Trwa ładowanie...
18-06-2013 13:19

Wymieniamy klocki hamulcowe

Wymieniamy klocki hamulcoweŹródło: zdjęcie producenta
d6jhq7q
d6jhq7q

Hamulce są jednym z najistotniejszych układów samochodu, bezpośrednio wpływającym na nasze bezpieczeństwo. Dlatego też bardzo ważny jest prawidłowy dobór elementów układu hamulcowego oraz jego serwisowanie.

Na nic się przyda dynamiczny silnik ani komfortowe wnętrze auta jeśli jego hamulce nie będą działać jak należy. Gdy są niesprawne lub nieefektywne rozpoczęcie jakiejkolwiek podróży staje się zwyczajnie niemożliwe, dlatego bezwzględnie wymagają one naszej szczególnej uwagi. Przypatrzmy się wymianie klocków hamulcowych.

- Klocki zużywają się szybciej niż tarcze, dlatego nie zawsze jest konieczność wymiany obu tych elementów jednocześnie. Jednak z racji tego, że ściśle ze sobą współpracują ich wybór nie może być przypadkowy - mówi Artur Szydłowski z Motointegrator.pl. - Na rynku części zamiennych jest bardzo duży wybór klocków, ale ze względu na ważne zadania jakie spełniają nie powinno się nadto na nich oszczędzać - dodaje. Tanie produkty bez stosownych certyfikatów nie będą zapewniały pożądanej skuteczności hamowania ani żywotności. Zgodnie z prawem wszystkie klocki powinny posiadać homologację ECE R90, o której oznaczenie znajduje się na opakowaniu oraz na tylnej części klocka. Norma ta jednak nie jest zbyt surowa i jeśli jeździmy mocnym samochodem i często podróżujemy autostradami lepiej w pierwszej kolejności wybierać produkty marek z segmentu premium.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Innym ważnym kryterium wyboru klocków jest dopasowanie do tarcz hamulcowych. Zastosowanie zbyt miękkich klocków do tarcz wyprodukowanych z twardych stopów może spowodować znaczne obniżenie efektywności hamowania oraz ich szybsze zużycie, jak również wywoływać nieprzyjemne piski. Te różnice jeszcze bardziej dają o sobie znać, gdy tarcze wykonane są z niestandardowych materiałów, np. przeznaczonych do jazdy sportowej i wyczynowej. Aby uniknąć takich zjawisk najlepiej montować oba elementy układu jednej marki. Dobrej jakości klocki posiadają specjalną warstwę pomiędzy płytką nośną a materiałem ciernym, która tłumi drgania oraz wzmacnia dodatkowo połączenia między płytką a okładziną. Przy trafnym zakupie części zamiennych najczęściej z pomocą przychodzi numer VIN. W przypadku klocków hamulcowych nieodzowna może się też okazać informacja jaki konkretnie system hamulcowy zastosowany jest w naszym pojeździe - może być bowiem tak, że w obrębie jednego modelu występują różne systemy do których pasują zupełnie różne
klocki.

d6jhq7q

Każdorazowo podczas wymiany klocków należy przyjrzeć się stanowi tarcz hamulcowych. Dopuszczalne są niewielkie rowki obwodowe, ale już różne jej grubości na jednej średnicy powinny być wyrównywane w wyspecjalizowanym serwisie. Tarcze powinny być również przeszlifowane, gdy skorodują na powierzchni ciernej. Niedopuszczalne są uszkodzenia w postaci pęknięć, wyszczerbień czy wybrzuszeń. Weryfikację stanu technicznego należy zlecić doświadczonemu mechanikowi. Zużyte i uszkodzone tarcze nigdy nie będą dobrze współpracowały z klockami - bezpieczniej jest wymienić elementy układu hamulcowego o jeden raz za dużo niż stracić możliwość wyhamowania samochodu w przypadku sytuacji decydującej o naszym zdrowiu i życiu.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

W niektórych samochodach informacja o konieczności wymiany klocków na nowe sygnalizowana jest odpowiednią kontrolką bądź komunikatem wyświetlanym przez komputer pokładowy. Są też klocki wyposażone w czujniki zużycia oraz dodatkowo w specjalne blaszki, które przy minimalnej grubości oklein ciernych ocierają się o tarcze hamulcowe i wydają charakterystyczny dźwięk. Trudno jednoznacznie określić po jakim przebiegu klocki i tarcze muszą być wymienione - zależy to od ich jakości, specyfikacji i stylu jazdy kierowcy. Stan układu hamulcowego powinien być sprawdzany każdorazowo podczas standardowych przeglądów technicznych. - Wymianie klocków muszą towarzyszyć inne czynności serwisowe. Poza oczyszczeniem elementów trzeba sprawdzić m. in. stan zacisku, tłoczka cylindra hamulcowego, szczęk oraz działanie rozpieraków i cylinderków hamulcowych, stan elementów gumowych, odpowietrzenie układu oraz poziom i
właściwości płynu hamulcowego - mówi Artur Szydłowski.

d6jhq7q

- Większość płynów produkowanych jest na bazie glikolu, substancji silnie higroskopijnej pobierającej wodę z otoczenia, która znacznie obniża temperaturę wrzenia płynu. Minimalna dopuszczalna temperatura wynosi 180 st. C. Podczas częstego hamowania zużyty płyn ulega przedwczesnemu zagotowaniu, co prowadzi do znacznego spadku jego wydajności, dlatego nie dochodzi do przekazywania odpowiedniego ciśnienia hydraulicznego. W efekcie skuteczność hamowania może drastycznie spaść - zaznacza ekspert.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

W nowych kompletach dobrych klocków mogą znajdować się też specjalne zestawy montażowe zawierające, w zależności od budowy danego systemu, sprężyny, jednorazowe śruby, trzpienie, kołki mocujące czy wskaźniki zużycia. Doświadczeni mechanicy wiedzą, że nawet jeśli stare elementy wyglądają na niezniszczone, to z powodu korozji, przegrzania czy zmęczenia materiału mogą być niesprawne, dlatego należy je wymieniać. Na koniec montażu mechanizm zabezpiecza się specjalnym smarem miedzianym. Bardzo ważną zasadą jest również konieczność wymieniania klocków i tarcz parami na jednej osi, co pozwala na równomierne ich zużywanie i rozkład sił hamowania.

Każdorazowo tuż po wymianie klocków czy tarcz nie wolno szarżować samochodem - elementy muszą się ze sobą dotrzeć i optymalnie dopasować aby uzyskały wymaganą efektywność działania. Po wyjeździe z serwisu kilkadziesiąt kilometrów trzeba jeździć wolniej i delikatnie hamować.

Źródło: Motointegrator.pl

ll/moto.wp.pl

d6jhq7q
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d6jhq7q
Więcej tematów