy. W pierwszym etapie, kosztem ok. 60 mln zł, wybudowano w pobliżu węzła trzy nowe wiadukty oraz kładkę dla pieszych nad autostradą. Roboty te nie powodowały znaczących utrudnień w ruchu. Zakończyły się w sierpniu tego roku.
Teraz prace wkroczą w decydującą fazę. Węzeł "Murckowska" będzie przebudowany. Powstaną też nowe drogi dojazdowe, równoległe do autostrady A-4. Poszerzone mają być tzw. łącznice węzła "Mikołowska" na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 81, a nawierzchnia drogi między tymi węzłami będzie wyremontowana. Docelowo korki na tym odcinku mają zupełnie zniknąć.
Drogowcy nie ukrywają, że zaplanowane na najbliższe dwa lata prace będą oznaczać utrudnienia w ruchu. Szczegóły zostaną podane później, po przedstawieniu przez wykonawcę projektów zmiany organizacji ruchu. Stosowne informacje będzie można znaleźć także na stronie internetowej www.wezel-murckowska.pl.
Obciążenie katowickiego odcinka autostrady wiąże się m.in. z tym, że korzysta z niego zarówno ruch tranzytowy (Wrocław-Katowice- Kraków), jak i ruch lokalny z i do Katowic, zarówno od strony miast Zagłębia Dąbrowskiego (m.in. Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza), jak i Śląska (Gliwice, Zabrze, Ruda Śląska, Tychy i inne). Krzyżują się tu drogi wjazdowe i wyjazdowe z centrum miasta. Na zwiększenie ruchu wpływają także zlokalizowane tu centra handlowe, stacje benzynowe itp. Podobna sytuacja dotyczy pobliskiego węzła "Mikołowska", gdzie znajduje się skrzyżowanie z drogą krajową nr 81 w kierunku Żor, Skoczowa i Wisły. (PAP)