Wyjątkowo oszczędne Fordy
W połowie 2012 roku Ford wprowadzi do sprzedaży Fiestę i Focusa z nowym silnikiem Duratorq TDCi. Jest to bardzo oszczędna jednostka wysokoprężna, która stanowi dla Forda znaczący krok naprzód.
Ford Focus z nowym silnikiem może przejechać 100 km, spalając zaledwie 3,4 litra paliwa, co czyni go najbardziej ekonomicznym samochodem kompaktowym o napędzie niehybrydowym, dostępnym obecnie w Europie. Montowana w tym samochodzie jednostka o pojemności 1.6 l będzie dysponowała mocą 105 KM. Ten sam silnik w nieco słabszej odmianie (95 KM) będzie też dostępny w mniejszej Fieście - tutaj będzie się zadowalał 3,3 l/100 km. Nowy diesel Forda ma też spełnić wymagania klientów dbających o ekologię - będzie korzystać z filtra pochłaniającego tlenki azotu, a emisja CO2 będzie wyjątkowo niska.
Oprócz konstrukcji samego silnika, niskie spalanie osiągane jest dzięki dodatkowym systemom. Seria samochodów ECOnetic, która będzie oferowana między innymi z opisywanym dieslem zostanie wyposażona w rozwiązania, zmniejszające zużycie paliwa. Pierwszym z nich jest system Auto-Start-Stop, który ma być sukcesywnie wprowadzany we wszystkich modelach Forda, począwszy od końca 2012 roku.
Fiesta i Focus w wersjach ECOnetic zostały wyposażone w unowocześniony system ładowania akumulatora z odzyskiem energii kinetycznej, który zwiększa moc i wydajność alternatora w czasie wytracania prędkości lub hamowania. Samochody te posiadają też wskaźnik podpowiadający optymalny moment zmiany biegów.
Tryb Ford Eco Mode jest systemem informacji kierowcy, który ułatwia zmianę nawyków, związanych z prowadzeniem pojazdu i przyjęcie stylu jazdy, który sprzyja oszczędzaniu paliwa. Ocenia się, że w przypadku wielu kierowców taka zmiana stylu prowadzenia może przynieść oszczędność spalania na poziomie nawet 10 proc. Oprogramowanie komputerowe, opracowane przy udziale profesjonalnych instruktorów ekonomicznej jazdy, analizuje zachowanie kierowcy i dostarcza kierującemu instrukcji ułatwiających stosowanie techniki jazdy pozwalającej oszczędzać paliwo.
sj/mw/mw