Z silnikiem u doktora. 5 najczęstszych problemów.
Samochód przypomina trochę żywy organizm – potrzebuje odpowiedniej opieki, płynów i ruchu, aby przez lata funkcjonować w dobrej kondycji. Niestety, od czasu do czasu zdarzają mu się jakieś choroby, które mogą być niebezpieczne. Radzimy, jak zauważyć pierwsze symptomy choroby i zapobiec poważnym awariom?
Najważniejszym elementem samochodu jest oczywiście silnik, który niczym serce, ożywia pojazd. Dlatego tak ważne jest dbanie o to, aby był w dobrej kondycji. Tak jak my powinniśmy pamiętać o robieniu lekarskich badań okresowych, tak i stan silnika (oraz całego samochodu) należy regularnie sprawdzać. Jakie są najczęstsze wykrywane przez „samochodowych lekarzy” problemy i jak im zapobiegać?
Usterki wtryskiwaczy
Jeszcze do niedawna problem ten dotyczył nowoczesnych diesli, ale obecnie coraz trudniej o silnik benzynowy, który nie posiadałby wtrysku bezpośredniego. Na kondycję wtryskiwaczy wpływa przede wszystkim jakość paliwa. W przypadku silników benzynowych z wtryskiem bezpośrednim, dość częstym problemem jest odkładanie się nagaru na zaworach i głowicy. Wynikać on może z wad konstrukcyjnych lub być skutkiem złej jakości paliwa.
Problemy z turbosprężarkami
Jeśli silnik jest sercem samochodu, to turbosprężarka jego płucami – zapewnia odpowiednią ilość powietrza, aby mógł dawać z siebie wszystko. Obecnie trudno kupić nowy samochód, który pozbawiony jest doładowania, więc tym ważniejsza jest odpowiednia edukacja oraz profilaktyka. Turbosprężarka bowiem, jak mało który „organ”, mści się za wszystkie zaniedbania.
Przede wszystkim musimy unikać wkręcania silnika na wysokie obroty, jeśli nie jest rozgrzany, a także natychmiastowego gaszenia go po dłuższej (lub dynamicznej) podróży. Bardzo ważne jest również odpowiednie smarowanie – za chłodzenie turbiny odpowiedzialny jest olej silnikowy, musi więc być jak najlepszej jakości. Ważne jest również, aby był regularnie wymieniany. Uważać muszą też posiadacze aut z turbosprężarkami o zmiennej geometrii – nie lubi ona ciągłej jazdy na niskich obrotach, ponieważ prowadzi ona do problemów i „zacięcia” się tego układu. Konieczność podawania oleju w każdych warunkach pracy powoduje, że najlepszym rozwiązaniem zabezpieczającym turbosprężarkę jest olej syntetyczny.
Zepsute cewki zapłonowe
Nierówna praca silnika, spadki mocy – jest spora szansa, że to problem z cewką zapłonową. Czasami ich przedwczesne zużycie jest wynikiem źle dobranych świec lub problemów z instalacją LPG. Zazwyczaj niewiele możemy jednak zrobić – częste usterki cewek zapłonowych to najczęściej wynik zastosowania przez producenta części słabej jakości. Jeśli dotyczy to naszego samochodu, zwykle możemy poprosić o „przepisanie” trwalszych cewek innego producenta.
Dwumasowe koło zamachowe
Jeszcze nie tak dawno problemy z nim dotyczyły jedynie silników Diesla, ale obecnie „dwumasę” znajdziemy także w niektórych silnikach benzynowych, także tych wyposażonych w skrzynie automatyczne (np. zautomatyzowane przekładnie DSG). Zadaniem dwumasowego koła zamachowego jest eliminowanie drgań silnika, dzięki czemu chroni ono sprzęgło i skrzynię biegów. Robi to jednak kosztem własnego „zdrowia”, a koszty jego wymiany są spore (zwykle około 2 tys. zł). Powinniśmy więc dbać o nie – unikać jazdy na niskich obrotach.
Szeroko pojęta elektronika
Wszechobecna komputeryzacja dotknęła także silniki samochodowe, których pracę nadzoruje cała armia czujników. Jeśli jednak któryś z nich zawiedzie, może sprawić, że mechanicznie sprawny silnik zacznie odmawiać współpracy. Wśród głównych winowajców tej nawracającej silnikowej infekcji należy wymienić: sondę lambda, czujnik położenia wału korbowego, wałków rozrządu, przepływomierz oraz czujnik spalania stukowego. Współpracy zawsze może też odmówić sterownik samego silnika. Na tego typu problemy trudno znaleźć szczepionkę. Tym, co może wywołać niepokojące objawy, jest niewłaściwy sposób eksploatacji samochodu, a także ingerencje w silnik – na przykład poprzez montaż instalacji LPG lub chiptuning.
Lepiej zapobiegać, niż leczyć
Z silnikiem jest trochę jak z żywym organizmem – często poważne choroby można przewidzieć i zapobiec im odpowiednią profilaktyką albo właściwym rozpoznaniem pierwszych symptomów. Dlatego tak ważne jest regularne serwisowanie samochodu – zadbane auto odwdzięczy nam się bezproblemową eksploatacją i nie powinno zaskoczyć nas niespodziewaną (i zwykle kosztowną) awarią. Pojazd utrzymany w dobrym stanie posłuży nam na długie lata, a także łatwiej będzie go później sprzedać w dobrej cenie. Wielu kupujących potrafi docenić samochód, który był właściwie eksploatowany i serwisowany.