Wszyscy za krajową "ósemką"
Tego jeszcze nie było! Parlamentarzyści PO, PiS, PSL i SLD zabiegają wspólnie o modernizację drogi S8 Warszawa-Białystok.. Zamierzają nawet wystosować w tej sprawie apel do premiera.
Poinformowano o tym w poniedziałek na konferencji prasowej w Białymstoku, po spotkaniu w sprawie drogi S8 u prezydenta Białegostoku Tadeusza Truskolaskiego. Wzięło w nim udział 12 posłów z PO, PSL, PiS i SLD, a także marszałek województwa Jarosław Dworzański, wicewojewoda podlaski Wojciech Dzierzgowski oraz dyrektor białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jerzy Doroszkiewicz.
Jak powiedział prezydent Tadeusz Truskolaski, sprawa przebudowy drogi S8 z Białegostoku do Warszawy jest niezwykle ważna dla całego regionu. To najważniejsza trasa komunikacyjna i tranzytowa w regionie, a jednocześnie trasa niebezpieczna, na której często dochodzi do wypadków. Wszyscy parlamentarzyści zadeklarowali wsparcie w staraniach, by rząd zmienił przyjęty w styczniu plan budowy dróg i autostrad na lata 2011-2015. Chodzi o to, by dwa odcinki "ósemki" znalazły się na liście głównej planu. Teraz są na liście rezerwowej.
Zmiany w rządowym programie będą możliwe, jeśli pojawią się oszczędności w realizacji inwestycji z głównej listy - przypominali uczestnicy poniedziałkowego spotkania w Białymstoku.
Poseł PO Robert Tyszkiewicz powiedział, że spotkanie miało służyć zebraniu wszystkich argumentów dla rządu, by region, dzięki modernizacji krajowej "ósemki", "mógł wrócić na ścieżkę rozwoju". Podkreślił, że posłowie będą zabiegać w stanowisku do premiera, by zostało utrzymane finansowanie prac przygotowawczych do modernizacji dwóch odcinków S8, po to, by nie wstrzymywać tych przygotowań, jeśli udałoby się przenieść inwestycje z list rezerwowych na główną.
Jak wyjaśnił dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku Jerzy Doroszkiewicz, chodzi o dwa fragmenty drogi S8 o łącznej długości 45 km. To odcinki od obwodnicy Zambrowa do granicy województwa i odcinek od Jeżewa do obwodnicy Zambrowa. Poinformował, że na prace przygotowawcze, m.in. wykupy gruntów, potrzeba około 120-130 mln zł. Na jeden z odcinków drogowcy mają już decyzję środowiskową, w przypadku drugiego (od obwodnicy Zambrowa do granicy województw podlaskiego i mazowieckiego) trwa procedura odwoławcza, również na etapie decyzji środowiskowej. Na realizację obu odcinków potrzeba ponad 1,7 mld zł. Inwestycje miały być dofinansowane z UE z programu Infrastruktura i Środowisko.
Doroszkiewicz powiedział, że jeśli rząd utrzymałby finansowanie prac przygotowawczych do modernizacji dwóch brakujących odcinków S8, to na przełomie marca i kwietnia GDDKiA mogłaby ubiegać się o wydanie pozwolenia na budowę.
Cały podlaski odcinek drogi S8 z Białegostoku w stronę Warszawy ma około 80 km. Trwa budowa 24-kilometrowego odcinka Białystok-Jeżewo oraz 11-kilometrowej obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa.
Podlaskie od wielu tygodni walczy o zmianę rządowych planów dotyczących drogi S8, ale i innych głównych dróg w regionie. Był m.in. organizowany happening w Białymstoku, akcja na Facebooku, stanowiska przyjmowali radni, władze w regionie, odbyły się spotkania w ministerstwach w Warszawie.