Trwa ładowanie...
01-02-2011 09:04

Wszyscy za krajową "ósemką"

Wszyscy za krajową "ósemką"Źródło: PAP
d1u2z9a
d1u2z9a

Tego jeszcze nie było! Parlamentarzyści PO, PiS, PSL i SLD zabiegają wspólnie o modernizację drogi S8 Warszawa-Białystok.. Zamierzają nawet wystosować w tej sprawie apel do premiera.

Poinformowano o tym w poniedziałek na konferencji prasowej w Białymstoku, po spotkaniu w sprawie drogi S8 u prezydenta Białegostoku Tadeusza Truskolaskiego. Wzięło w nim udział 12 posłów z PO, PSL, PiS i SLD, a także marszałek województwa Jarosław Dworzański, wicewojewoda podlaski Wojciech Dzierzgowski oraz dyrektor białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jerzy Doroszkiewicz.

Jak powiedział prezydent Tadeusz Truskolaski, sprawa przebudowy drogi S8 z Białegostoku do Warszawy jest niezwykle ważna dla całego regionu. To najważniejsza trasa komunikacyjna i tranzytowa w regionie, a jednocześnie trasa niebezpieczna, na której często dochodzi do wypadków. Wszyscy parlamentarzyści zadeklarowali wsparcie w staraniach, by rząd zmienił przyjęty w styczniu plan budowy dróg i autostrad na lata 2011-2015. Chodzi o to, by dwa odcinki "ósemki" znalazły się na liście głównej planu. Teraz są na liście rezerwowej.

Zmiany w rządowym programie będą możliwe, jeśli pojawią się oszczędności w realizacji inwestycji z głównej listy - przypominali uczestnicy poniedziałkowego spotkania w Białymstoku.

d1u2z9a

Poseł PO Robert Tyszkiewicz powiedział, że spotkanie miało służyć zebraniu wszystkich argumentów dla rządu, by region, dzięki modernizacji krajowej "ósemki", "mógł wrócić na ścieżkę rozwoju". Podkreślił, że posłowie będą zabiegać w stanowisku do premiera, by zostało utrzymane finansowanie prac przygotowawczych do modernizacji dwóch odcinków S8, po to, by nie wstrzymywać tych przygotowań, jeśli udałoby się przenieść inwestycje z list rezerwowych na główną.

Jak wyjaśnił dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku Jerzy Doroszkiewicz, chodzi o dwa fragmenty drogi S8 o łącznej długości 45 km. To odcinki od obwodnicy Zambrowa do granicy województwa i odcinek od Jeżewa do obwodnicy Zambrowa. Poinformował, że na prace przygotowawcze, m.in. wykupy gruntów, potrzeba około 120-130 mln zł. Na jeden z odcinków drogowcy mają już decyzję środowiskową, w przypadku drugiego (od obwodnicy Zambrowa do granicy województw podlaskiego i mazowieckiego) trwa procedura odwoławcza, również na etapie decyzji środowiskowej. Na realizację obu odcinków potrzeba ponad 1,7 mld zł. Inwestycje miały być dofinansowane z UE z programu Infrastruktura i Środowisko.

Doroszkiewicz powiedział, że jeśli rząd utrzymałby finansowanie prac przygotowawczych do modernizacji dwóch brakujących odcinków S8, to na przełomie marca i kwietnia GDDKiA mogłaby ubiegać się o wydanie pozwolenia na budowę.

Cały podlaski odcinek drogi S8 z Białegostoku w stronę Warszawy ma około 80 km. Trwa budowa 24-kilometrowego odcinka Białystok-Jeżewo oraz 11-kilometrowej obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa.

Podlaskie od wielu tygodni walczy o zmianę rządowych planów dotyczących drogi S8, ale i innych głównych dróg w regionie. Był m.in. organizowany happening w Białymstoku, akcja na Facebooku, stanowiska przyjmowali radni, władze w regionie, odbyły się spotkania w ministerstwach w Warszawie.

d1u2z9a
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1u2z9a
Więcej tematów