Wyłączanie silnika
*Citroen doszedł do przekonania, że skutecznym sposobem ograniczenia zużycia paliwa jest okresowe wyłączanie silnika, np. podczas oczekiwania na zmianę świateł przed skrzyżowaniem. System nazywa się Stop&Start. *
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9459/citroen-1-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | System Stop&Start Citroën wprowadził w modelu C3, teraz lansuje C2. Technologia Stop & Start polega na możliwości automatycznego unieruchomienia silnika tuż przed i podczas zatrzymania samochodu (w korkach, na swiatłach ...). Po zwolnieniu pedału hamulca, gdy kierowca rozpoczyna dalszą jazdę, silnik włącza się samoczynnie. Niestety, Citroen Polska nie zamierza wprowadzić wersji Stop&Start na nasz rynek.
Model C2 Stop & Start wyposażony jest w silnik 1.4i 16V 90 KM oraz w zautomatyzowaną skrzynię biegów SensoDrive.
Ważna jest emisja
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9459/citroen-2-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Tak naprawdę nie chodzi o zmniejszenie zużycia paliwa, lecz o ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Producenci są bowiem “rozliczani” z emisji CO2. Rozwiązanie Citroena zapewnia oszczędność zużycia paliwa w ruchu miejskim rzędu 10 proc., czyli równowartość 14 g CO2/km. W znormalizowanym cyklu mieszanym oszczedność jest bliska poziomu 6 proc. Tak więc C2 Stop & Start zużywa 5,6 l/100 km w znormalizowanym cyklu mieszanym.
Jak to działa?
Podczas hamowania przy prędkości niższej niż 6 km/h na zestawie wskaźników zapala się zielona kontrolka “eco”. Sprzęgło jest rozłączone. Silnik pozostaje unieruchomiony w trybie czuwania dopóki utrzymywany jest nacisk, nawet lekki, na pedał hamulca. Po zwolnieniu pedału hamulca silnik uruchamiany jest natychmiast automatycznie, a zielona kontrolka “eco” gaśnie. Przy nacisku na pedał przyspieszenia sprzęgło dociska się stopniowo (SensoDrive).
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9459/citroen-3-b.jpeg',331,500) ) |
| --- | Kierowca może w każdej chwili wyłączyć system “Stop & Start” wciskając przycisk sterowania “eco off” znajdujący się na panelu środkowym.
Budowa
System składa się z alternatora zespolonego z rozrusznikiem o mocy 2 kW, pełniącego funkcje rozrusznika i alternatora (dostarczanie energii elektrycznej do instalacji pokładowej) montowanego w miejscu tradycyjnego alternatora.
Zaletą rozruchu za pośrednictwem alternatora polega na ciszy jego działania, a także na szybkości rozruchu (400 ms wobec 800 ms przy tradycyjnym rozruszniku).
Wielu producentów stara się zmniejszyć zużyciem paliwa swoich produktów różnymi sposobami. Oprócz rozwiązań hybrydowych z dwoma silnikami, stosowane są tańsze, jak system Stop&Start Citroena.
Autor: (pol)