Wyjątkowy Diesel o d Mitsubishi
Mitsubishi ASX, wyposażony w całkowicie nowy silnik Diesla, został uznany za Największą Innowację Techniczną 2010 roku w corocznym konkursie organizowanym przez znany portal AutoScout24. Nowa, jednostka to pierwszy na świecie Diesel w pojeździe osobowym, w którym zastosowano system zmiennych faz rozrządu.
Nowy silnik Diesla 1.8 DID to pionierska konstrukcja - pierwszy na świecie Diesel w pojeździe osobowym, w którym zastosowano system zmiennych faz rozrządu. Jako najnowszy produkt pro-środowiskowej strategii firmy MMC, ASX wyposażony jest w zupełnie nowe, w całości aluminiowe, czterocylindrowe, 16-zaworowe ekologiczne jednostki wysokoprężne, spełniające rygorystyczne wymogi normy Euro 5. Silnik oznaczony symbolem 4N13 wyposażono w dwa wałki rozrządu w głowicy oraz bezpośredni układ wtryskowy typu Common Rail. Konstrukcja powstała przy współpracy Mitsubishi Motors Corporation z firmą Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. (MHI). Ze wszystkich rozwiązań najbardziej wyróżnia się opracowany przez firmę Mitsubishi system zmiennych faz rozrządu i zmiennego skoku zaworów MIVEC.
Kluczowym zagadnieniem niezbędnym do zrozumienia procesu rozwojowego tej jednostki napędowej i jej unikalnych cech jest bardzo niski, jak na silnik Diesla, stopień sprężania na poziomie 14,9:1. Stanowi to najniższą wartość wśród obecnie oferowanych na rynku pojazdów osobowych z silnikiem Diesla.
Wypracowanie tak niskiego stopienia sprężania było podstawowym zadaniem postawionym przez inżynierów z MMC i MHI. Pozwala on bowiem osiągnąć znakomite wyniki w redukcji drgań wewnętrznych, wstrząsów i hałasu oraz bardzo niski poziom emisji - szczególnie tlenku azotu. Dodatkową zaletą będzie wieloletnia niezawodność, wysoka kultura pracy oraz osiągi dające ogromną przyjemność z jazdy - porównywalne z silnikiem o poj. 2,0 litra. Ponadto ograniczenie stopnia sprężania do wartości 14,9:1 pozwala również na lepszą kontrolę sił wewnętrznych i wysokich temperatur bloku silnika.
Dzięki zastosowaniu systemu MIVEC udało się pomyślnie rozwiązać kwestię rozruchu zimnego silnika oraz stabilności spalania przy niskim stopniu sprężania. Zoptymalizowano kształt komory spalania i zmodyfikowano parametry zaworów wtryskowych oraz zastosowano układ wtrysku wielostopniowego, co poprawia jakość mieszanki i charakterystykę zapłonu, a tym samym i charakterystykę spalania. Dzięki temu osiągnięto rekordowo niską kompresję o wartości 14,9:1. Ogólne osiągi poprawiono również poprzez zastosowanie turbosprężarki firmy MHI (TF035) o zmiennej geometrii kierownicy dopływu spalin do turbiny. Technologia zmiennej geometrii kierownicy dopływu spalin do turbiny (VG) pomaga osiągnąć optymalny stopień ustawienia przy niskich i wysokich prędkościach, co gwarantuje wysoką wydajność, szczególnie w zakresie emisji spalin i czasu reakcji (brak opóźnienia itd.).
W przypadku silnika 4N13 firmy MMC zastosowano 8-łopatkowy, aluminiowy wirnik sprężarki (w odróżnieniu od tradycyjnego, 12-łopatkowego), co zwiększa zasięg działania sprężarki, a tym samym wydajność doładowania. Jednocześnie, zmienna geometria kierownicy dopływu spalin do turbiny przekłada się na natychmiastową reakcję oraz optymalne ciśnienie doładowania w pełnym zakresie prędkości obrotowych silnika, a co za tym idzie na bardziej dynamiczne osiągi i niższy poziom emisji. Silnik 4N13 jest oferowany z 6-stopniową przekładnią manualną i 2 rodzajami napędu (2WD lub 4WD).