Z satelitą do celu
Systemy nawigacji satelitarnej powoli zaczynają wypierać tradycyjne atlasy samochodowe i papierowe mapy. Najtańsze kosztują już niewiele ponad 1000 zł.
Urządzenia wykorzystujące telematykę są coraz częściej fabrycznie zabudowywane w konsolę samochodu, ale popularne stają się także przenośne zestawy, które z łatwością można zainstalować w aucie lub na motocyklu. Ceny takich urządzeń szybko spadają, a coraz dokładniejsze cyfrowe mapy Polski, ułatwiające znalezienie właściwej drogi.
Nie tylko w limuzynach
Początkowo bardzo drogie i montowane tylko w luksusowych autach, systemy nawigacji satelitarnej coraz częściej oferowane są także w pojazdach niższej klasy. Z roku na rok ich ceny idą w dół również w Polsce. Np. 2 lata temu za tego typu urządzenie trzeba było zapłacić ok. 3 tys. zł, w ubiegłym roku już tysiąc złotych mniej, a dzisiaj na kupno nawigacji wystarczy już 1200-1600 zł.
W 2005 roku w Europie sprzedano ponad 4,5 mln systemów nawigacyjnych, w tym roku ma ich być ok. 7 mln. Poza urządzeniami zamontowanymi fabrycznie w samochodach, gwałtownie zwiększa się liczba urządzeń przenośnych. W ubiegłym roku kupiło je ok. 2,5 mln osób natomiast sprzedaż w roku 2007 szacowana jest na prawie 5 mln sztuk.
W tej statystyce Polska nie ma jeszcze znaczącej pozycji, choć zainteresowanie kierowców takim sprzętem stale rośnie, a jego producenci rozszerzają ofertę skierowaną na nasz rynek.
Mniejsze i dokładniejsze
Urządzeń do nawigacji jest coraz więcej. Im precyzyjniejsze, tym zwykle droższe (np. z wbudowanym odbiornikiem GPS, umożliwiający nawigację nawet tam, gdzie nie docierają sygnały z satelity, kosztuje ok. 7,5 tys. zł).
Urządzenia w postaci małego pudełka, które dzięki przyssawce montuje się na przedniej szybie auta, mają tę zaletę, że łatwo można je przełożyć do innego pojazdu, a nawet zabrać ze sobą na pieszą wycieczkę. Ekran jest wprawdzie niewielki, bo przeważnie 3,5-calowy ale podróżowanie wspomagają komunikaty słowne nadawane po polsku. W dłoni mieszczą się również palmtopy z wbudowaną funkcją GPS.
Urządzenia nawigacyjne oferowane są nie tylko z polskim menu i polskojęzycznymi komunikatami głosowymi, ale również z mapami przynajmniej sąsiednich krajów, na ogół Czech, Słowacji i Niemiec.
Do niedawna mapy satelitarne naszego kraju nie były zbyt precyzyjne. Sprawdzały się na ogół w Warszawie, kilku innych dużych miastach oraz na głównych trasach. Próba wykorzystania takich urządzeń w „mniej cywilizowanych” regionach zazwyczaj kończyła się niepowodzeniem.
Wiadomo było jednak, że uszczegółowienie map to tylko kwestia czasu. Na rynku pojawiły się więc coraz doskonalsze wersje, stale uaktualniane, zawierające plany nawet małych miejscowości. Pozwalają one wyszukiwać ważniejsze ulice i charakterystyczne punkty np. hotele, stacje benzynowe, bankomaty. – „Systemy nawigacji satelitarnej stają się coraz popularniejsze”- mówi Robert Rozesłaniec, prezes firmy AutoGuard & Insurance.
– „Ich ceny spadają, a jakość i dokładność stale rośnie. Coraz popularniejsze stają się zwłaszcza urządzenia przenośne, które kierowcy mogą szybo zamontować zarówno w służbowym jak i prywatnym samochodzie, a nawet motocyklu”.
Nawigacja satelitarna dynamicznie się rozwija i już teraz można się spodziewać, że już niedługo tradycyjne papierowe atlasy samochodowe trafią do lamusa.
Nawigację satelitarną umożliwia GPS (Global Positioning System, czyli Globalny System Pozycjonowania) zapewniający precyzyjne wyznaczanie pozycji, prędkości i czasu. Odbywa się to dzięki sygnałom radiowym odbieranym z 24 satelitów NAVSTAR obiegających Ziemię. Są one odbierane i dekodowane przez odbiorniki GPS. Do określenia pozycji odbiornika praktycznie wykorzystuje się pomiary z czterech satelitów. System GPS, mający początkowo zastosowanie wojskowe, po latach trafił do powszechnego użytku.
Urządzenie * *nawigacyjne | Mapa | Ekran (”) | Waga (g) | Język | Orientacyjna * *cena* (zł) |
---|---|---|---|---|---|
AutoGuard Naviflash | Polska/Europa – 28 krajów | 3,5 | - | polski | 1799,00 |
Becker Traffic Assist | Polska/Europa –37 krajów | 3,5 | 187 | polski | 1799,00 |
Blaupunkt Travel Pilot Lucca | Polska/ Czechy, Słowacja, Węgry | 3,5 | - | polski | 1499,00 |
GeoSat 4Drive | Polska/Czechy, Słowacja, Węgry, Austria, wschodnie Niemcy, północne Włochy Szwajcaria | 5 | 300 | polski | 1696,00 |
Mio C510 | Polska/ Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Chorwacja (część plażowa), Słowenia, Bośnia i Hercegowina | 3,5 | 170 | polski | 1171,00 |
TomTom GO910 | Polska/Europa, USA, Kanada | 4 | 340 | polski | 2149,00 |
Autor: Tomasz Szmandra