Trwa ładowanie...
11-08-2010 16:26

Z przyczepą na wakacje

Z przyczepą na wakacje
d3meyoc
d3meyoc

Podróżowanie samochodem kempingowym staje się w Polsce coraz popularniejsze. Magazyn "Polski Caravaning" szacuje, że w naszym kraju jest już 2 tysiące kamperów i około 100 tysięcy przyczep kempingowych. Przed podróżą powinny jednak przejść dokładny przegląd i zostać odpowiednio przygotowane do podróży.

(fot. PAP/EPA)
Źródło: (fot. PAP/EPA)

Samochód i przyczepa muszą przede wszystkim do siebie pasować, sprzęt holowniczy powinien być wysokiej jakości, a przed wyjazdem warto również poćwiczyć, gdyż prowadzenie samochodu z przyczepą wymaga praktyki i umiejętności.

Jeśli przyczepa stała nieużywana przez całą zimę, należy zwrócić szczególną uwagę na jej stan. Jeżeli opony przez długi czas były na słońcu lub mrozie, warto zwrócić uwagę na ewentualne pęknięcia lub wybrzuszenia na ścianach bocznych. Opony powinno się chronić przed bezpośrednim działaniem promieni słonecznych na przykład poprzez ich przykrycie. Zalecane jest również sprawdzenie opon pod kątem minimalnej głębokości bieżnika, "łysych" powierzchni, nierównego zużycia oraz obiektów tkwiących w rzeźbie bieżnika.

(fot. PAP/DPA)
Źródło: (fot. PAP/DPA)

Opony powinny być odpowiednio dobrane do maksymalnej masy przyczepy kempingowej, a także do maksymalnej dozwolonej prędkości, szczególnie podczas podróży zagranicznych. Dla przyczep kempingowych należy szukać opon klasy C (przeznaczonych do samochodów ciężarowych) lub XL (opony wzmacniane), aby zwiększyć ich wytrzymałość na obciążenia. Opony należy napompować zgodnie z zaleceniami producenta przyczepy. Zapewnia to nie tylko większą wygodę podczas jazdy, ale także przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa.

d3meyoc

Właściwe rozłożenie obciążenia przyczepy ma duże znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Ciężkie przedmioty należy umieścić jak najniżej, w miarę możliwości nad osią i upewnić się, że są one zabezpieczone w sposób zapobiegający ich przemieszczaniu na zakrętach i przy gwałtownym hamowaniu. Jeśli to możliwe, cięższe przedmioty powinno się umieścić w samochodzie, natomiast lżejsze w przyczepie.

Dobre przygotowanie w dużym stopniu zmniejsza stres związany z nieoczekiwanymi wypadkami i nieprzyjemnymi sytuacjami. Warto zainwestować w porządny zestaw narzędzi i części zapasowych, obejmujący zapasowe żarówki, trójkąt ostrzegawczy, gaśnicę i apteczkę oraz koło zapasowe. Kolejnym koniecznym elementem wyposażenia są lusterka zwiększające widoczność po prawej i lewej stronie. W większości krajów obowiązkowe jest także posiadanie odblaskowych kamizelek bezpieczeństwa dla wszystkich osób znajdujących się w samochodzie.

(fot. PAP/Robin Utrecht)
Źródło: (fot. PAP/Robin Utrecht)

Prowadzenie pojazdu z przyczepą może być na początku trudnym zadaniem, kierowca powinien być przede wszystkim spokojny i zrelaksowany. Utrzymanie bezpiecznej odległości od poprzedzających pojazdów zapewnia wystarczająco dużo czasu, aby w razie potrzeby odpowiednio wcześnie zareagować i zatrzymać pojazd.

d3meyoc

Oto kilka podstawowych zasad, które uczynią jazdę z przyczepą łatwiejszą, bezpieczniejszą i przyjemniejszą:

- utrzymuj odpowiednią odległość od poprzedzającego pojazdu,
- wyprzedzaj inne pojazdy, zwłaszcza samochody ciężarowe, tylko kiedy jesteś pewien, że masz dużo czasu i miejsca na wykonanie tego manewru,
- podczas wyprzedzania dużych pojazdów, takich jak samochody ciężarowe czy autobusy, pamiętaj o występującym w takich sytuacjach zjawisku przyciągania - siły aerodynamiczne będą działać w kierunku ciężarówki przy wyprzedzaniu, a po zakończeniu manewru - w przeciwnym kierunku,
- regularnie obserwuj ruch za sobą, aby wiedzieć, czy ktoś nie chce wyprzedzić Ciebie. Zwłaszcza na krętych, górskich drogach, wykorzystaj rozjazdy, aby pozwolić innym ciebie wyprzedzić,

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

- skręcaj po szerokim łuku (rzut oka w lusterko pomoże prawidłowo wykonać manewr),
- jeśli przyczepa zaczyna się kołysać, zachowaj spokój: zahamuj zdecydowanie i długo, aby doprowadzić do stabilizacji przyczepy i samochodu. Wystarczająco długie hamowanie spowoduje zadziałanie hamulców przyczepy, co zapobiegnie kołysaniu - pamiętaj: kołysanie się przyczepy jest skutkiem niefortunnego połączenia kilku czynników: przeciążenia, złego rozłożenia ładunku, nadmiernej prędkości czy silnego wiatru,
- podczas prowadzenia pojazdu i parkowania weź pod uwagę wysokość, długość i szerokość przyczepy. Uważaj na obiekty znajdujące się obok, nad lub za pojazdem. Umieść naklejkę z wysokością pojazdu, łączną długością i szerokością na przedniej szybie,
- w trakcie parkowania w zatoczkach przy autostradzie, nie blokuj miejsc wyznaczonych dla ciężarówek. Jest to niezgodne z prawem i zabiera miejsce kierowcom ciężarówek, którzy są prawnie zobowiązani robić postoje na tych miejscach parkingowych.

d3meyoc
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3meyoc
Więcej tematów