Trwa ładowanie...
Jakub Tujaka
05-02-2017 13:48

Yamaha R1 RN01 – to ostatni moment, żeby kupić ją tanio

Popularna w kręgach motocyklowych Yamaha R1 to model z bardzo bogatą historią, należy do ścisłej czołówki motocykli sportowych klasy superbike. Jego pierwsza generacja to zaprezentowany w 1997 roku model YZF-R1 RN01. Motocykl zrobił piorunujące wrażenie i zdeklasował ówczesną konkurencję, którą w tamtych latach stanowiły Honda CBR 900 Fireblade i Kawasaki ZX9-R ,jeżeli chodzi o motocykle czterocylindrowe. od debiuty R1 minęło 20 lat, więc to dobry moment, żeby potraktować ją jako inwestycję kapitału.

Yamaha R1 RN01 – to ostatni moment, żeby kupić ją tanioŹródło: Materiały prasowe
d1z3iez
d1z3iez

Yamaha YZF-R1 RN01 ma opinię najpiękniejszego i najseksowniejszego motocykla tamtych lat, był marzeniem mężczyzn i obiektem westchnień kobiet. Od konkurencji był lepszy praktycznie w każdy sposób. Jego właściwości jezdne powiązane z bardzo dobrze działającym zawieszeniem oraz świetnym układem hamulcowym czyniły go idealnym narzędziem do wyścigowej i agresywnej jazdy.

Silnik generował moc 150 KM, co przy wadze 177 kg (bez płynów) było czymś do tej pory niespotykanym. Lekki niczym 600-ka, mocniejszy niż kiedykolwiek był absolutnym liderem rynku motocykli sportowych. W roku 1998 liczyła się tylko R jedynka. Sama nazwa była już przemyślanym krokiem ku wygranej, R – jak motocykl sportowy, 1 jak numer 1 – gwarantowane zwycięstwo.

Technologie jakie były w niej ukryte pochodziły prosto z toru wyścigowego. Bazą silnika była jednostka napędowa poprzednika R1 – Yamahy YZF 1000 Thunderace, której gabaryt został znacznie pomniejszony, dzięki nowym rozwiązaniom silnik stracił na wadze aż 9,5 kg, dodatkowo jego skrócenie pozwoliło uzyskać bardzo kompaktowy rozstaw osi, który wynosił 1395 mm. Kolejne kilogramy uzyskano dzięki nowocześniejszej ramie Deltabox, motocykl stał się zwartą konstrukcją a jego składowe elementy zostały niemalże perfekcyjnie do siebie dopasowane.

Choć z pozoru Yamaha R1 jest motocyklem przeznaczonym do wyścigów po drogach o nawierzchni utwardzonej, w historii motoryzacji był jeden śmiałek, który tym super sportowym motocyklem wybrał się w podróż dookoła świata, nie rzadko przeprawiając się nim przez rzeki, bagna i pustynne piaski. Człowiek ten nazywa się Sjaak Lucassen, a o jego niesamowitych wyprawach możemy przeczytać na www.sjaaklucassen.nl/.

d1z3iez

YZF RN01 ,który zapoczątkował sukces Yamahy R1 przez lata został zapomniany przez motocyklistów, z racji pojawiania się nowych, lepiej wyposażonych generacji. Ładne sztuki RN01 niepostrzeżenie zaczęły znikać z rynku motocykli używanych i stawać się pożądanym „kąskiem” kolekcjonerskim. Motocykle z wypadkową, kolizyjną lub torową przeszłością są jeszcze do kupienia na portalach aukcyjnych, jednakże wymagają niemałych nakładów finansowych jak również czasu by przywrócić je do oryginalnego stanu. Mając na uwadze legendę tego ponadczasowego motocykla z pewnością warto w niego zainwestować.

Plusy i minusy Yamahy R1 RN01:

Plusy:
- świetne osiągi,
- doskonały układ jezdny i hamulcowy,
- przyzwoite spalanie,
- niska waga,
- piękna stylistyka,
- lekkość prowadzenia.

Minusy:

- awaryjna skrzynia biegów przy nie umiejętnym użytkowaniu,
- prawdopodobnie w ciągu 20 lat był eksploatowany w trudnych warunkach - jazda po torach.

Dane techniczne:

Pojemność skokowa: 998 ccm
Typ silnika: rzędowy czterocylindrowy
Moc maksymalna: 150 KM przy 10000 RPM
Maksymalny moment obrotowy: 108 Nm przy 8500 RPM
Skrzynia biegów: 6 biegowa
Przeniesienie napędu: łańcuch
Waga: 177 kg (sucho)
Wysokość siedzenia: 815 mm
Hamulec przedni: dwutarczowy, średnica tarczy 298 mm
Hamulec tylny: jednotarczowy, średnica tarczy 245 mm
Opony przód/tył: 120/70 ZR17 / 190/50 ZR17
Prędkość maksymalna: 280 km/h
Średnie zużycie paliwa: 7 litrów/100 km

Autor: Maciej DOP Bielicki

d1z3iez
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1z3iez
Więcej tematów