Trwa ładowanie...
11-10-2005 11:09

XC90 V8 z pierwszym ośmiocylindrowym silnikiem Volvo

XC90 V8 z pierwszym ośmiocylindrowym silnikiem Volvo
d1cuvnf
d1cuvnf

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8293/xc90-v8-1.jpg',600,360) ) |
| --- | Choć pierwszy w historii marki Volvo SUV – model XC90 sprzedaje się za oceanem bardzo dobrze, to zdecydowano się umocnić jego pozycję wobec konkurencji. Jako, że BMW X5, oraz całkiem nowa mercedesowska klasa M dysponują silnikami bardzo potężnymi, XC90 pozostałby przy nich biedniejszym kuzynem, jeśliby nie mógł poszczycić się silnikiem o pojemności przynajmniej czterech litrów i przynajmniej ośmiu cylindrach.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8293/xc90-v8-silnik-01.jpg',600,425) ) |
| --- | “Nic nie zastąpi dużej pojemności skokowej” – tak zwykli mawiać Amerykanie, i to z myślą o nich Volvo przygotowało jednostkę o pojemności 4,4 litra. Do tej pory Volvo skłaniało się ku mniejszym (maksymalnie 2,9 litra) jednostkom o maksymalnie sześciu cylindrach, które dzięki turbodoładowaniu osiągały przecież wcale nie najgorszą moc (do 272 KM). Teraz więc zmiana nie polega tylko na powiększaniu silnika, czy dodawaniu mu cylindrów. Wprowadzając silnik wolnossący o imponującej pojemności 4,4 litra, producent zdecydował się na inny charakter jednostki, bardziej przystający do tradycyjnie niskoobrotowych silników amerykańskich. Moc maksymalna nowego silnika Volvo wynosi 232 kW/315 KM, a maksymalny moment obrotowy 440 Nm i osiągany jest przy 3,9 tys obr/min. Momentem o wartości 370 Nm kierowca dysponuje już przy 2 tys obr/min. Takie parametry silnika pozwalają XC90 przyspieszać od 0 do 100 km/h w 7,3 sekundy. Maksymalna prędkość została ograniczona: w wersjach amerykańskich do 190 km/h, zaś w
europejskich do 210 km/h.

d1cuvnf

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8293/xc90-v8-silnik-02.jpg',600,391) ) |
| --- | Nowy ośmiocylindrowy silnik, jako pierwszy w tej klasie, spełnia amerykańskie normy ochrony środowiska ULEV II, co stanowi świadectwo jego nowoczesność. Ze względu na konstrukcyjne wymagania bezpieczeństwa pasywnego w modelu XC90, projektanci musieli dbać o małe wymiary zewnętrzne silnika. Umiejscawiając dwa rzędy cylindrów pod kątem 60, a nie 90 stopni – jak zazwyczaj, udało się rozmiary ograniczyć do 75 cm długości i 63 cm szerokości. Jeszcze większy wrażenia sprawia fakt, że silnik o ogromnej przecież pojemności skokowej waży zaledwie 190 kg!

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8293/xc90-v8-2.jpg',600,374) ) |
| --- | Wraz z nowym silnikiem wprowadzono nowa skrzynie biegów: sześciobiegowy automat o trybie sekwencyjnym. Wprawdzie najlepszy pod tym względem Mercedes-Benz proponuje automat aż o siedmiu przełożeniach, ale sześć to wciąż dobrze, zwłaszcza jak na warunki amerykańskie. Wszak najlepiej sprzedający się w USA samochód, Toyota Camry, dysponuje tylko czterobiegowym automatem.
Producent jest tak dumny ze swej nowej jednostki, że specjalnie zadbał o jej właściwa prezencję. Inaczej niż w większości nowoczesnych samochodów, gdzie silnik skrywają płaskie pokrywy, w XC90 V8 zadbano specjalnie o wyeksponowanie ośmiu kanałów dolotowych. Dopracowano też gang silnika, który kusić ma subtelnym pomrukiem. Chcąc na zewnątrz wyróżnić auto wyposażone we flagową jednostkę, producent opatrzył go, prócz emblematów V8, w osłonę chłodnicy o kolorze tytanowym. Choć nowy silnik dedykowany jest specjalnie modelowi XC 90, to może w przyszłości Volvo zdecyduje się montować go również w swej flagowej limuzynie S80, które przecież również eksportowana jest do USA. Jeśli chodzi o Europę, to bardzo duże benzynowe silniki nie mają tu zbyt wielkich szans na masową sprzedaż.

d1cuvnf
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1cuvnf
Więcej tematów