Współpraca w ramach programu ABC Bezpieczeństwa
Współpraca w ramach programu ABC Bezpieczeństwa 14 listopada 2007r. w siedzibie Banku Światowego w Warszawie w ramach programu ABC Bezpieczeństwa odbyły się śniadanie prasowe oraz seminarium.
ABC to podstawa, a podstawa to współpraca – pod tym hasłem organizatorzy zainicjowali dyskusję na temat współpracy na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Misją programu, którego pomysłodawcą i organizatorem jest agencja Link PR jest łączenie, koordynacja i promocja działań profesjonalistów reprezentujących: merytorycznie przygotowane instytucje, firmy finansujące i prowadzące ciekawe inicjatywy, media kształtujące świadomość społeczną oraz samo społeczeństwo. Przedstawiciele tych czterech grup wzięli udział w seminarium w Banku Światowym.
Spotkanie otworzył Oscar de Bruyn Kops z Banku Światowego, który wskazał na fakt, iż Polska jest jednym z najniżej notowanych krajów w Europie w aspekcie bezpieczeństwa drogowego. Podkreślił tym samym, że jest w tej kwestii wiele do zrobienia. Radosław Czapski podkreślił z kolei, że problem bezpieczeństwa na drogach jest jednym z głównych obszarów działania Banku Światowego. Elżbieta Koncka z agencji Link PR zaprezentowała wnioski z działań w ramach kampanii ABC Bezpieczeństwa w roku 2007 oraz projekt programu ABC Bezpieczeństwa na rok 2008. Podkreśliła, że dotychczasowe działania agencji Link PR w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym potwierdzają, że niezbędną podstawą jest współpraca – przede wszystkim na drodze, ale także wśród instytucji, firm, mediów i samego społeczeństwa.
Krzysztof Jamrozik z Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wskazał na główne obszary działań Rady, a także podtrzymał ideę współpracy instytucji z sektorem prywatnym i mediami na rzecz poprawy sytuacji na polskich drogach.
Przedstawiciel jednego z Patronów Honorowych Seminarium – Esko Kilpinen, Prezes Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej, podkreślił, iż firmy będące członkami Izby aktywnie działają w zakresie poprawy bezpieczeństwa na drogach, realizując ideę społecznego zaangażowania biznesu. Jedną z tych firm jest Statoil Poland, która już od 2000 roku prowadzi w Polsce kampanię na rzecz bezpieczeństwa dzieci. Krystyna Antoniewicz-Sas ze Statoil Poland opowiedziała zebranym o działaniach w ramach tej kampanii, podkreśliła także, że firma chętnie angażuje się w tego typu inicjatywy, stąd rola Honorowego Partnera Seminarium ABC Bezpieczeństwa w Banku Światowym.
Tomasz Matuszewski z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego mówił o idei współpracy na przykładzie szkolenia młodych kierowców. Stwierdził, że obecny system jest niedoskonały, a jego rezultatem nie jest kierowca jeżdżący bezpiecznie. W związku z tym wskazał na potrzebę współpracy Ośrodków Szkolenia Kierowców, WORD-ów, starostw powiatowych oraz Policji w zakresie szkolenia adeptów jazdy samochodem, bo tylko w takiej sytuacji będzie możliwa poprawa funkcjonującego systemu.
Z kolei Waldemar Kruk, Prezes Polskich Badań Outdooru przedstawił wyniki raportów dotyczących zewnętrznych nośników reklamowych, o które toczy się ostatnio gorąca dyskusja. Rzecz dotyczy wpływu nośników outdoorowych na obniżenie poziomu koncentracji kierowcy i zwiększanie liczby wypadków. Waldemar Kruk pokazał na przykładzie najnowszych badań amerykańskich, że billboardy i inne nośniki zewnętrzne nie wpływają negatywnie na kierowcę. Po Seminarium w kuluarach polemizowali z wynikami tychże badań m.in. przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich. Różnica zdań i emocje wzbudzane przy okazji tej dyskusji pokazują, że niezbędna jest komunikacja, otwartość i współpraca w tym zakresie.
Gościem specjalnym Seminarium był Matti Järvinen z Finlandii, z Central Organisation for Traffic Safety (Liikenneturva). Przedstawił fińskie doświadczenia w kwestii współpracy na rzecz bezpieczeństwa na linii: Instytucje – Firmy – Media – Społeczeństwo. Podkreślił, że standardem w Finlandii jest wspólne prowadzenie kampanii na rzecz bezpieczeństwa przez rządowe instytucje i firmy komercyjne, we współpracy z mediami i całym społeczeństwem. Wskazał, że niezbędna przy takich działaniach jest profesjonalna baza danych, zawierająca między innymi szczegółowe analizy problemu oraz grupy docelowej.
Patronat Honorowy nad śniadaniem prasowym i seminarium objęli: Ministerstwo Transportu, Marszałek Województwa Mazowieckiego Pan Adam Struzik, Bank Światowy oraz Skandynawsko-Polska Izba Gospodarcza. Patronem Medialnym był AMS, a Partnerem Honorowym Statoil Poland.