Trwa ładowanie...
28-10-2015 10:51

Z silnikiem u doktora. 5 najczęstszych problemów.

Z silnikiem u doktora. 5 najczęstszych problemów.Źródło: Shutterstock
d1n48ni
d1n48ni

Samochód przypomina trochę żywy organizm – potrzebuje odpowiedniej opieki, płynów i ruchu, aby przez lata funkcjonować w dobrej kondycji. Niestety, od czasu do czasu zdarzają mu się jakieś choroby, które mogą być niebezpieczne. Radzimy, jak zauważyć pierwsze symptomy choroby i zapobiec poważnym awariom?

Najważniejszym elementem samochodu jest oczywiście silnik, który niczym serce, ożywia pojazd. Dlatego tak ważne jest dbanie o to, aby był w dobrej kondycji. Tak jak my powinniśmy pamiętać o robieniu lekarskich badań okresowych, tak i stan silnika (oraz całego samochodu) należy regularnie sprawdzać. Jakie są najczęstsze wykrywane przez „samochodowych lekarzy” problemy i jak im zapobiegać?

Usterki wtryskiwaczy

Jeszcze do niedawna problem ten dotyczył nowoczesnych diesli, ale obecnie coraz trudniej o silnik benzynowy, który nie posiadałby wtrysku bezpośredniego. Na kondycję wtryskiwaczy wpływa przede wszystkim jakość paliwa. W przypadku silników benzynowych z wtryskiem bezpośrednim, dość częstym problemem jest odkładanie się nagaru na zaworach i głowicy. Wynikać on może z wad konstrukcyjnych lub być skutkiem złej jakości paliwa.

Problemy z turbosprężarkami

Jeśli silnik jest sercem samochodu, to turbosprężarka jego płucami – zapewnia odpowiednią ilość powietrza, aby mógł dawać z siebie wszystko. Obecnie trudno kupić nowy samochód, który pozbawiony jest doładowania, więc tym ważniejsza jest odpowiednia edukacja oraz profilaktyka. Turbosprężarka bowiem, jak mało który „organ”, mści się za wszystkie zaniedbania.

Przede wszystkim musimy unikać wkręcania silnika na wysokie obroty, jeśli nie jest rozgrzany, a także natychmiastowego gaszenia go po dłuższej (lub dynamicznej) podróży. Bardzo ważne jest również odpowiednie smarowanie – za chłodzenie turbiny odpowiedzialny jest olej silnikowy, musi więc być jak najlepszej jakości. Ważne jest również, aby był regularnie wymieniany. Uważać muszą też posiadacze aut z turbosprężarkami o zmiennej geometrii – nie lubi ona ciągłej jazdy na niskich obrotach, ponieważ prowadzi ona do problemów i „zacięcia” się tego układu. Konieczność podawania oleju w każdych warunkach pracy powoduje, że najlepszym rozwiązaniem zabezpieczającym turbosprężarkę jest olej syntetyczny.

d1n48ni

Zepsute cewki zapłonowe

Nierówna praca silnika, spadki mocy – jest spora szansa, że to problem z cewką zapłonową. Czasami ich przedwczesne zużycie jest wynikiem źle dobranych świec lub problemów z instalacją LPG. Zazwyczaj niewiele możemy jednak zrobić – częste usterki cewek zapłonowych to najczęściej wynik zastosowania przez producenta części słabej jakości. Jeśli dotyczy to naszego samochodu, zwykle możemy poprosić o „przepisanie” trwalszych cewek innego producenta.

Dwumasowe koło zamachowe

Jeszcze nie tak dawno problemy z nim dotyczyły jedynie silników Diesla, ale obecnie „dwumasę” znajdziemy także w niektórych silnikach benzynowych, także tych wyposażonych w skrzynie automatyczne (np. zautomatyzowane przekładnie DSG). Zadaniem dwumasowego koła zamachowego jest eliminowanie drgań silnika, dzięki czemu chroni ono sprzęgło i skrzynię biegów. Robi to jednak kosztem własnego „zdrowia”, a koszty jego wymiany są spore (zwykle około 2 tys. zł). Powinniśmy więc dbać o nie – unikać jazdy na niskich obrotach.

Szeroko pojęta elektronika

Wszechobecna komputeryzacja dotknęła także silniki samochodowe, których pracę nadzoruje cała armia czujników. Jeśli jednak któryś z nich zawiedzie, może sprawić, że mechanicznie sprawny silnik zacznie odmawiać współpracy. Wśród głównych winowajców tej nawracającej silnikowej infekcji należy wymienić: sondę lambda, czujnik położenia wału korbowego, wałków rozrządu, przepływomierz oraz czujnik spalania stukowego. Współpracy zawsze może też odmówić sterownik samego silnika. Na tego typu problemy trudno znaleźć szczepionkę. Tym, co może wywołać niepokojące objawy, jest niewłaściwy sposób eksploatacji samochodu, a także ingerencje w silnik – na przykład poprzez montaż instalacji LPG lub chiptuning.

Lepiej zapobiegać, niż leczyć

Z silnikiem jest trochę jak z żywym organizmem – często poważne choroby można przewidzieć i zapobiec im odpowiednią profilaktyką albo właściwym rozpoznaniem pierwszych symptomów. Dlatego tak ważne jest regularne serwisowanie samochodu – zadbane auto odwdzięczy nam się bezproblemową eksploatacją i nie powinno zaskoczyć nas niespodziewaną (i zwykle kosztowną) awarią. Pojazd utrzymany w dobrym stanie posłuży nam na długie lata, a także łatwiej będzie go później sprzedać w dobrej cenie. Wielu kupujących potrafi docenić samochód, który był właściwie eksploatowany i serwisowany.

d1n48ni
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1n48ni
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj