Wyjątkowe dobre pół roku 2016 dla polskiej branży motoryzacyjnej
Pierwsza połowa 2016 roku okazała się wyjątkowo dobra dla polskiej branży motoryzacyjnej. Zarejestrowano o 18,5 proc. więcej nowych aut osobowych - napisano w opublikowanym w poniedziałek raporcie Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz KPMG.
Zgodnie z danymi w pierwszej połowie 2016 r. zarejestrowano w Polsce 210,7 tys. nowych samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 18,5 proc. względem analogicznego okresu ubiegłego roku. Najszybciej rośnie popyt na duże samochody MPV (minivany) oraz samochody sportowe, kabriolety, luksusowe limuzyny, a także na kombivany i duże SUV-y.
"W samochodach użytkowych odnotowano najlepsze wyniki od kilku lat - w pierwszej połowie 2016 roku zarejestrowano 29,8 tys. samochodów dostawczych, co stanowi wzrost o 22,7 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku" - czytamy w raporcie. Jednocześnie w tym samym czasie zarejestrowano 13 250 samochodów ciężarowych (o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t), co oznacza wzrost o 30 proc. wobec analogicznego okresu 2015 roku.
"Dobre wyniki wypracowały także ulokowane w Polsce fabryki motoryzacyjne. Łącznie wyprodukowano 378,4 tys. pojazdów w pierwszej połowie 2016 r., co oznacza wzrost o 4,7 proc. w ujęciu rocznym" - dodano w zestawieniu.
W dokumencie poinformowano, że w II kw. 2016 r. zarejestrowano w Polsce 106 tys. nowych samochodów osobowych, tj. o 23,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Według autorów raportu sektor motoryzacyjny zawdzięcza ten wynik przede wszystkim nabywcom instytucjonalnym (firmom) - ich rejestracje w pierwszej połowie 2016 r. zwiększyły się o 26,6 proc. rok do roku. Zakupy klientów indywidualnych wzrosły w mniejszym stopniu - o 5,7 rdr.
"Rekordy bije segment marek premium. Dynamiczny wzrost rejestracji w tej grupie obserwowany jest już od kilku lat. W pierwszej połowie 2016 roku rejestracje marek premium wzrosły aż o 31,8 proc. rdr, podczas gdy sprzedaż marek popularnych wzrosła o 17 proc. Widoczna jest wyraźna dominacja (86,2 proc.) nabywców instytucjonalnych w przypadku tych droższych samochodów.
W okresie od stycznia do czerwca 2016 r. najsilniej wzrósł popyt na duże MPV (76,4 proc. rdr) oraz samochody sportowe i cabrio (56,7 proc. rdr), luksusowe limuzyny z segmentu F (45,1 proc. rdr), a także na kombivany (44,2 proc. rdr) oraz duże SUV-y i crossovery (43,9 proc. rdr).
- W porównaniu do zeszłego roku znacząco wzrosło zainteresowanie samochodami sportowymi i cabrio oraz limuzynami z klasy F. Z drugiej strony widoczny jest także wzrost sprzedaży małych i średnich aut z segmentów B i C. Na szczególną uwagę zasługuje wynik samochodów z napędami alternatywnymi - w skali pierwszego półrocza rejestracje tego typu pojazdów wzrosły aż o 85,6 proc. w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Ogólnie zarejestrowano 4,7 tys. samochodów z napędem alternatywnym, w większości hybryd - informuje cytowany w komunikacie szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce Mirosław Michna.
Zgodnie z raportem pierwsze półrocze przyniosło także znaczny wzrost sprzedaży we wszystkich segmentach rynku samochodów użytkowych. Zarejestrowano 29,8 tys. nowych samochodów dostawczych (o dopuszczalnej masie całkowitej niższej lub równej 3,5 t), czyli o 22,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Rejestracje samochodów ciężarowych wzrosły o 30 proc. rdr, do poziomu 13 250 sztuk. Rejestracje nowych przyczep i naczep wyniosły 12 252 sztuki i wzrosły o 31,9 proc. rdr. O 3,2 proc. wzrosła też do 942 liczba rejestracji nowych autobusów.
Natomiast mniej w pierwszym półroczu zarejestrowano nowych jednośladów. W przypadku motocykli mieliśmy do czynienia z 13 237 rejestracjami, czyli o 4,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2015 roku, kiedy osiągnięto bardzo dobry wynik. Był one przede wszystkim zasługą zmiany pozwalającej kierować motocyklem do 125 centymetrów sześciennych przy użyciu prawa jazdy kat. B, a także zmiany przepisów homologacyjnych.
- W związku z tym pomimo spadku sprzedaży w stosunku do poprzedniego roku, liczba rejestracji w pierwszym półroczu 2016 roku stanowi wciąż bardzo dobry wynik. Zarejestrowano prawie trzy razy więcej niż w analogicznym okresie 2014 i 2013 roku - zauważył cytowany w komunikacie prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś.
W raporcie wskazano, że trend spadkowy utrzymuje się na rynku motorowerów, bowiem część popytu na te pojazdy przesunęła się do kategorii motocykli. W pierwszym półroczu 2016 roku zarejestrowano 12 501 motorowerów, co oznacza spadek o 21,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w roku poprzednim.
Zdaniem autorów raportu trwa ożywienie w produkcji samochodów osobowych. W pierwszej połowie 2016 r. wyprodukowano w Polsce 378,4 tys. pojazdów - o 4,7 proc. więcej niż w porównywalnym okresie poprzedniego roku. Produkcja samochodów osobowych wzrosła o 4,6 proc. (311,5 tys. w I połowie 2016 r.). Wzrosła również produkcja samochodów dostawczych i ciężarowych (o 5,4 proc. rdr) oraz autobusów, których wyprodukowano 2320, co oznacza wzrost o 2,5 proc. rdr.
Zdaniem Michny dane wskazują, że zwiększenie produkcji pojazdów samochodowych w zeszłym roku nie było jednorazowe, a sytuacja zarówno na polskim, jak i europejskim rynku jest sprzyjająca.
- W pierwszej połowie obecnego roku w Unii Europejskiej zarejestrowano 7,8 mln nowych samochodów osobowych, tj. o 9,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2015 r. Jest to najlepszy kwartał od 2009 r. - zauważył Michna.
W raporcie dodano, że zgodnie z danymi Eurostatu w I kwartale 2016 roku eksport produktów motoryzacyjnych z Polski wzrósł o 3,8 proc. rdr i wyniósł 7,6 mld euro. Motorem wzrostu były zarówno podzespoły, części i akcesoria motoryzacyjne (w tym silniki), których eksport sięgnął 4,9 mld euro (wzrost o 3,5 proc. rdr), jak i pojazdy silnikowe, których wyeksportowano za 2,8 mld euro, tj. o 4,3 proc. więcej niż rok wcześniej.