Wybór kurtki na motocykl. Lepsza skóra czy tekstylia?
Zanim jeszcze siądziesz na swój wymarzony motocykl, czeka cię sporo zakupów. Wybór odzieży wydaje się skomplikowany, dlatego też warto wiedzieć czego tak naprawdę poszukujesz.
Kurtkę, kask i całą resztę najlepiej kupować jeszcze przed zakupem motocykla i przede wszystkim – nie oszczędzać. Prawdopodobnie przez 99 proc. czasu na jednośladzie nie będziesz potrzebował ochrony, ale gdy już przytrzesz zadkiem o asfalt, będziesz błogosławił dobrze dobrany, wysokiej klasy sprzęt.
Skóra czy tekstylia?
Jak zwykle nie ma jednoznacznej odpowiedzi. W pewnym sensie łatwo dokonać wyboru, lecz czym więcej zmiennych, tych większe wątpliwości. Jeśli czujesz się jak Valentino Rossi, a przy każdym zakręcie składasz się na kolano, wybór może być tylko jeden – skóra. W pozostałych wypadkach, jeśli stawiasz na nieśpieszną turystykę, pozostają tekstylia.
Dlaczego tak?
Skórzane kurtki (ale i kombinezony) mają znacznie lepszą odporność na przetarcia i cechują się większą wytrzymałością. Zawodnicy sportowi korzystają z kombinezonów ze skóry kangura, ale do codziennego użytku wystarczająca okazuje się skóra bydlęca. Nie powinno też dziwić pojawienie się skóry płaszczki na elementach szczególnie wrażliwych na przetarcia. Skórzane kurtki są też łatwiejsze w utrzymaniu pod względem czystości, ale i w konserwacji. W teorii może się wydawać, że sprawa jest rozwiązana – skoro skóra ma taką przewagę nad tekstyliami, wybór wydaje się być oczywisty.
Podkreślam – wydaje się. Skórzane kurtki mają to do siebie, że mocno przylegają do ciała, z czasem stając się "drugą skórą", co – jeśli macie np. duży brzuch – będzie szczególnie wyeksponowane. Nie bez znaczenia jest też fakt, że wentylacja w takich konstrukcjach jest ograniczona, najczęściej do otwieranych na zamki kanałów, bowiem materiał jest trudniejszy w obróbce. Podczas zimnych dni trudno z kolei włożyć coś grubszego pod kurtkę, bowiem, no cóż, jest ona już dopasowana do ciała
Nie oznacza to jednak, że tekstylne kurtki "rozlecą" się w rękach. Są wzmacniane aramidem (znanym też jako kevlar), przeszywane syntetycznymi nićmi. Taki sprzęt jest lżejszy i wygodniejszy w codziennym użytkowaniu, niezależnie od pogody. Dzięki ściągaczom można łatwiej dostosować sprzęt do swojej postury. Tekstylne materiały nie wytrzymają jednak tak długo jak odpowiednio konserwowana skóra, która starczy na lata, a co ciekawsze, jest czasami tańsza niż markowe kombinezony turystyczne.
Przy wyborze kurtki warto zwrócić uwagę na oznaczenie 450 den, 700 den czy 1000 den, co oznacza gęstość włókien syntetycznych wykorzystywanych w danej konstrukcji. W branży motocyklowej stosuje się zwykle wartości od 500 do 1000 den.